Świat Esko zawitał do Polski – Tomasz Krawczak
25 Jun 2013 13:05

28 maja br. w Hotelu Mazurkas w Ożarowie Maz. odbyła się konferencja z cyklu EskoWorld, po raz pierwszy zorganizowana w Polsce. Kilkudziesięcioosobowa grupa gości, w przeważającej mierze reprezen-tantów drukarń etykietowych i opako-waniowych, miała okazję wysłuchać prelekcji przedstawicieli Esko na temat najnowszych rozwiązań firmy w zakresie produkcji opakowań oraz zapoznać się z opiniami ekspertów na temat trendów panujących w tym sektorze. Sesja plenarna Konferencja została podzielona na dwie części: plenarną oraz produktową. Po krótkim przywitaniu słuchaczy przez kierownika sprzedaży w firmie Esko – Mariusza Gerasa głos zabrał Jan De Roeck, pełniący w Esko funkcję Director Solutions Management, z wykładem na temat „Druk opakowań w erze postępującej cyfryzacji”. Nawiązał w nim do pierwszych targów drupa w 1951 r., które – choć od ich premiery minęło już przeszło 60 lat – odbywały się w atmosferze zaskakująco przypominającej współczesne obawy o przyszłość druku. Raczkujące medium telewizyjne było odbierane przez drukarzy jako realne zagrożenie dla biznesu poligraficznego – podobnie jak dzisiaj traktowane są przez biznes poligraficzny Internet, smartfony, książki elektroniczne itd. – tłumaczył De Roeck. Te obawy nie są bezpodstawne: z badań rynkowych wynika, że konsumpcja mediów drukowanych spada regularnie od wielu lat, i to pomimo ogólnego wzrostu stopnia „zanurzenia” konsumentów w kanały komunikacyjne. Tradycyjny papier jest wypierany przez papier elektroniczny, informacji poszukujemy nie w gazetach i magazynach, lecz na ekranach smartfonów i komputerów, które dodatkowo zapewniają nam stały kontakt z siecią i innymi odbiorcami. Wyjściem dla poligrafów nie jest załamywanie rąk, lecz próba dopasowania się do nowych wyzwań. Druk ewoluuje w kierunku uzupełniającego kanału informacyjnego wobec mediów elektronicznych – znakiem czasów jest coraz powszechniejsza obecność kodów QR na etykietach produktów, które kierują konsumenta zaopatrzonego w telefon z dostępem do Internetu na strony, gdzie może znaleźć np. przepisy na dania z wykorzystaniem kupionego produktu. Za 10-20 lat rozwiązania w rodzaju elektroniki drukowanej będą powszechnie stosowane do produkcji opakowań – twierdził prelegent. Wyzwaniem, przed którym stoją drukarze opakowań – z oczywistych względów mniej dotknięci kryzysem w poligrafii niż ich koledzy z sektora druku książek albo akcydensów – jest dostarczanie klientom, czyli producentom opakowań, usług o wartości dodanej z jednej strony (takich jak skrócenie czasu wdrożenia produktu, możliwość wprowadzania zmian w ostatniej chwili, redukcja czasu realizacji zamówienia, zmniejszenie ilości odpadów, personalizacja etykiet itd.), a z drugiej pomysłów na zwiększenie wydajności ich biznesu. De Roeck podkreślił, że wiele firm uczestniczących w ubiegłorocznych targach drupa (na których temat druku opakowań zagościł w wymiarze wcześniej niespotykanym) zaprezentowało swoje rozwiązania w tym zakresie, czy to pod postacią wysoce zautomatyzowanych sys-temów do zarządzania produkcją w drukarni, czy maszyn do druku cyfrowego już nie tylko etykiet, ale również opakowań giętkich i tekturowych pudełek składanych. Nie mniej niż 16 dostawców pokazało rozwiązania do druku cyfrowego w formacie B2, który pozwala na zadruk opakowań z tektury – podkreślał De Roeck – choć na razie tylko jedna firma, HP, wkroczyła na ten rynek z modelem 10000. Badania renomowanych firm, takich jak InfoTrends, przewidują bardzo znaczący wzrost zainteresowania drukiem cyfrowym opakowań w najbliższych latach i od drukarzy zależy, czy będą potrafili wykorzystać nową szansę – podsumował prelegent. Joanna Saniewska, odpowiedzialna za marketing w firmie Videojet – która, z racji przynależności do tego samego właściciela, korporacji Danaher, blisko współpracuje z Esko i uczestniczy we wspólnych prezentacjach – opowiedziała o znaczeniu poprawności znakowania produktów i o rozwiązaniu CLARiSUITE, czyli oprogramowaniu pozwalającym klientom usprawnić procesy produkcyjne i zmaksymalizować rentowność. Rozwiązanie do znakowania CLARiSUITE zwiększa dokładne znakowanie i możliwości śledzenia produktu. Usprawniony proces instalacji ze skanerem kodów kreskowych do automatycznego doboru treści nadruków gwarantuje, że zawsze drukowane są właściwe informacje – mówiła Saniewska. Rozwiązania Videojet Technologies pozwalają nanosić wysokiej jakości kody alfanumeryczne, kreskowe, logo i grafiki na szeroką paletę podłoży przy prawie dowolnej prędkości linii, dowolnym kącie albo położeniu. CLARiSUITE zaprojektowano, by przygotowanie pracy było szybsze, prostsze i efektywniejsze poprzez redukcję błędów, ryzyka, ponownej obróbki i wycofań. Sesje produktowe Druga część konferencji EskoWorld odbywała się równolegle w dwóch salach; każdy z gości mógł dowolnie wybrać, stosownie do swych zainteresowań, jedną z dwóch odbywających się w tym samym