Rośnie zainteresowanie technologią HD Flexo
28 Feb 2012 08:09

Już ponad 160 firm działających w sektorze poligraficznym otrzymało prestiżowy certyfikat HD Flexo. Gwarantuje on – co potwierdza twórca technologii, firma EskoArtwork – że przedsiębiorstwo legitymujące się certyfikatem dostarcza klientom najwyższej jakości usługi HD Flexo. Celem EskoArtwork jest oferowanie klientom ujednoliconych parametrów druku HD i zarazem najlepszych materiałów. Oznacza to, że nie tylko drukarnie, ale i dostawcy oraz producenci urządzeń i materiałów (maszyn drukujących, taśm do mocowania form drukowych, wałków rastrowych czy farb) mogą uzyskać taki certyfikat. Klienci dostrzegają, że certyfikat HD Flexo może wiele zmienić – mówi Jan Buchweitz, Senior Product Manager Digital Flexo w firmie EskoArtwork. Chcą pewnych rozwiązań. Pragną pewności, że certyfikowane elementy będą działać wspólnie w perfekcyjny sposób, niezależnie od tego, czy mówimy o maszynach drukujących, farbach czy taśmach do montażu. Potrzebują też porad od dostawców, którzy dokładnie rozumieją, w jaki sposób HD Flexo zapewnia doskonalszą jakość druku oraz jak wykorzystać jej możliwości w produkcji. Wdrożenie HD Flexo do procesu drukowania jest znacznie prostsze, gdy zakłady produkcyjne oraz drukarnie używają certyfikowanych komponentów. Te ostatnie, jeśli chcą skorzystać z zalet programu certyfikacji, muszą poddać się rygorystycznemu procesowi kontroli. Jego elementem jest wykonanie pięciu próbek druku z różnych komercyjnych zleceń. Po otrzymaniu certyfikatu powinny go odnawiać w regularnych odstępach czasu, by dowieść klientom, że oferowana przez nie jakość druku nie pogarsza się z upływem czasu. Dostawcy rozwiązań dla druku HD Flexo są dodatkowo zobowiązani certyfikować indywidualnie każdy kolejny produkt (EskoArtwork pociesza, że po otrzymaniu pierwszego certyfikatu otrzymanie kolejnych jest szybsze i łatwiejsze). Do końca 2011 r. Esko powitało w gronie certyfikowanych firm 95 użytkowników, 60 partnerów i 10 producentów. Twierdzi też, że rozpatruje kolejne, jeszcze liczniejsze wnioski o przyznanie certyfikatu. Nawet firmy, które były początkowo nieskłonne do występowania o certyfikat, obecnie starają się o niego, dodaje Buchweitz: Dostrzegają, jak pozytywny wpływ może mieć certyfikat HD Flexo na rozwój ich biznesu. Rozpoczęliśmy certyfikację firm handlowych, które początkowo miały problem z pozyskiwaniem wyposażenia, które spełniałoby wymagany standard. Dzisiaj zachęcają one swoich partnerów do certyfikacji, a to napędza gwałtowny popyt obejmujący wszystkie sektory: od opakowań giętkich i etykiet po pudełka składane i z tektury falistej. Gdy zapoczątkowaliśmy program certyfikacji HD Flexo, współpracowaliśmy z drukarniami, ale wkrótce zdaliśmy sobie sprawę, że również dostawcy materiałów pragną certyfikatów – wyjaśnia Buchweitz. – Odkryli oni, że mogą w ten sposób zademonstrować niezmienną i niezawodną jakość swych produktów, a w efekcie łatwiej pozyskiwać klientów. Do grona producentów materiałów i urządzeń, którzy otrzymali certyfikat należą: producenci maszyn (Edale, Gallus Labels, Mark Andy oraz Omet), dostawcy farb (Siegwerk), wałków aniloksowych (Apex, Harper, Zecher) oraz taśm montażowych (Lohmann i Tesa). Wśród klientów, którzy mieli okazję obserwować jak HD Flexo zmienia ich biznes, jest RAKO Etiketten. Stefan Behrens, szef działu przygotowalni, mówi: Posiadanie certyfikatu HD Flexo wzmacnia naszą obecność na rynku i odróżnia nas od konkurencji. Certyfikat stanowi wielką korzyść rynkową – daje naszym klientom jeszcze więcej pewności i pomaga nam zdobywać kolejne zlecenia. Firma St-Luc, producent samoprzylepnych etykiet, była pierwszym przedsiębiorstwem z krajów Beneluksu nagrodzonym takim certyfikatem. Ampac, producent szerokiej gamy opakowań, m.in. detalicznych i farmaceutycznych, dzięki certyfikatowi znacznie poprawił graficzną jakość swoich wyrobów. Joe Lydic, dyrektor artystyczny Ampac, potwierdza: HD Flexo wykonało świetną robotę w zakresie obróbki obrazu – dostrzegamy wiele korzystnych zmian w zakresie gęstości optycznej tonów pełnych. Dodatkowo technologia zapewnia większe nasycenie druku. Przed pojawieniem się HD Flexo sprzedaż etykiet rękawowych z folii kurczliwej (shrink sleeve), wydrukowanych farbami fleksograficznymi, była ciężkim orzechem do zgryzienia – jakość nie była całkiem wystarczająca do odwzorowania bardziej skomplikowanych grafik – dodaje Sean Keeney, prezes i dyrektor generalny firmy Walle Corporation – pierwszej, która zainwestowała w tę technologię i pierwszej na kontynencie amerykańskim, która otrzymała certyfikat. Potem zauważyliśmy duży wpływ na cieniowanie i dlatego nie mamy problemów z uzyskiwaniem nawet najmniejszych punktów rastrowych. Nasi klienci dostrzegają także inne korzyści: zdobywają nagrody za odwzorowanie grafik na swoich opakowaniach. Jan Buchweitz podsumowuje: Jesteśmy zadowoleni, że tak liczna grupa firm poddała się certyfikacji HD Flexo i chętnie używa tej technologii. Liczba wydanych certyfikatów jest oczywistym dowodem, że HD Flexo działa jak należy i że daje ważne korzyści biznesowe. Firmy z naszym certyfikatem są w stanie wyróżnić swoje rozwiązania na tle konkurencji. Na podstawie materiału firmy EskoArtwork opracował TK