Już trzydzieści lat funkcjonuje na rynku, ulokowana w Wiązownej pod Warszawą, Drukarnia Ellert. Jest to jednak nie tylko zasługa ciągłego popytu na usługi poligraficzne, lecz – a może przede wszystkim – filozofii zarządzania firmą, dla której klient to nie tylko odbiorca usług, ale osoba, której potrzeby drukarnia spełnia w wielu wymiarach. Na czym polega jednak sekret procesów produkcyjnych i czym ta drukarnia wyróżnia się na tle innych, działających w całym kraju?
Stawianie na jakość oraz zadowolenie klienta – to główne wartości deklarowane przez wiele firm nie tylko w Polsce, ale i na świecie. W przypadku Drukarni Ellert różnica polega jednak na tym, iż używane często przez niektórych na wyrost slogany odnoszące się do jakości i wagi klienta, zostały wcielone w życie. Punktem wyjścia dla realizacji tego była decyzja firmy o zmianie koncepcji kierowania firmą. Zarząd firmy zdecydował się bowiem przed kilkoma laty na zastosowanie nowych metod zarządzania, wybierając ścieżkę dążenia do doskonałości poprzez znaną metodę pięciu „S” oraz lean manufacturing, czyli ideę zakładającą ograniczanie szeroko rozumianego marnotrawstwa dzięki usprawnieniu procesu produkcyjnego. Nad efektywnością trzeba stale pracować. Szukaliśmy prostych, a zarazem skutecznych metod zarządzania. Odkąd stosujemy lean manufacturing, zmieniło się podejście nie tylko do procesu produkcji, ale i sposób myślenia oraz pracy pracowników. To przekłada się na jakość naszej pracy – przekonuje Aleksandra Ellert, prezes zarządu drukarni, reprezentantka trzeciego pokolenia rodziny – po dziadku Zbigniewie i ojcu Ryszardzie – kierująca tą firmą.
Nowa metoda zarządzania wprowadziła wiele zmian w firmie nawet pomimo tego, że drukarnia ma certyfikaty takie jak ISO 9001, ISO 14001, PN-N-18001, FSC oraz HACCP, które gwarantują nie tylko wysoki standard pracy, ale i troskę o środowisko naturalne. Usprawnienie naszej pracy to jedno. Drugie zaś to realna korzyść, jaką z tego tytułu otrzymuje klient. Mogąc pracować sprawniej i efektywniej, dostarczamy nasze usługi jeszcze szybciej i na znacznie wyższym poziomie, co w dzisiejszych czasach jest po prostu koniecznością, aby przetrwać na rynku – tłumaczy Aleksandra Ellert. Za przykład skuteczności nowego systemu zarządzania podaje bardzo wysoki procent zadowolenia klientów z usług firmy. W ubiegłym roku zrealizowaliśmy prawie siedem tysięcy zleceń. Proszę nie patrzeć na liczby, tylko wyobrazić sobie, ile to realnie wymaga pracy. A mimo to odsetek reklamacji wynosił mniej niż jeden procent. To namacalny dowód, że nie tylko powtarzanie tego, iż praca z myślą o kliencie jest gwarantem sukcesu, ale realne wykonywanie zadań wynikających z tych słów przekłada się na jakość i zadowolenie odbiorców – wyjaśnia prezes Drukarni Ellert.
Poligraficzna teoria w praktyce
Sztuką w poligrafii nie jest wykonywanie tego, co potrafią zrobić wszyscy, ale robienie tego na najwyższym poziomie. Przewagę w tej kwestii Drukarni Ellert gwarantuje przede wszystkim wykorzystanie nowoczesnych narzędzi pracy. Widać to na każdym kroku. Nieraz przekonałem się, że nawet najlepsi profesjonaliści bez odpowiednich narzędzi nie są w stanie osiągnąć perfekcji. Dlatego też nasze studio graficzne pracuje na najnowocześniejszych komputerach firmy Apple, które gwarantują szybkość działania. Z kolei do obróbki grafiki wykorzystywane jest najnowsze, profesjonalne oprogramowanie – zdradza Bartosz Arusztowicz, kierownik ds. rozwoju i sprzedaży, który podkreśla, że dla wielu klientów liczy się nie tylko efekt końcowy, ale to, w jaki sposób dana praca została wykonana. Dodaje też, że w rezultacie wprowadzonych zmian w zarządzaniu Drukarnia Ellert oferuje nie tylko usługi czysto poligraficzne, ale
także te związane z opracowaniem koncepcji w dziale kreacji i technologii, druk, uszlachetnienia i introligatornię oraz usługi magazynowania i transportu. Nasi konstruktorzy projektują opakowanie od podstaw lub weryfikują siatki wykrojników przesłane przez klienta. W dziale konstrukcji powstają obrysy wykrojników, w które następnie „wlewana” jest grafika. Klienci mogą liczyć na pomoc na każdym z tych etapów zarówno w kwestii doboru odpowiednich surowców, jak i w innych aspektach technologicznych – tłumaczy Bartosz Arusztowicz.
Pomysłowość i elastyczność kluczem do sukcesu
Drukarnia Ellert specjalizuje się w produkcji druków wielkoformatowych (nawet o powierzchni 1200 x 1620 mm), przestrzennych elementów reklamowych (takich jak standy i ekspozytory) oraz produkcji opakowań kaszerowanych i z tektury litej. Jej klientami są zarówno firmy lokalne, jak i wielkie koncerny – np. Ferrero. Do druku wykorzystywane są maszyny offsetowe mające możliwość zadruku w maksymalnym formacie 1200 x 1620 mm, w 6 kolorach. Druki możemy uszlachetniać poprzez laminowanie folią błysk lub mat, techniką hot-stampingu lub też różnego rodzaju lakierami UV (błyszczącymi, matowymi, strukturalnymi, z dodatkiem brokatów) przy użyciu maszyny sitodrukowej w formacie 1420 x 1820 mm – opowiada kierownik ds. rozwoju i sprzedaży.
Sukces drukarni to jednak nie tylko nowoczesne rozwiązania, ale przede wszystkim wizja rozwoju. Zaczynaliśmy od drukowania map. Jednak dziś popyt na mapy drukowane znacznie się zmniejszył, więc przekształciliśmy się w drukarnię produkującą opakowania i standy reklamowe. Szukamy ponadto nisz rynkowych, zyskując często dzięki temu klientów oczekujących nietypowych rozwiązań – mówi Aleksandra Ellert. Jednym z nich jest druk metodą offsetową na płótnie, w którym drukarnia się specjalizuje, tak samo jak w tworzeniu nowoczesnych, składanych standów reklamowych. Jest to obecnie jeden z ważniejszych elementów oferty przedsiębiorstwa. Unikatowość jednej z naszych konstrukcji polega na opatentowanych zaczepach z tworzywa, które pozwalają na skrócenie czasu składania standu i zmniejszenie powierzchni produktu w czasie jego transportu. Pomysły takie jak ten zgłaszamy do urzędu patentowego
– tłumaczy Bartosz Arusztowicz.
Zarząd drukarni zdaje sobie jednak sprawę, iż wykonana dotychczas praca to jedynie jeden element składający się na sprawne funkcjonowanie firmy. W całość nowej filozofii zarządzania wpisuje się ponadto ekspansja na nowe rynki również poprzez udział w odbywających się we wrześniu tego roku międzynarodowych targach opakowań FachPack w Norymberdze, jak również lokalne inicjatywy z zakresu społecznej odpowiedzialności biznesu.