Smurfit Kappa 4.0, czyli Experience Centre w Koninie – Tomasz Krawczak
23 Apr 2015 11:24

Koncern Smurfit Kappa, jeden ze światowych liderów w produkcji opakowań na bazie papieru i tektury falistej, ogłosił w czwartek 26 marca br. otwarcie swojego najnowszego centrum badań i wsparcia dla klientów – Experience Centre w Koninie. Uroczystość uruchomienia Centrum odbyła się w obecności zaproszonych gości – przedstawicieli lokalnych władz, dyrekcji koncernu, kierownictwa konińskiego zakładu oraz licznie przybyłych reprezentantów firm z branży opakowaniowej. Witamy w Smurfit Kappa 4.0 Zgromadzonych przywitała Elżbieta Szenrok, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu Smurfit Kappa Polska. Dziś finalizujemy projekt, który rozpoczął się w Koninie w lipcu ubiegłego roku. Smurfit Kappa jako lider w produkcji opakowań z tektury falistej przez lata zajmowała się badaniem zachowań konsumenckich w swoim centrum badań i rozwoju w Hoogeveen w Holandii. Jednak szybko zmieniający się rynek, poszukiwanie innowacyjnych, nietypowych rozwiązań – oszczędnych i zoptymalizowanych – a wreszcie potrzeby klientów spowodowały, że Grupa, w ramach strategii Open the Future, zdecydowała się na rozbudowę swego projektu badawczego – tłumaczyła zgromadzonym gościom Elżbieta Szenrok. W każdym europejskim kraju o strategicznym znaczeniu dla Smurfit Kappa powstały – lub powstaną – Centra Doświadczeń zapewniające klientom koncernu szeroki dostęp do innowacyjnych rozwiązań i usług. Polski oddział dołączył do sieci oddziałów tworzonej w Szwecji, Holandii, we Francji, Włoszech, w Czechach, Niemczech, Wielkiej Brytanii, Irlandii i Hiszpanii. Dodatkowo w kwietniu 2015 r. w okolicach amsterdamskiego lotniska Schiphol (Holandia) otwarte zostanie Global Experience Centre, jedno z największych centrów rozwoju opakowań na świecie. Wielu naukowców twierdzi, że jesteśmy u progu 4. rewolucji przemysłowej nazywanej Industry 4.0 – kolejnej po wynalezieniu maszyny parowej, wdrożeniu produkcji seryjnej i cyfryzacji procesów produkcyjnych – to już słowa Bogdana Orzechowskiego, dyrektora fabryk Smurfit Kappa w Koninie i Drezdenku. – Efektem trzech poprzednich było pełne zunifikowanie i standaryzacja produktu, a w konsekwencji utrata możliwości odpowiedzenia na indywidualne potrzeby klienta. Dzisiaj klient chce mieć telefon z wygrawerowanym własnym imieniem lub samochód pomalowany dokładnie według swojego gustu. To Centrum jest dla Was, drodzy klienci. Ma ono Wam pomóc szybciej reagować na potrzeby Waszych klientów. Bogdan Orzechowski podkreślił, że jednym z elementów strategii Open the Future jest zmiana postrzegania Smurfit Kappa wyłącznie jako producenta wykonującego zlecenia klientów: Owszem, jesteśmy producentem opakowań, ale przede wszystkim chcemy być dla Was dostawcą nowych idei i pomysłów. To, co dzisiaj zobaczycie, ma być początkiem nowego Smurfit Kappa 4.0. Let's open the future. Cztery strefy doświadczenia Wychodząc naprzeciw potrzebom biznesowym klientów w naszym regionie Europy, polskie Experience Center ma oferować praktyczne i głębokie analizy potrzeb odbiorców (ang. insight), monitorować trendy rynkowe i nieustannie poszukiwać nowych rozwiązań w zakresie projektowania opakowań dla maksymalizacji sukcesu klientów Smurfit Kappa. Powstało w specjalnie przystosowanych do tego celu pomieszczeniach konińskiego zakładu, które podzielono na cztery strefy: pokój