Smurfit Kappa: Box Ahead – Pack the Future
16 Dec 2016 10:23

27 października br. w gościnnych wnętrzach hotelu Narvil firma Smurfit Kappa zorganizowała siódmą już z serii konferencji, na które zaprasza swych klientów od 2010 r., tym razem – zgodnie z tytułowym hasłem „Box Ahead – Pack the Future” – poświęconą miejscu opakowań w szybko zmieniającym się świecie.
09Gości powitali Elżbieta Szenrok, dyrektor ds. sprzedaży i marketingu w Smurfit Kappa Polska, oraz Pim Wareman, dyrektor generalny koncernu dla Europy Północno-Wschodniej, który w krótkim wystąpieniu zaprezentował idee stojące za sukcesem Smurfit Kappa w przemyśle opakowaniowym. Podkreślił, że credo jego firmy doskonale oddają słowa Kevina Stirtza, eksperta ds. marketingu i autora książki „Marketing for Smart People”: Musisz wiedzieć, czego pożądają klienci i w czym najlepsza jest Twoja firma. Skupiaj swoje działania tam, gdzie te cele się spotykają. Dlatego koncentrujemy się na Waszych potrzebach i wykorzystujemy nasze umiejętności, by zapewnić Wam wartość dodaną, wyróżniającą Wasze produkty na tle konkurencji. Jak podkreślił Wareman, na sukces firmy składa się praca ponad 700 projektantów Smurfit Kappa na całym świecie, którzy stworzyli dotychczas 6,5 tys. unikalnych i wyjątkowych projektów opakowaniowych. Pomaga nam w tym globalna sieć Experience Centre, czyli centrów badań i wsparcia dla klientów, która od 2015 r. działa również w Polsce. Jego zdaniem o praktycznych korzyściach działalności centrów świadczy przyznanie – po raz pierwszy w historii – dwóch nagród w renomowanym konkursie Red Dot Award projektom opracowanym w konińskim Experience Centre: systemowi opakowań „SoFruBox” do owoców miękkich oraz transporterowi dla kota „Filemon” z tektury falistej.
Arco Berkenbosch, wiceprezes ds. marketingu oraz badań i rozwoju w Smurfit Kappa, skoncentrował się na kwestii opakowań w cyfrowym świecie. Podkreślił, że zdigitalizowany świat jest mekką kupujących, a nie sprzedających, bowiem każde negatywne doświadczenie z produktem może w jednej chwili znaleźć się w sieci, dostępne dla miliardów użytkowników internetu. Dlatego – mówił prelegent – główne hasło w podręcznikach marketingu „Najważniejsza jest zawartość” (Content is king) musimy dzisiaj zmienić na „Liczy się tylko kontakt” (Contact is king). Wszyscy możemy dokonywać zakupów gdziekolwiek, mamy też dostęp do nieskończonego źródła informacji, a lojalność wobec marki nigdy nie była tak niska jak teraz.
Wystąpienie eksperta w dziedzinie marketingu, reklamy i komunikacji, zatytułowane „Konsument przyszłości – wyzwania i oczekiwania rynku”, stanowiło swoiste dopełnienie poprzedniej prelekcji; tym razem jednak prelegent skupił się nie na produkcie, lecz na kliencie w cyfrowym świecie. Opowieść o konsumentach była wypełniona interesującymi danymi, świadczącymi o dominującym wpływie mediów cyfrowych na nasze decyzje zakupowe. Tylko 12% Polaków ufa tradycyjnym mediom reklamowym; 90% wymienia rekomendacje znajomych jako najbardziej wiarygodne źródło wiedzy o markach, a 70% – opinie internautów – mówił. Współcześnie stworzenie produktu, opakowania, usługi nie wystarcza, by odnieść rynkowy sukces; nie wystarcza nawet wierność zasadom 4P (czyli zaproponowanie właściwego produktu, ceny, strategii dystrybucji i promocji). Konsumenci jak nigdy dotychczas oczekują od marek ludzkiej twarzy; pragną, by marki słuchały ich opinii i zapewniały kanały komunikacji.
Następnym punktem konferencji było wystąpienie Marcina Sowika, kierownika ds. innowacji i rozwoju w Smurfit Kappa Polska, który zaprezentował historie sukcesu, czyli praktyczne przykłady udanych efektów bliskiej współpracy klientów z firmą Smurfit Kappa.
Po tej części programu nadszedł czas na prezentację projektów opakowań biorących udział w konkursie Regional Innovation Awards. Przez cały dzień w kuluarach konferencji prezentowanych było 12 projektów opakowań; każdy z gości otrzymał 3 głosy, które mógł w dowolny sposób rozdzielić między uczestników.
Po części teoretycznej odbyły się warsztaty – Out of the box, wymagające od uczestników współpracy i pomysłowości. Goście podzieleni na 15 grup zostali umieszczeni w niewielkich pomieszczeniach wykonanych z tektury falistej i wykorzystując dostępne wskazówki rozwiązywali zadania, których celem było odkrycie cyfry otwierającej pokój. Zebrane cyfry złożyły się na kod, który otworzył sejf-opakowanie kryjące niespodziankę: dziesiątki sadzonek iglaków symbolizujących ekologiczne wartości wyznawane przez Smurfit Kappa, które zostały rozdane uczestnikom.
Pełen wrażeń dzień konferencji przeciągnął się do późnych godzin nocnych, bowiem gospodarze przygotowali dla swych gości kolejne niespodzianki: uroczystą kolację oraz ceremonię wręczenia nagród Regional Innovation Awards. Jak można było przypuszczać na podstawie rozkładu głosów oddanych w trakcie konferencji, zwyciężył zestaw „Emotion” zaprojektowany przez Renatę Zmysłowską. Drugie miejsce przypadło projektowi SoFruBox, które przygotował Bogumił Budner we współpracy z firmą SoFruPak. Jest to system opakowań pozwalający na bezpieczny i ekonomiczny transport owoców. Trzecia nagroda przypadła rozwiązaniu „Ice Box” Jakuba Świętka, czyli tekturowemu opakowaniu łączącemu 5-litrowy worek Bag-in-box na sok z zestawem papierowych kubeczków.
Ostatnim punktem programu wypełnionego atrakcjami dnia ze Smurfit Kappa był recital znanego dziennikarza, satyryka i barda piosenki autorskiej Artura Andrusa.

Tomasz Krawczak