Scodix Ultra 6000 – cyfrowy blask uszlachetnień
23 Feb 2024 09:41

Przepraszamy, ten wpis jest dostępny tylko w języku English. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

W listopadzie 2023 r. firma Digiprint, oficjalny dystrybutor cyfrowych urządzeń marki Scodix w Polsce, poinformowała o premierowej sprzedaży na polskim rynku maszyny Scodix Ultra 6000 z technologią SHD. Pod koniec stycznia 2024 r. do siedziby poznańskiej drukarni AN Studio przybyła grupa kilkudziesięciu drukarzy z naszej części Europy, aby na własne oczy podziwiać jej możliwości w zakresie zaawansowanych uszlachetnień.

AN Studio to producent opakowań i nowoczesna drukarnia offsetowa należąca do Anny Jesiołkiewicz i Pawła Jesiołkiewicza. Siłą firmy jest znakomicie rozwinięty park maszynowy, w pełni wyposażona introligatornia oraz zespół zaangażowanych w swoją pracę specjalistów. Drukarnia nie boi się inwestycji w najnowocześniejsze rozwiązania; była m.in. jednym z pierwszych polskich użytkowników innowacyjnej maszyny do wycinania laserem marki Highcon. Kilka miesięcy temu, jako pierwsza drukarnia w Polsce, zdecydowała się na zakup Scodix Ultra 6000 SHD.

Scodix to izraelska firma założona w 2007 r., która stawia sobie za cel osiągnięcie pozycji największego w skali globu dostawcy cyfrowych rozwiązań przeznaczonych do zrównoważonego, przemysłowego uszlachetniania wydruków. Europejska premiera nowej maszyny Ultra 6000 SHD odbyła się podczas Hunkeler Innovationdays na przełomie lutego i marca 2023 r. Producent podkreślał, że maszyna zapewnia fenomenalne efekty uszlachetniania wielu produktów, w tym okładek książek, luksusowych opakowań i komercyjnych produktów poligraficznych, zaś zastosowana w nim technologia SHD (Smart High Definition) to przełom w zakresie wysokiej rozdzielczości, wyrazistości i odwzorowania delikatnych detali, umożliwiający zastąpienie technologii analogowej sitodruku i foliowania na gorąco technologią cyfrową. Produkty Scodix zapewniają niezwykłą kombinację ekonomiczności, zrównoważenia i wydajności rozwiązań, umożliwiając drukarniom i wydawnictwom uszlachetnianie na wyższym poziomie – mówił obecny podczas spotkania w AN Studio Mark Nixon, wiceprezes zarządzający Scodix ds. globalnej sprzedaży i marketingu. I to właśnie Nixon, wspomagany przez Sławomira Iwanowskiego (Scodix Worldwide Channel Director), szczegółowo opowiedział o potencjale maszyny, zanim goście zostali zaproszeni na praktyczne pokazy możliwości uszlachetnień.

Analogowa jakość, cyfrowa wszechstronność

Firma Scodix działa na rzecz upowszechnienia finishingu cyfrowego, tak aby nie ustępował pod tym względem drukowi cyfrowemu. Firma podkreśla, że jej rozwiązania pozwalają skrócić czas aplikacji szerokiej gamy zaawansowanych uszlachetnień z dwóch dni (tyle czasu zdaniem Marka Nixona zajmuje przygotowanie do nałożenia wysokiej jakości złoceń na gorąco tradycyjną metodą wykorzystującą matryce) do zaledwie 1 godziny w przypadku technologii cyfrowej – i to niezależnie od poziomu jakości, jakiej oczekuje klient.