inspiracji, galerię opakowań, ekspozycję sklepową i wirtualny sklep. Każda z nich odgrywa istotną rolę na drodze do ostatecznego celu: stworzenia opakowania dopasowanego do potrzeb odbiorcy. Otwarte środowisko Centrum ma ułatwiać współpracę, dyskusję i wymianę poglądów. n Pokój Inspiracji to sala multimedialna, w której odbywają się interaktywne warsztaty z wykorzystaniem nowoczesnych narzędzi „Innotools” wspierających projektowanie opakowań; tutaj w obecności klienta analizuje się efektywność produktu w sieciach handlowych; n Galeria Opakowań jest strefą edukacji i ekspozycji, przeznaczoną do swobodnego kontaktu z najciekawszymi rozwiązaniami i trendami na rynku. Na 120 m2 umieszczono wystawę innowacyjnych opakowań podzielonych na 7 grup tematycznych, aktualizowanych pod kątem potrzeb i zainteresowań każdego z zaproszonych klientów. W skład Galerii wchodzi również Studio Projektowe, które zapewnia możliwość kontaktu z ekspertami Smurfit Kappa oraz przygotowanie prototypów rozwiązań; n Ekspozycja Sklepowa to realna symulacja sklepu, która pozwala na praktyczną weryfikację opakowań w bezpiecznych, ale identycznych jak w rzeczywistości warunkach, bez potrzeby wychodzenia z biura. Jest areną badania kluczowych aspektów wpływających na decyzje zakupowe i miejscem przeprowadzania praktycznych doświadczeń z wykorzystaniem opakowań gotowych na półkę (SRP); n Wirtualny Sklep, dzięki wykorzystaniu zaawansowanej technologii 3D Store Visualiser, pozwala na wirtualną aranżację półek sklepowych na ekranie 5x3 m, zapewnia możliwość testowania nowych rozwiązań przed wdrożeniem, a także przygotowanie projektów opakowań i ich analizę narzędziem „eye-tracking”. Nasi klienci z entuzjazmem odnoszą się do tej inicjatywy. Smurfit Kappa Experience Centre jest miejscem, w którym możemy się spotkać w kreatywnym środowisku i rozwijać nowe pomysły. Jest to także miejsce, w którym możemy analizować i testować nowo opracowane rozwiązania na obu półkach – rzeczywistych i wirtualnych – co daje nam gwarancję, że nasze produkty zawsze wyróżnią się na półce – podkreśliła Katarzyna Nycz-Krzaczek, packaging manager z Cedo Group. Decyzja o otwarciu Experience Centre w Polsce jest jednym z wielu strategicznych działań mających na celu zagwarantowanie wysokiego poziomu obsługi naszej rosnącej liczbie klientów. Zapewnienie lokalnego wsparcia na najwyższym poziomie w branży opakowań jest kluczowym czynnikiem różnicującym Smurfit Kappa – przyznał Marcin Sowik, innovation & development manager w Smurfit Kappa Polska. *** Rozmowa z Bogdanem Orzechowskim, dyrektorem generalnym fabryk Smurfit Kappa w Koninie i Drezdenku Experience Centre to wartość dodana, którą oferujecie klientom pragnąc wyróżnić się na tle innych globalnych producentów opakowań z tektury? Bogdan Orzechowski: To zupełnie inne podejście do projektowania opakowań. Producenci opakowań gotowych na półkę (SRP) koncentrują się przede wszystkim na ich funkcjach logistycznych, czyli transporcie z punktu A do B. Taka koncepcja lokuje ich wszystkich na podobnej płaszczyźnie; wszyscy dysponujemy analogicznym oprogramowaniem do projektowania i maszynami o podobnych możliwościach, różnice są więc trudne do wychwycenia. My oferujemy próbę spojrzenia na opakowanie nie jako na towar, ale swoiste medium marketingowe; aby to osiągnąć, chcemy współtworzyć je już na etapie powstawania produktu naszego klienta. Od momentu stworzenia