czasie prelekcji. Wśród omawianych tematów sporo uwagi poświęcono zagadnieniom związanym z drukiem opakowań w erze cyfryzacji, jak również automatyzacji procesów biznesowych. Bo Bengtson, EMEA FIQ Engineer, w swych dwóch prelekcjach („Co nowego w świecie druku fleksograficznego wysokiej jakości” oraz „Automatyzacja w przygotowalni fleksograficznej: Digital Flexo Suite”) skupił się na tematyce cyfrowej przygotowalni fleksograficznej. Na wstępie dokonał oceny czterech głównych technologii drukowania opakowań: rotograwiurowej, offsetowej, cyfrowej i fleksograficznej. Podkreślił, że ta ostatnia przeszła w ostatnich dwudziestu latach przełomowe zmiany. Pozwoliły one – również dzięki wysiłkom firmy Esko – wyeliminować lub w znacznym stopniu ograniczyć jej wady: przeciętną jakość, skomplikowaną i wymagającą przygotowalnię, ograniczony zakres tonalny, nierównomierność rozłożenia farby na podłożu. Rozwiązaniem tych problemów okazała się technologia HD Flexo, w której połączono korzyści wynikające z naświetlania płyt w wysokiej rozdzielczości (4000 dpi) oraz zaawansowanej techniki rastrowania (Perfect Highlight). Płyta fotopolimerowa naświetlana w technologii HD Flexo zapewnia niespotykaną stabilność i jakość druku, zbliżoną do offsetu, a nawet rotograwiury. W swym kolejnym wystąpieniu Bo Bengtson opowiedział zgromadzonym słuchaczom o możliwościach zaktualizowanego oprogramowania Digital Flexo Suite 12, które pozwala na oszczędności w drukarni opakowaniowej poprzez zautomatyzowanie procesów przygotowalni fleksograficznej. Digital Flexo Suite umożliwia automatyczne wysyłanie niezbędnych informacji o pracy do naświetlarki, maszyny wycinającej polimery oraz montażowej. W rezultacie możliwe są m.in.: natychmiastowe dokładne docinanie płyt eliminujące ilość odpadów, nieustanna identyfikacja płyty w całym cyklu produkcyjnym, uproszczenie procesów produkcyjnych oszczędzające czas i koszty, zmniejszone zużycie materiałów oraz poprawa komunikacji między oddziałami drukarni. Po Bo Bengtsonie głos ponownie zabrał Jan De Roeck, który w prelekcji pt. „Czy to my zarządzamy naszą technologią produkcji opakowań, czy też ona zarządza nami” skupił się na systemie zarządzania całym procesem produkcji opakowań Web Center, umożliwiającym komunikację, podglądanie i zatwierdzanie zleceń online. Web Center ma obecnie do zaproponowania coś więcej niż tylko współpracę online i akceptację online. Pozwala radzić sobie w świecie opakowań zdominowanym przez ogromną ilość kształtów, podłoży, kolorów, wydarzeń, z presją czasu i kosztów oraz koniecznością stosowania się do wymogów nakładanych przez przepisy prawa – mówił. W świecie, w którym co piąty producent dóbr przepytany w ankiecie Easy Fairs w 2012 r. przyznał, że zmienia opakowania swych produktów nie rzadziej niż co pół roku, a blisko 50 proc. nie rzadziej niż c o 2 lata, potrzeba posiadania narzędzia pozwalającego trzymać w ryzach skomplikowany proces tworzenia opakowań jest wielka jak nigdy dotychczas. Web Center jest narzędziem, które służy zarówno wytwórcom dóbr, producentom opakowań, jak i dostawcom usług druku. Jako ostatni wystąpił Harald Weiss, Solution Architect, z prelekcją pt. „Przewidywalne i powtarzalne kolory korporacyjne”, który podzielił swoje wystąpienie na cztery części. W części zatytułowanej „Kolor w poligrafii” mówił o znaczeniu koloru w sprzedaży opakowań („Ludzkie oko rozróżnia do 10 tys. kolorów. Badania wskazują, że wybór produktu z półki sklepowej zajmuje klientowi 5 sekund; biorąc pod uwagę, że 70% kupujących podejmuje decyzje zakupowe przy półce sklepowej, a 80% nie potrafi określić przyczyn wyboru tego, a nie innego produktu, kształt i kolor opakowania odgrywają kluczową rolę”). Kolejne części zostały poświęcone na: krótki opis Color Engine (bazy profili kolorystycznych Esko zapewniającej bezproblemową komunikację barwy od fazy projektowania do kuchni farbowej), informację o Equinox, czyli rozwiązaniu Esko pozwalającym na wdrożenie druku wielokolorowego i rozszerzonego gamutu barw w środowisku drukarń opakowaniowych i komercyjnych, oraz o standardzie PantoneLIVE, rewolucyjnym projekcie działającym w „chmurze” i opartym na bazie danych zawierającej ponad 230 tys. farb symulowanych na różnych rodzajach podłoża, który zapewnia ustandaryzowany, przewidywalny i powtarzalny system zarządzania kolorem na wszystkich etapach procesu produkcji opakowania. W tym samym czasie co opisane wykłady w drugiej sali odbyły się następujące prelekcje: „Interaktywne aplikacje: Plan działania na przyszłość” Jana De Roecka, „Automatyzacja procesu produkcji w branży opakowaniowej z Automation Engine 12” i „Automatyzacja procesów biznesowych: Integracja systemu MIS z działającym systemem zarządzania projektami w dziale prepress” (oba prowadzone przez Driesa Vandenbussche, Product Managera Server Platforms) oraz „WebCenter – rozwiązanie do zarządzania projektem dedykowane dla branży opakowań” Ishu Khurana, Application Sales Managera.