Zakres możliwości uszlachetnień, które zapewnia Ultra 6000 SHD, jest imponujący i oferuje: oszałamiające i luksusowe efekty dekoracyjne, w tym Scodix Sense (dodawanie wypukłej, błyszczącej faktury); Scodix Foil (uszlachetnianie produktów folią bez matryc i form); lakierowanie punktowe Scodix Spot; efekty holograficzne Scodix Cast & Cure; nanoszenie polimerów (symulujących np. kryształki Swarovskiego) Scodix Crystal; efekty metaliczne Scodix Metallic; aplikacja folii brokatowych Scodix Glitter; aplikacja alfabetu dla niewidomych Scodix Braille oraz niestandardowe zdobienia za pomocą zmiennych danych Scodix VDE. Jak przekonywał Mark Nixon, wszystkie wymienione możliwości zapewnia maszyna, do której obsługi nie jest wymagane zaawansowane przeszkolenie i która w każdej drukarni zajmuje znacznie mniejszą powierzchnię od konwencjonalnych urządzeń.

Zresztą nie tylko wielkość maszyny jest ograniczona: Scodix pomaga swoim klientom znacząco zmniejszyć ilość odpadów, oszczędzać energię i minimalizować ich wpływ na środowisko. Firma oferuje czysty, ekologiczny proces bez emisji lotnych związków organicznych, bez potrzeby stosowania płyt, form, narzędzi, chemikaliów i rozpuszczalników. Z przeprowadzonej przez firmę oceny cyklu życia (LCA) wynika, że Ultra 6000 SHD pozwoli na ograniczenie zużycia wody o 80% i energii o 85% w procesie uszlachetniania w porównaniu z tradycyjnym tłoczeniem na gorąco. Ponadto uszlachetnianie Scodix jest certyfikowane jako nadające się do recyklingu, a marki i producenci mogą używać symbolu recyklingu FTC, ponieważ zastosowane podłoże jest również certyfikowane jako nadające się do odzysku. Ogólnie rzecz biorąc, dzięki uszlachetnianiu za pomocą Scodix proces ten jest siedmiokrotnie mniej szkodliwy dla klimatu.

Zdaniem Marka Nixona, Ultra 6000 to znakomity wybór dla drukarni we współczesnym otoczeniu rynkowym. Rosnąca liczba zakupów dokonywanych przez internet, spadająca liczba zleceń jednostkowych przy rosnącym poziomie SKU, a także popularność, jaką zyskuje możliwość personalizacji produktów, to ogromna szansa dla drukarni oferujących możliwości zapewniane przez cyfrowy druk i uszlachetnianie. W tych okolicznościach – gdy branża poligraficzna ogranicza nakłady i skraca czas wprowadzania produktów na rynek – cyfrowe uszlachetnianie stanowi idealne rozwiązanie, zaś dzięki dużemu formatowi urządzenia Scodix Ultra 6000 i praktycznie zerowemu czasowi przygotowania do druku firmy poligraficzne mogą również dorównać wydajności swoich systemów analogowych.

Przemyślana decyzja

Paweł Jesiołkiewicz podkreśla, że decyzja o zakupie Scodix Ultra 6000 SHD była dogłębnie przemyślana. Instalacja urządzenia w poznańskiej drukarni odbyła się na przełomie września i października i maszyna od razu rozpoczęła realizację zleceń. Potrzebowaliśmy cyfrowej maszyny wykańczającej w formacie B1, a Scodix okazał się najbardziej atrakcyjną opcją. Nie moglibyśmy być bardziej zadowoleni z jakości aplikacji, którą już widzimy w produkcji. W AN Studio jest ona wykorzystywana do realizacji szerokiej gamy produktów, od opakowań po kalendarze i materiały POS, zapewniając niezbędny poziom elastyczności uszlachetniania za pomocą wspomnianych efektów dekoracyjnych. Mamy zamiar używać jej do realizacji zarówno zleceń nisko-, jak i wysokonakładowych, bowiem świetnie sprawdza się np. do nakładania lakieru UV również przy nakładach rzędu 5–7 tysięcy – wyjaśnia współwłaściciel AN Studio. Zdaniem Anny Jesiołkiewicz, oprócz zaawansowanych możliwości uszlachetniania, ogromną zaletą systemu Scodix jest jej zrównoważony charakter. Technologia cyfrowa eliminuje potrzebę stosowania metalowych matryc i szkodliwych chemikaliów, zapewniając korzyści produkcyjne, a także zmniejszając wpływ na środowisko. Doceniamy również możliwość łączenia różnych uszlachetnień w celu uzyskania naprawdę wyjątkowych projektów oraz efektów wizualnych.

