Rynek opakowań papierowych Tomasz Graczyk
20 Jan 2012 21:46

Brytyjska firma konsultingowa Visiongain w swoim najnowszym raporcie zatytułowanym „The Paper Packaging Market 2011 – 2021” ukazuje pełny obraz światowego rynku opakowań papierowych, zarówno pod kątem ich podaży, jak i popytu. Według raportu, w 2011 roku światowy rynek opakowań papierowych osiągnął wartość 236,46 miliarda dolarów. Wzrośnie on znacznie ze względu na rosnący popyt na rynkach krajów rozwijających się. Rozwój przemysłu opakowań papierowych, jak każdej innej branży, jest ściśle uzależniony od globalnych tendencji gospodarczych. Raport stwierdza, że ten sektor opakowań okazał się stosunkowo odporny na kryzys gospodarczy w 2008 roku. Pomimo ciągle odczuwalnego spowolnienia na rynkach krajów rozwiniętych opakowania z papieru złapały w ostatnich latach drugi oddech, napędzany potrzebą wygody, przystępności i recyklingu. Papierowe opakowania są odnawialne i nie zanieczyszczają środowiska naturalnego. Dzięki poprawie własności barierowych papieru przemysł rozszerzył możliwości jego stosowania jako materiału opakowaniowego. Wraz z postępem technologicznym branża zaczęła oferować opakowania lepiej dostosowane do potrzeb konsumentów. Wzrost zużycia opakowań papierowych jest dodatkowo przyspieszany przez rodzącą się wśród konsumentów świadomość konieczności ochrony środowiska. Raport pt „Packaging Paper Market 2011-2021” omawia szczegółowo te trendy. Podaje wiele powodów, dla których opakowania z papieru spełniają potrzeby użytkowników. W ciągu najbliższych dziesięciu lat branża opakowań papierowych powinna wykazywać znaczący wzrost, przyspieszany rosnącym zapotrzebowaniem na odnawialne opakowania, z ich polepszoną zdolnością do recyklingu i preferencją konsumentów z całego świata do zdrowego stylu życia. Globalizacja pozwoliła na ekspansję przemysłu opakowaniowego na nowe rynki szybko rozwijających się gospodarek Chin, Indii i Brazylii. Perspektywa trafienia do ogromnej liczby potencjalnych klientów zachęca wielkie firmy opakowaniowe do fuzji lub przejmowania lokalnych producentów – sposobu na zdobycie przyczółków na atrakcyjnym rynku. Wraz z ekspansją super- i hipermarketów coraz ważniejsze dla producentów opakowań staje się zróżnicowanie i odróżnienie ich produktów na zatłoczonych półkach. Postęp w technologii przetwórstwa pozwolił na specjalizację pozwalającą wytwarzać wyjątkowe produkty, skutecznie spełniające wymagania klienta. Dzięki poprawie jakości podłoży i technik druku, opakowania z papieru są w stanie zaspokoić potrzeby klientów tak pod względem estetycznym, jak i ich funkcjonalności i wygody. Według nowego raportu firmy Visiongain, kluczowym czynnikiem wzrostu gospodarczego w branży opakowań papierowych są również globalne zmiany demograficzne. Wzrost długości życia i zmniejszenie liczby urodzeń na rynkach krajów rozwiniętych są źródłem nowych wyzwań dla firm opakowaniowych pragnących rozszerzyć swoją bazę klientów o pokolenie 60-latków. Ponadto producenci opakowań na rynkach krajów rozwijających się zaczynają oferować lekkie, atrakcyjne i kolorowe opakowania przemawiające do tej młodej, konsumenckiej generacji.