Stanowisko 73 organizacji reprezentujących branżę opakowań w sprawie dyrektywy Single-Use Plastics
28 Jan 2019 07:56

STRESZCZENIE: 73 organizacje związane z branżą opakowań wskazały na niebezpieczeństwa związane z wprowadzaniem w życie Dyrektywy SUP (Single-Use Plastics). Szczególnie podkreślają możliwość naruszenia jednolitego rynku UE w sytuacji, gdy wprowadzone zostaną niektóre z przegłosowanych przez Parlament Europejski poprawek umożliwiających krajom członkowskim jednostronne działania restrykcyjne w odniesieniu do części wyrobów.

ABSTRACT: 73 organizations representing the interests of the packaging industry pointed to the dangers associated with the implementation of the SUP (Single-Use Plastics) Directive. They particularly underline the possibility of a breach of the EU common market if some of the amendments voted by the European Parliament will be introduced, enabling Member States to take unilateral restrictive action on a certain products.

Dokument stanowi wyraz zaniepokojenia europejskiego przemysłu procedowaniem dyrektywy dotyczącej wyrobów jednorazowego użytku z tworzyw sztucznych, tak zwanej Dyrektywy SUP (Single-Use Plastics). 73 krajowe i unijne organizacje zwróciły się do negocjatorów UE o ochronę rynku wewnętrznego opakowań i towarów w opakowaniach. Sygnatariuszami dokumentu są podmioty reprezentujące szeroko pojęty rynek materiałów opakowaniowych, w tym tworzyw sztucznych, działające na różnych etapach łańcucha wartości opakowań w Europie. Podtrzymały one gotowość do wspólnych z decydentami UE działań gwarantujących, iż dyrektywa w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko zapewni zamierzone cele zharmonizowanego i konkurencyjnego rynku wewnętrznego Unii Europejskiej.

Sygnatariusze wezwali Unię do zapewnienia bezpieczeństwa wewnętrznego rynku opakowań i pakowanych produktów. Podkreślili, iż to właśnie rynek wewnętrzny stanowi fundament globalnej konkurencyjności UE, a także podstawę realizacji celów gospo-darki o obiegu zamkniętym. Jedynie poprzez wspólną pracę w zharmonizowany sposób możliwe jest zrównywanie szans rynkowych oraz pokonywanie podziałów spowodowanych ograniczeniami 

krajowymi. 

Organizacje są głęboko zaniepokojone faktem, że Rada zamierza wprowadzić zapisy podważające podstawę prawną dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych Packaging and Packaging Waste Directive (PPWD) 94/62/EC. Skutkować to może sytuacją, w której dyrektywa Single-Use Plastics będzie w istocie lex specialis (prawem o większym stopniu szczegółowości, stosowanym przed prawem ogólniejszym) w stosunku do dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWD) 94/62/EC oraz dyrektywy ramowej w sprawie odpadów (WFD) 2008/98/EC. W sytuacji kolizji oznacza to pierwszeństwo dyrektywa SUP nad dwoma ostatnimi regulacjami, w szczególności w odniesieniu do niektórych definicji, ograniczeń w zakresie wprowadzania do obrotu, wymagań dotyczących produktu oraz oznakowania. 

Szczególny niepokój sygnatariuszy dokumentu budzi koncepcja umożliwienia przez Radę państwom członkowskim stosowania ograniczeń rynkowych w celu zmniejszenia poziomu konsumpcji wyrobów uznawanych za opakowania (np. opakowania żywności). Rozbieżności dotyczące ograniczeń w poszczególnych państwach unijnych podważyłyby bowiem zasadę swobodnego przepływu opakowań i pakowanych towarów w obrębie UE. 

Ograniczenie takie działałoby spowalniająco na inwestycje oraz innowacje – także ekologiczne – oraz ogólniej na wzrost gospodarczy i poziom zatrudnienia w Europie. Odbiłoby się również na samych konsumentach, zarówno jeśli chodzi o ceny produktów, jak też ich dostępność i możliwość wyboru. To zaś może mieć negatywny wpływ na gospodarkę o obiegu zamkniętym w skali UE.

Podczas gdy w przypadku lekkich tworzywowych toreb na zakupy (dyrektywa 2015/720) państwa członkowskie mogą odstąpić od art. 18 dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWD) 94/62/EC w celu ograniczenia wprowadzania do obrotu tych wyrobów, dalsze odstępstwa od wspomnianego artykułu mogłyby mieć o wiele bardziej szkodliwy wpływ na rynek wewnętrzny ze względu na bardzo szeroki zakres produktów objętych dyrektywą Single-Use Plastics. W przeciwieństwie do obostrzeń dotyczących toreb na zakupy, ograniczenia dotyczące opakowań produktów wpływać będą na swobodny przepływ towarów w opakowaniach. 

W tej sytuacji organizacje opakowaniowe liczą, iż Parlament Europejski stanie na straży poprawki 11, która uznaje, że dyrektywa Single-Use Plastics nie narusza zapisów dyrektywy w sprawie opakowań i odpadów opakowaniowych (PPWD) 94/62/EC dotyczących jednorazowych opakowań z tworzyw sztucznych.

Autorzy stanowiska wezwali instytucje unijne do:

– zapewnienia, iż dyrektywa (PPWD) 94/62/EC pozostaje lex specialis dla wszystkich wyrobów opakowaniowych zgodnych z definicją zawartą w art. 3 (1) dyrektywy 94/62/EC,

– zapewnienia, iż środki przyjęte na mocy art. 4 (dyrektywa SUP) nie wpłyną na art. 18 dyrektywy 94/62 /EC oraz iż państwa członkowskie uprzedzać będą Komisję o podjętych przez siebie krokach zgodnie z dyrektywą 2015/1535,

– usunięcia w motywu 11. odniesienia do ograniczeń rynkowych w odniesieniu do środków dotyczących redukcji konsumpcji związanych z art. 4 dyrektywy Single-Use Plastics.

Wśród sygnatariuszy dokumentu znalazły się między innymi: European Bioplastics, EUROPEN – The European Organization for Packaging and the Environment, PlasticsEurope, PFPŻ ZP – Polska Federacja Producentów Żywności.