opakowania, jego umieszczenia na półce i uzyskania informacji zwrotnej na temat tego, czy klienci je zaakceptowali, mija około 3 miesięcy. Dopiero po ich upływie producent dowiaduje się, czy odniósł sukces, czy porażkę. My skracamy ten proces. Experience Centre mogło powstać w każdej fabryce Smurfit Kappa w Polsce. Dlaczego wybrano Konin? B.O.: Nasza fabryka okazała się optymalna pod względem kosztowym, estetycznym, lokalowym i lokalizacyjnym. Wybór zapadł w pierwszym kwartale ubiegłego roku, po czym rozpoczęła się ciężka praca, polegająca zarówno na zmianie rozkładu pomieszczeń (w miejscu Centrum znajdowała się m.in. zakładowa stołówka), jak i poznawaniu oraz testowaniu systemu informatycznego, co zresztą nadal trwa. Warto tutaj podkreślić, że nasze konińskie Centrum, tak samo jak wszystkie pozostałe, to efekt 3 lat wytężonej pracy analityków Smurfit Kappa: nagrywania wielogodzinnych filmów w sklepach po to, by określić, które miejsca klienci odwiedzają najczęściej, jaką drogą do nich dochodzą i jakie produkty przyciągają ich uwagę; stosowania najnowocześniejszych technik w rodza ju eye-tracking dla przeanalizowania ich zachowań w kontekście sposobu ustawienia opakowań na półce itd. Za tymi Centrami stoi olbrzymia ilość danych. Obfotografowaliśmy wszystkie możliwe półki w europejskich dyskontach z wszelkimi wyrobami, jakie można sobie wyobrazić. Nasi pracownicy odwiedzali sklepy i razem z ich pracownikami poddawali opakowania testom, by określić, czy i jak spełniają zasadę tzw. 5 easy (wymogów funkcjonalnych, jakie musi spełniać opakowanie SRP: łatwe w identyfikacji, otwarciu, uzupełnieniu, zakupie i utylizacji). To wszystko po to, by dojść do momentu, gdy klient przyjeżdża do nas z produktem i mówi: powiedzcie mi, co zrobić, by on jak najlepiej wyglądał na półce. Na co może liczyć klient, który odwiedzi Wasze Centrum? B.O.: Dzięki koncepcji Centrów spięliśmy w jednej bazie danych pracę wykonaną w różnych krajach. Projektanci Smurfit Kappa korzystają z globalnej bazy wzorów Innotools, zatem gdy do Konina przyjeżdża klient i chce, byśmy zaproponowali mu projekt opakowania SRP na saszetki z żywnością dla zwierząt, mo- żemy z miejsca przedstawić mu dziesiątki lub setki rozwiązań. Wybrany wzór umieszczamy na półkach naszego wirtualnego, dowolnie wybranego lub zaprojektowanego sklepu, i za pomocą zleconych badań eye-trackingowych wykonywanych na grupie badawczej określamy, czy jest wystarczająco atrakcyjny. Chcemy, by Centrum Doświadczenia było miejscem, do którego klient przychodzi z problemem i wychodzi z rozwiązaniem. Dotychczas podczas dwustronnych rozmów na temat projektów opakowań 80% czasu zajmowało nam dyskutowanie na temat ich wytrzymałości; mało uwagi poświęcaliśmy temu, czy ma ładny kształt albo odpowiedni kolor – a te cechy przyciągają uwagę w sklepie i sprzedają produkt. Indywidualne sesje z klientami, w trakcie których odbywają się dyskusja na temat ich oczekiwań, opracowanie i stworzenie projektu pudełka wraz z jego fizycznym wycięciem oraz analiza wyglądu opakowania na wirtualnej półce sklepowej, będą w założeniu trwać około 4 godzin. W naszych planach jest również zakup profesjonalnej drukarki cyfrowej, dzięki której będziemy mogli uzyskać w pełni kolorowy mock-up opakowania. To wszystko prowadzi do tego, by pokazać klientowi, w namacalnej formie, jak może wyglądać jego optymalne opakowanie. Dziękuję za rozmowę.