Puszka coraz silniejsza w Polsce i Europie
24 Apr 2012 14:33

W 2011 r. odnotowano aż 5-proc. wzrost produkcji puszek w Europie. Dane za pełny rok, opublikowane przez Beverage Can Makers of Europe (europejską organizację skupiającą producentów puszek na napoje), wskazują na bardzo dobre wyniki osiągnięte w ubiegłym roku przez ten sektor przemysłu opakowaniowego. Według najnowszego raportu BCME, w roku 2011 polski rynek napojów wzrósł o ponad 5 proc. Największą popularnością cieszyły się napoje bezalkoholowe (11-proc. wzrost sprzedaży), a zwłaszcza energetyczne. Segment piw (których sprzedaż zwiększyła się o blisko 4-proc.) wykazuje stabilny trend wzrostowy, który ujawnił się przede wszystkim w dobrych wynikach polskich marek detalicznych. Puszka jest postrzegana przez polskich konsumentów jako jedno z najlepszych opakowań na napoje, a wolumen jej produkcji wzrasta z roku na rok – mówi Tomasz Janowski, regionalny kierownik sprzedaży na Europę Północno-Wschodnią z Ball Packaging Europe. Rezultat ten uzyskano w obliczu ciągle niepewnej sytuacji gospodarczej na Starym Kontynencie. Dla porównania: najnowsza prognoza agencji badającej rynek napojów Canadean wskazuje na zaledwie 2-procentowy wzrost sprzedaży napojów bezalkoholowych i piwa w Europie w roku ubiegłym. Można zatem stwierdzić, że puszka na napoje radzi sobie lepiej niż branża. Na szczególną uwagę w skali Europy zasługuje znaczący skok sprzedaży napojów bezalkoholowych w puszkach (ich wolumen wzrósł o 7 proc. w porównaniu z ubiegłym rokiem). Wzrost dotyczy zdecydowanej większości krajów kontynentu; niektóre z nich zanotowały ponadprzeciętne wyniki, tak jak Holandia (wzrost o 1/5) czy Wielka Brytania (niemal 6 proc.), która jest największym w Europie odbiorcą puszek. Na ogólny dobry wynik napojów energetycznych miały także wpływ dynamiczne wzrosty sprzedaży w Austrii i Szwajcarii, w Holandii, Polsce oraz na Węgrzech. Sukces napojów energetycznych to ważny czynnik wzrostu sprzedaży puszek w Europie, jednak bynajmniej nie jest to jedyna siła napędowa. Taką sytuację zawdzięczamy zarówno producentom, jak i konsumentom. Choć wyniki osiągane na rynku piwa nie są tak imponujące jak w branży napojów bezalkoholowych, trend pozostaje wzrostowy – od 3 do 4 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym. W Europie Zachodniej sprzedaż piwa w puszkach wzrosła w zeszłym roku o 2 proc., jednak to Europa Wschodnia (z 7 proc.-owym wzrostem) przyczynia się do dobrych wyników ogólnych. Producenci puszek weszli więc w 2012 rok w dobrej kondycji. Welf Jung, przewodniczący Komisji Marketingowej BCME, skomentował omawiane wyniki: Pomimo niepewnej sytuacji gospodarczej w Europie puszka mocno rozwinęła się w roku 2011; udało się jej zwiększyć udziały w strukturze opakowań napojów. Opracowano na podstawie informacji firmy Ball Packaging Europe