Świeże spojrzenie na ekologiczne opakowania
1 Jan 1970 13:49

Sorry, this entry is only available in Polish. For the sake of viewer convenience, the content is shown below in the alternative language. You may click the link to switch the active language.

Dzięki unikalnym substancjom ograniczającym psucie się żywności oraz indywidualnym modelom biznesu i dystrybucji młode polskie firmy zdobywają klientów w kilkudziesięciu krajach i udowadniają, że w ekologicznych opakowaniach chodzi o znacznie więcej niż tylko o produkcję z materiałów nadających się do recyklingu.


O tym, że wpływ opakowań na środowisko to coraz bardziej złożone zagadnienie, przekonuje od kilku lat stowarzyszenie Natureef, zrzeszające 40 wiodących firm, instytucji i jednostek naukowych z branż opakowaniowej, produkcji żywności, logistyki i recyklingu.

Drukowanie świeżości
Jedną z takich firm jest Fresh Inset SA – podmiot zależny toruńskiej firmy Synthex Technologies, powołany w 2018 r. Skupia wysokiej klasy chemików z doświadczeniem w światowych koncernach. Fresh Inset koncentruje się na nowoczesnych metodach dostarczania substancji aktywnej 1-Metylocyklopropen (1-MCP), znanej na świecie od lat 60. XX w. 1-MCP naniesiony na roślinę (np. owoc, warzywo lub kwiat) zapobiega wchłanianiu przez nią etylenu – gazu, który powoduje jej dojrzewanie oraz proces rozkładu. 1-MCP ma postać gazu i przez wiele lat trudno było go aplikować w kontrolowany sposób. Naukowcy i inżynierowie z Fresh Inset rozwiązali ten problem, opracowując kompleks zawierający 1-MCP o nazwie handlowej Vidre+, z którego po kontakcie z wilgocią powoli uwalnia się substancja czynna. Po specjalistycznym przygotowaniu kompleks może być naniesiony w tej samej technologii co inne nadruki na opakowaniu.
1-MCP można też aplikować, naklejając na opakowania lub owoce naklejki z tą substancją.
Kontrolowaniem procesu dojrzewania i hamowaniem psucia się produktów zainteresowani są m.in. producenci żywności, przewoźnicy, hurtownie i sieci handlowe. W skali globalnej ograniczenie tego zjawiska ma nie tylko gigantyczne znaczenie ekonomiczne, lecz także ekologiczne – produkcja żywności, która jest marnowana, a następnie musi być utylizowana, generuje ogromny ślad węglowy. Z danych Federacji Polskich Banków Żywności wynika, że w 2022 r. tylko w Polsce zmarnowano 4,8 mln ton żywności. Prawie 40 proc. tej masy przypada na produkcję, przetwórstwo, handel i transport.
Bardzo ważnymi rynkami są dla nas Ameryka Południowa, Północna i Afryka, do których i z których transportuje się towary statkami. Dostajemy pytania od takich potentatów, jak największy producent pomidorów na świecie pochodzący z Kanady czy wielcy producenci rolni z Meksyku. Z naszych usług korzystają też przewoźnicy lotniczy, transportujący świeże kwiaty z Kenii do Europy – wymienia Krzysztof Czaplicki, współzałożyciel i dyrektor operacyjny Fresh Inset. Firma zwraca się obecnie ku Azji oraz Polsce – trwają rozmowy o współpracy z krajowymi producentami żywności i opakowań. Globalną sprzedaż umożliwiają pozyskane dla 1-MCP dopuszczenia produktu do użycia w kontakcie z żywnością.

Sprzedawaj globalnie, pakuj lokalnie
W 2015 r., gdy powstawała firma Pack-help, jej celem było dostarczanie klientom spersonalizowanych opakowań w małych seriach. Miała to być alternatywa wobec oferty dużych producentów, która jest niedostępna dla małych i średnich biznesów e-commerce. Chociaż założyciele nie mówili tego wprost, to opakowania, które oferowali, miały być przyjazne dla środowiska. Firma od początku postawiła na produkty z papieru, a z biegiem czasu zwracała coraz większą uwagę na aspekt wpływu na środowisko. Dzisiaj dążenie do zmniejszenia śladu węglowego jest jednym z wyznaczników modelu biznesowego Packhelp, który obsłużył już ponad 60 tys. klientów, z czego 90 proc. pochodzi z Europy Zachodniej. W ich zdobywaniu i utrzymaniu pomagają atrakcyjna strona internetowa, dobre wypozycjonowanie w wyszukiwarce i obsługa w ojczystych językach. Filarem tego biznesu jest jednak ścisła współpraca z siecią dostawców opakowań. Rozwijamy sieć dostawców w miejscach, które są bliżej naszych klientów, żeby ograniczyć udział transportu w tworzeniu śladu węglowego. A że działamy na skalę europejską, to współpracujemy m.in. z dostawcami opakowań z Francji, Włoch, Niemiec i Wielkiej Brytanii. Konsekwentnie pracujemy nad tym, żeby nasza baza dostawców była coraz bardziej lokalna w stosunku do naszych klientów. Z tego powodu regularnie odmawiamy propozycji współpracy z dostawcami z Chin, które otrzymujemy każdego tygodnia – mówi Zuzanna Mazurek, odpowiedzialna za kwestie zrównoważonego rozwoju w Packhelp.

Firma dokładnie ocenia dostawców, wykorzystując ankietę, w której pyta ich o zagadnienia związane z ESG, czyli z ochroną środowiska (Environment), społeczną odpowiedzialnością biznesu (Social Responsibility) oraz ładem korporacyjnym (Governance). W każdej kategorii dostawca otrzymuje punkty. W przypadku niedociągnięć otrzymuje program naprawczy. Następnie z pomocą Packhelp pracuje nad osiągnięciem postawionych celów. Oceniane są również wszystkie produkty. Do sprzedaży w sklepie internetowym trafiają te o najmniejszym oddziaływaniu na środowisko, a szczegóły współpracy z dostawcami przedstawione są jasno na stronie internetowej firmy.
Priorytet mają opakowania z materiałów pochodzenia odnawialnego – np. z papieru lub bawełny. Analizujemy to, co dzieje się po wykorzystaniu opakowań. Sprawdzamy, czy nadają się one do ponownego użycia, czy może do recyklingu. Tam, gdzie jest to możliwe, liczymy ślad węglowy opakowania. To wszystko składa się na ocenę Eco Score, którą wystawiamy każdemu sprzedawanemu przez nas opakowaniu. Te, które mają powyżej czterech punktów, można znaleźć w zakładce Eco Choice na naszej stronie – wyjaśnia Zuzanna Mazurek.

W następstwie konsekwentnych działań na rzecz zrównoważonego rozwoju wśród klientów Packhelp jest wielu niezależnych producentów ekologicznych kosmetyków, ubrań czy żywności. W ich przypadku wybór biodegradowalnych opakowań to sprawa oczywista.

Na podstawie materiałów firmy Natureef opracowała AN