Siedem wyzwań dla producentów opakowań 
28 Jan 2019 08:03

Sektor druku i przetwórstwa działający na potrzeby branży opakowaniowej w zakresie produkcji etykiet, opakowań giętkich, pudełek składanych oraz z tektury falistej przechodzi wielką transformację. Istotne jest, by wszyscy producenci pojęli główne wyzwania, przed którymi stoją, i przygotowali się na nie. Grupa BOBST prezentuje listę działań i rozwiązań, których jej obecni i przyszli klienci potrzebują w warunkach zmieniającego się rynku. Ich rozwiązanie stanowi istotny warunek odniesienia sukcesu w mocno digitalizującym się otoczeniu produkcyjnym.

1. Rola opakowań: zabezpieczać, dostarczać, przemawiać

Rola opakowań zmieniała się wraz z upływem lat. Chociaż ochrona zawartości pozostaje nadal ich głównym zadaniem, ważne jest, by były produkowane w sposób zrównoważony i bardziej wyrafinowany, często z wykorzystaniem materiałów o mniejszej grubości. W wyniku gwałtownego rozwoju nowych formatów sprzedaży 

detalicznej (zwłaszcza sprzedaży internetowej) mechanizm dostaw opakowań zyskuje na złożoności, a produkcja opakowań musi odbywać się w bardziej zróżnicowany i szybszy sposób, z wykorzystaniem wydajniejszych i wszechstronniejszych maszyn, które zapewniają najwyższą jakość. Właściciele marek korzystają z opakowań, które wyróżniają się na sklepowej półce oraz przemawiają do klientów. Najnowszy trend polega na obniżeniu nakładów produkcyjnych, realizacji powtarzalnych zleceń oraz elastyczności, co z kolei zwiększa presję na producentów, by dopasowywali do tych wymagań zdolności swych linii do produkcji opakowań. To zaś pozwala nam gładko przejść do drugiej kwestii.

2. Konwencjonalny i cyfrowy

Przez dziesięciolecia do druku i produkcji opakowań wykorzystywano metody tradycyjne. Jednak nowe rozwiązania cyfrowe umożliwiają obecnie osiągnięcie znaczącego postępu, czytaj: właściciele marek i producenci opakowań mogą robić współcześnie rzeczy, które w przeszłości nie były możliwe. Druk cyfrowy nie zastąpi w pełni konwencjonalnego, jednak zapewnia wszechstronność wymaganą przy produkcji niskonakładowej, na którą popyt rośnie z uwagi na pojawianie się nowych trendów takich jak wymogi kustomizacji, zapewniania bezpieczeństwa oraz możliwości śledzenia przesyłki. Firma BOBST inwestuje w możliwości druku cyfrowego opakowań na wielu rodzajach podłoży. I choć nie ma raczej wątpliwości, że cyfryzacja korzystnie wpływa na produkcję opakowań, wymagać będzie – dla zagwarantowania, że procesy produkcyjne są prowadzone w efektywny sposób – więcej niż tylko maszyny cyfrowej. Co prowadzi nas do trzeciego wyzwania.

3. Cyfryzacja procesów produkcyjnych

Jedno z największych wyzwań stanowi zarządzanie rozmaitymi połączeniami między różnymi maszynami oraz między właścicielem marki, agencją, drukarzami i producentami opakowań. Automatyzacja pomoże w pełnym zoptymalizowaniu dostępności maszyn oraz umożliwi efektywną komunikację między osobami zamawiającymi pudełka, ich producentami oraz wszystkimi, którzy uczestniczą w procesach pośrednich. Podczas gdy drukarze i producenci zużywają wiele energii na wybór najwydajniejszych maszyn, zdarza im się nie doceniać złożoności całego workflow. W tym miejscu BOBST wkracza ze swoją wiedzą: firma rozumie, że maksymalne prędkości drukowania lub produkcji opakowań wskazywane przez maszynę pozostają w sferze teorii dopóty, dopóki nie zostaną powiązane z najwydajniejszą produkcją opakowań za stosowną cenę. I tak oto przechodzimy do punktu czwartego.