Technologia Scodix SHD może być wykorzystywana do wielu celów. Jej możliwości uszlachetniania poprawiają jakość i wygląd opakowań, od kartonów po pudełka z tektury falistej, zadrukowywane z jednej lub obu stron. Umożliwia to również zastosowany w maszynie Ultra 6000 format B1.

Praktyczne możliwości

Po zakończeniu części teoretycznej goście zostali zaproszeni do hali produkcyjnej AN Studio, gdzie organizatorzy zaprezentowali im praktyczne możliwości maszyny Scodix przy uszlachetnianiu czterech różnych zleceń: okładek książkowych, dwóch prac opakowaniowych oraz jednej komercyjnej (prezentującej na 12 różnych grafikach zaawansowany potencjał uszlachetnień). Każdemu z przejść arkuszy przez maszynę towarzyszyły slajdy z dokładnym wyliczeniem różnicy kosztów między realizacją zleceń w technologii konwencjonalnej i cyfrowej. W przypadku konwencjonalnego uszlachetniania koszty winduje cena matryc do hot stampingu oraz folii, a także poziomu skomplikowania grafiki. O ile uszlachetnienie okładki książki na maszynie Scodix to koszt ok. 8 centów, to w przypadku techniki analogowej dochodzą wydatki na wyprodukowanie matryc (na prezentowanym przykładzie: 16 matryc dla 8 okładek = 5100 dolarów), przygotowanie do złocenia na gorąco (ok. 4,5 godziny, koszt 480 dolarów) oraz wyższa konsumpcja energii wiążąca się z wyższymi wydatkami. Naturalnie takie koszty są uzasadnione ekonomicznie w przypadku długich nakładów, jednak w warunkach spadającej długości zleceń stają się całkowicie nieopłacalne. Tutaj wkracza ze swoją ofertą Scodix.

Koszty związane z realizacją produkcji to tylko jedna strona medalu. Jak podkreślali organizatorzy, równie ważna jest szybkość realizacji zlecenia oraz jej prostota. I znowu porównywali obie technologie: konwencjonalną i cyfrową. Zlecenie na złocenie na gorąco na maszynie analogowej to strata czterech godzin na pasowanie, 50 arkuszy i 30 metrów folii na rozruch, a także dwukrotne zerwanie folii podczas produkcji z prędkością 1800 arkuszy na godzinę. W przypadku Scodix zamiast pasowania wystarczy jeden PDF, zero arkuszy straconych przy narządzie, dwa metry zużyte przy zmianie koloru folii, 3-4 minuty na uruchomienie produkcji, prędkość realizacji zlecenia to ok. 1000-1200 ark./godz.

Zdajemy sobie sprawę, że nasza maszyna nie zastąpi konwencjonalnych urządzeń. Ostatecznie całkowita liczba arkuszy uszlachetnianych na maszynach Scodix sięga ledwie 1% wszystkich arkuszy w globalnej skali. Ale choć nie stanowimy konkurencji dla analogowych rozwiązań w druku masowym, to doskonale wpisujemy się w potrzeby drukarni realizujących zlecenia choćby w systemie internetowych print shopów, działających na potrzeby niszowych odbiorców, zamawiających mniejsze nakłady lub nieutrzymujących stoków magazynowych. I mówimy tu o tak wysokim poziomie uszlachetnień, że firmy typu Victoria’s Secret albo L'Oréal, które tradycyjnie przywiązują ogromną wagę do poziomu wykończeń, przecierają oczy ze zdumienia i pytają: jak wy to robicie? – podkreślał Mark Nixon.

Z jego słów wynika, że w niedługim czasie na podobne inwestycje zdecydują się kolejne polskie drukarnie. Z zainteresowaniem będziemy przyglądać się dalszym losom technologii Scodix w naszym kraju.

Tomasz Krawczak

Artykuł sponsorowany

www.digiprint.pl