Zainteresowanie ochroną zdrowia stale rośnie, a to stawia przed przemysłem farmaceutycznym nowe wyzwania. David Swift, były szef działu zakupów opakowań w firmie Novartis, podzielił się ze stowarzyszeniem Pro Carton swoimi opiniami na temat aktualnych i przyszłych trendów rozwojowych w tej dziedzinie.
Rynek farmaceutyczny rozwija się, jednak w ciągu najbliższych kilku lat przejdzie wiele znaczących zmian. Ma to związek z wysokimi kosztami, wygaśnięciami patentów, wzrostem rynku na produkty generyczne, tendencją do nadmiernej regulacji, jak również rygorystycznej kontroli kosztów w wydatkach publicznych. Co może w tej sytuacji zrobić przemysł farmaceutyczny?
Oprócz łączenia się lub przejmowania firm, do innych działań należą cięcia kosztów, większa obecność na rynkach rozwijających się, odejście od modelu sprzedaży najpopularniejszych produktów i poszukiwanie niszy sprzedażowych, jak również zmiany w modelu dystrybucji leków. Niektóre firmy zdecydowały się także przenieść część produkcji na inne kontynenty, poza Europę – mówi David Swift.
Wzrost w Europie jest generowany przez starzejące się społeczeństwa. Rynkami, które rozwijają się najszybciej, są Chiny i Stany Zjednoczone, jak również – to ciekawostka – Niemcy, które wyprzedzają Brazylię i Rosję. Na rynkach wysokorozwiniętych 71% wpływów pochodzi ze sprzedaży leków specjalistycznych. To ważne, ponieważ sposób, w jaki te leki są pakowane i sprzedawane, różni się od tradycyjnych produktów. Są to na ogół związki wielkocząsteczkowe, wiele z nich o charakterze biologicznym, nietrwałe, wymagające zachowania warunków chłodniczych w całym łańcuchu dystrybucji, często sprzedawane w strzykawkach. Z tego powodu opakowania będą się także zmieniać.
Najbardziej znaczącą nowością w zakresie sprzedaży staje się model dystrybucji bezpośredniej (direct-to-pharmacy), który wdraża obecnie część firm produkujących leki. Decydują się one albo na całkowite pominięcie hurtowni, albo preferują model, w którym wykorzystują tylko jednego lub dwóch hurtowników. Z tego względu związek między producentem leków a farmaceutą jest zdecydowanie bliższy.
Różne leki trafiają do odmiennych kanałów, co oznacza segmentację. Niektóre trafiają bez pośredników do aptek, inne bezpośrednio do pacjentów, część do szpitali, a jeszcze inne do hurtowników – to cała masa rozmaitych dróg. Następuje pozioma integracja hurtowni, podobnie jak ich przesuwanie się w górę lub w dół łańcucha wartości.
Implikacje dla opakowań farmaceutycznych
Wzrasta zainteresowanie „wysokowartościowymi” dziedzinami i środkami terapeutycznymi takimi jak onkologia, immunologia, środki przeciwwirusowe oraz przeznaczone do leczenia centralnego systemu nerwowego. Gdy mówimy o rodzaju leków, wzrostów możemy się spodziewać w zakresie ampułkostrzykawek, autowstrzykiwaczy oraz urządzeń wielofunkcyjnych. Leki biologiczne nadal będą wyprzedzać pod względem wielkości sprzedaży farmację (pojmowaną jako całość) i powinny osiągnąć 19-20% całkowitej wartości rynku do 2017 r.
Pro Carton uważa, że takie zmiany wpłyną na pojawienie się kilku nowych trendów rozwojowych w opakowalnictwie:
n opakowania będą musiały stać się bardziej atrakcyjne, by utrzymać potencjał sprzedażowy markowych produktów po wygaśnięciu ich ochrony patentowej; tym samym muszą stać się ważnym nośnikiem wartości marki;
n opakowania muszą tworzyć silniejszy bodziec zakupowy produktów w sytuacji, gdy lekarze i pacjenci będą odgrywać znacznie ważniejszą rolę w podejmowaniu decyzji o zakupie niż dotychczas, co będzie wynikało z malejącego znaczenia hurtowni;
n ta ostatnia zmiana odnosi się również do produktów, które będą walczyć o utrzymanie obecności na rosnącym rynku: ich opakowania powinny wzmacniać lojalność klientów, jak również zachęcać do ponownego zakupu tych samych leków;
n opakowania będą odzwierciedlać wysoką jakość produktów oraz wartość nowych produktów specjalistycznych, których znaczenie będzie rosło – szczególnie na rynkach europejskich;
n opakowania staną się znacznie bardziej skomplikowane z uwagi na wzrost użycia materiałów biologicznych oraz strzykawek, jak również terapii wymagających stosowania odmiennych leków;
n w wyniku tych zmian producenci opakowań będą musieli przywiązywać znacznie większą wagę do wygody użytkowania, biorąc pod uwagę rosnące skomplikowanie opakowań i starzenie się społeczeństw w Europie;
n opakowania z pewnością staną się bardziej „inteligentne” pod względem metod informowania pacjentów i dostępu do internetu: będzie to wymagało dostarczania znacznie bardziej rozbudowanych dodatkowych informacji na temat sposobów działania oraz ich skuteczności.
Rynek na opakowania farmaceutyczne już teraz wyróżnia się z uwagi na swe zaawansowane technicznie rozwiązania. Dynamiczny rozwój rynku oferuje obecnie wszystkim uczestnikom łańcucha dystrybucji wspólną okazję do opracowywania nowych kreatywnych projektów.
Na podstawie artykułu Pro Carton opracował TK