4. Presja cenowa

Żyjemy w świecie, w którym wszyscy chcemy więcej za tyle samo albo – jeszcze lepiej – za mniej. Właściciele marek, którzy podejmują ostateczne decyzje w sprawie opakowań, życzą sobie, by były one lepsze, szybciej dostarczane, bardziej spersonalizowane, lepiej zabezpieczone – ale nie chcą ponosić wyższych kosztów. W produkcji opakowań prawdziwe jest, że koszt danego pudełka nie powinien być wyższy od tego, który obowiązuje obecnie. Na poziom wydatków związanych z realizacją kompletnego procesu produkcyjnego wpływają trzy główne czynniki: jego jakość, wydajność oraz koszt. Wszystkie te elementy są bardzo istotne i nie powinny być rozpatrywane oddzielnie, lecz w całym łańcuchu produkcji – od fazy projektowania, przez druk, przetwórstwo, aż po pakowanie. Wszyscy znamy koncepcję, zgodnie z którą łańcuch jest tak mocny, jak jego najsłabsze ogniwo. To samo dotyczy produkcji opakowań, zwłaszcza w warunkach zintegrowanego workflow. W firmie BOBST procesy druku cyfrowego, kontroli jakości oraz produkcji „bez usterek” są włączone w kompletny łańcuch, co sprawia, że klienci mogą polegać na najwyższej jakości za najlepszą cenę. 

5. Zrównoważony rozwój

To kwestia, którą wszyscy musimy brać pod uwagę. Produkcja opakowań będzie wymagała obróbki bardziej skomplikowanych podłoży, cieńszych materiałów oraz bardziej wymagającego wzornictwa – przy zachowaniu tej samej wydajności, większej elastyczności oraz zdecydowanie niezmienionych kosztów. Idealne zarządzanie strumieniem odpadów jest równoznaczne z dostarczaniem opakowań pozbawionych usterek (zero default). Zdolność zarządzania powtarzającymi się zamówieniami oraz dostosowywania się do przepisów prawnych także znajdzie się wysoko na liście oczekiwań. A w przypadku zrównoważonego rozwoju zawsze musimy myśleć o przyszłości: nie tylko zwracać uwagę na to, co drukujemy dzisiaj, ale także na to, co będzie drukowane jutro.

6. Szkolenia pracowników i obsada personalna

Pozyskiwanie pracowników dla tej branży może być wyzwaniem – utalentowane jednostki w pełni zdające sobie sprawę z potrzeb sektora trafiają się rzadko, zaś sama branża bywa czasami postrzegana jako mniej atrakcyjna od innych. Decyzja o przejściu do nowych cyfrowych rozwiązań w całym łańcuchu produkcyjnym uczyni produkcję opakowań bardziej atrakcyjną. Istotne jest też włączenie tematu szkoleń obecnych pracowników w plany zatrudnienia. Grupa BOBST boryka się z identycznymi problemami, ale dzięki bliskiej współpracy ze szkołami średnimi i wyższymi oraz poprzez promocję systemu praktyk zawodowych wspomaga swych klientów w przygotowaniu się na nadchodzące wyzwania. 

7. Usługi serwisowe

Nie chodzi tu o naprawę zepsutych maszyn, lecz raczej codzienną współpracę z dostawcami – choć należałoby traktować ich jako „partnerów”, a nie „dostawców”. Wraz z rodzeniem się Internetu Rzeczy coraz więcej maszyn jest połączonych bezpośrednio z producentem, a tzw. zapobiegawcza (prewencyjna) konserwacja przestaje być fantastyką naukową. W Grupie BOBST dostępny jest pełen zakres usług, które obejmują kompletne procesy drukowania oraz produkcji opakowań. Firma dąży do doskonałości, w czym pomaga jej przeszło 125-letnie doświadczenie w serwisowaniu klientów z całego świata. W efekcie oferuje wydłużenie czasu pracy maszyn, ich większą trwałość, optymalizację jakości i kosztów produkcji oraz generalnie lepszy ROI (zwrot z inwestycji). 

Na podstawie informacji Grupy Bobst opracował TK