Szanse i zagrożenia na rynku opakowań papierowych
16 Dec 2016 10:27

Firma badań rynkowych Zion Research opublikowała nowy raport zatytułowany: „Rynek materiałów na opakowania z papieru (kartony napojowe, opakowania z tektury falistej, kartony lite & pudełka składane i inne) dla napojów, żywności na wynos, żywności świeżej, produktów mleczarskich i piekarskich, żywności mrożonej i innych w latach 2015-2021”.
06Z raportu wynika, że w 2015 r. wartość wspomnianego rynku wyniosła 286,61 mld dolarów, a do końca uwzględnionego w badaniu okresu wzrośnie do 362,65 mld dolarów, co oznacza średnioroczny przyrost na poziomie 4,4% CAGR. W kategoriach objętościowych globalny rynek materiałów na opakowania papierowe odpowiadał za dostarczenie odbiorcom w 2015 r. ponad 186,42 mln ton tego typu opakowań.
Jak piszą autorzy raportu, opakowania papierowe to najlepsza alternatywa dla innych materiałów ze względu na ich przyjazne dla środowiska własności, zwłaszcza recyklowalność, odnawialność oraz biodegradowalność. Papier jest wykorzystywany na masową skalę przez producentów opakowań ze względu na jego powszechną i łatwą dostępność. Papiery plakatowe, siarczanowe oraz pergaminowe to różne rodzaje papierów wykorzystywanych w branży opakowaniowej.
Do kluczowych typów opakowań papierowych, które od lat dominują na globalnych rynkach, należą kartony na napoje, opakowania z tektury falistej, kartony lite oraz pudełka składane i inne produkty w rodzaju worków, toreb itd. W 2015 r. największy rynkowy udział – szacowany na 40% całości – zanotował segment kartonów na napoje. Autorzy raportu podkreślają jednak, że z uwagi na szybką ekspansję nowych metod handlu detalicznego (zwłaszcza e-handlu) należy się spodziewać, że w prognozowanym okresie najdynamiczniejszy wzrost będzie dotyczył segmentu opakowań z tektury falistej.
Raport segmentuje badany rynek pod względem zastosowań opakowań papierowych na: napojowy, żywności na wynos, mleczny i piekarski, żywności mrożonej oraz pozostałe. Z tego punktu widzenia największym globalnym udziałem może pochwalić się segment napojowy, który w 2015 r. zużył ok. 42% wszystkich opakowań wyprodukowanych na świecie. Z drugiej strony to nie napoje będą najszybciej rozwijającym się sektorem do 2021 r.; badacze są przekonani, że palmę pierwszeństwa w najbliższych latach będą dzierżyć producenci opakowań produktów mrożonych, zwłaszcza ze względu na gwałtowną ekspansję przemysłu żywności na wynos i żywności mrożonej w krajach rozwijających się.
Główną siłą napędową wzrostu popytu na opakowania papierowe jest rosnąca świadomość ekologiczna wśród producentów i odbiorców opakowań. Producenci towarów, przede wszystkim żywności i napojów oraz farmaceutyków i kosmetyków, zużywają ogromne ilości materiałów do wytwarzania opakowań; w tej sytuacji papier jako przyjazna dla środowiska opcja, którą można poddawać procesom recyklingu i ponownie używać, może wydawać się szczególnie atrakcyjna. Tym bardziej, że papier ma również inne zalety: ma niski ciężar, jest łatwy w transporcie i utylizacji, efektywny cenowo, nietoksyczny, a jednocześnie dość trwały. Gwałtowny rozwój sieci fast-foodów oraz sklepów sprzedających żywność mrożoną, obserwowany zwłaszcza w krajach rozwijających się, w połączeniu z szybkim rozwojem rynku opakowaniowego pozwala przypuszczać, że segment materiałów na opakowania papierowe będzie szybko wzrastał.
Opisywany segment został zdominowany w 2015 r. przez kraje regionu Azji i Pacyfiku, z 35% udziałem wynikającym z rosnącego zaawansowania stosowanych w nich technik opakowaniowych. Za krajami azjatyckimi uplasowały się Ameryka Północna i Europa. Autorzy raportu przestrzegają jednak, że rozwój tego rynku w niektórych regionach mogą utrudnić niekontrolowane wylesianie i degradacja lasów.
Rynek papierów opakowaniowych jest wysoce konkurencyjny, działa na nim wielu dużych i globalnych graczy. Do najbardziej znaczących należą firmy: DS Smith PLC, Georgia-Pacific Corporation, Holmen AB, Hood Packaging Corporation, International Paper Company, MeadWestvaco Corporation, OJI Hol-ding Corporation, Smurfit Kappa Group Plc, Stora Enso Oyj oraz The Mayr-Melnhof Group.
Na podstawie informacji firmy Zion Research opracował TK