Pandemia koronawirusa i związane z nią obostrzenia – w tym zakaz organizacji imprez masowych – od roku dezorganizują życie osób fizycznych i przedsiębiorstw na całym świecie. Ich ofiarą padli również organizatorzy wystaw i targów branżowych, którzy zmuszeni byli już kilkakrotnie zmieniać pierwotne terminy swoich imprez.
Nikt nie wymyślił dotychczas lepszego sposobu na kontakt z klientami i wystawcami niż imprezy targowe odbywające się w fizycznym środowisku centrów wystawowych. Przyciągają one tłumy zwiedzających i są wypełnione premierami produktowymi oraz interesującym programem towarzyszącym: konferencjami i wystawami. To również idealne miejsce na networking – nawiązywanie nowych kontaktów i odświeżanie starych zawodowych znajomości.
Pojawienie się COVID-19 na początku 2020 r. wstrząsnęło w posadach sektorem wystawienniczym. Firmy na masową skalę zaczęły dopasowywać swoją aktywność do nowych czasów, adaptując rozwiązania umożliwiające kontakt z klientami i prezentowanie swej oferty w środowisku sieciowym. Nastąpił wysyp internetowych konferencji, webinariów i prezentacji. Pojawiły się nawet próby przeniesienia do internetu imprez targowych. Jako przykład może posłużyć ConneXion zorganizowana w dniach 2-28 listopada 2020 przez Hyperfair dla branży opakowaniowej.
Sytuacja jest dynamiczna i trudno stwierdzić z całą pewnością, że wyczekiwane w 2021 r. targi i wystawy rzeczywiście odbędą się „na żywo”. Mimo to dla czytelników przygotowaliśmy skondensowaną listę targów i wystaw, które mają się odbyć w 2021 r. Zaznaczamy przy tym lojalnie, że decyzje organizatorów i terminy wydarzeń mogą ulec zmianie w związku z dalszym rozwojem pandemii koronawirusa.
Polska
Ostatnią imprezą branży opakowaniowej, która została zorganizowana w naszym kraju tuż przed wprowadzeniem pandemicznych obostrzeń w 2020 r., były V Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Opakowań Warsaw Pack. Tegoroczne targi w podwarszawskim Nadarzynie odbędą się w innym niż pierwotnie planowano terminie, w dniach 26-28 maja 2021. Wydarzenie ma składać się z sześciu stref tematycznych: techniki pakowania, opakowań, etykiet, etykietowania i druku, automatyki, e-commerce, logistyki i magazynowania. Wzbogacone zostanie licznymi konferencjami, konkursami oraz specjalną strefą sprzyjającą kontaktom biznesowym.
Niespełna dwa tygodnie później w Warszawie powinna odbyć się XIII edycja popularnych targów Packaging Innovations (9-10 czerwca 2021). To dwudniowa wystawa inspirujących nowości branżowych, ale również okazja poszerzenia fachowej wiedzy w trakcie prelekcji, szkoleń i warsztatów prowadzonych przez cenionych praktyków z branży. Packaging Innovations to doskonała przestrzeń zarówno dla producentów uznanych marek, jak i dla tych, którzy debiutują na rynku i chcą dołączyć do grona liderów branży.
Na przyciągnięcie klientów do hal Międzynarodowych Targów Poznańskich w dniach 4-6 października 2021 r. liczą również organizatorzy cenionych w branży targów Taropak. Zakres tematyczny tej imprezy to nie tylko opakowania, materiały, surowce, etykiety i logistyka, ale też maszyny i roboty nieodzowne w nowoczesnym przemyśle. Rośnie również udział wystawców oferujących opakowania dla e-commerce oraz innowacyjnych opakowań. Dodajmy, że w tym samym czasie i miejscu mają się odbyć targi POLAGRA, również ze spodziewanym udziałem wystawców z branży opakowań.
Europa
Zacznijmy od smutnej wiadomości. Messe Düsseldorf, organizator targów interpack, poinformował w grudniu ubiegłego roku o ostatecznej rezygnacji z tegorocznej edycji. Interpack, który pierwotnie miał odbyć się w dniach 7-13 maja 2020 r., a następnie między 25 lutego i 3 marca 2021 r., został definitywnie odwołany. Impreza powróci w maju 2023 r., co oznacza, że firmy działające na tym rynku będą musiały czekać ponad 2 lata na kolejne szanse marketingowe, sprzedażowe i networkingowe, jakie zapewnia ta największa europejska wystawa dla branży opakowaniowej.
Organizatorzy targów drupa podjęli analogiczną decyzję. „Fizyczna” wystawa odbędzie się w dniach 28 maja – 7 czerwca 2024 r., ale namiastką odwołanych tegorocznych targów (które przewidziano pierwotnie na 20-28 kwietnia 2021 r.) będzie „wirtualna drupa”, czterodniowe wydarzenie odbywające się w środowisku sieciowym (w dniach 20-23 kwietnia 2021). „Wirtualna drupa” będzie przypominać platformę „drupa preview”, która zadebiutowała w internecie w październiku tego roku. Zapewni firmom okazję do wirtualnego zaprezentowania swoich innowacji, a także podtrzymania istniejących i nawiązania nowych kontaktów branżowych dzięki specjalnemu narzędziu do kojarzenia podmiotów. Ważnym elementem targów w nowej formule będzie również bogaty program konferencyjny umożliwiający transfer wiedzy.
W 2021 r. nie odbędą się definitywnie jeszcze jedne targi branży opakowaniowej: All4Pack w Paryżu. Jak poinformowali organizatorzy: Mimo trwającego kryzysu ALL4PACK będzie nadal pełnił funkcję źródła inspiracji dzięki swoim analizom i informacjom dotyczącym innowacji oraz regulacji, a także jako moderator biznesowy. Kolejną edycję przewidziano na listopad 2022 r.
Na zmianę sytuacji pandemicznej liczy z pewnością firma Mack-Brooks Exhibitions, organizator trzech połączonych wystaw: ICE Europe (największych na świecie targów poświęconych obróbce papieru, folii i taśm), CCE International (imprezy prezentującej przyszłe trendy w przemyśle tektury falistej i kartonów składanych) oraz InPrint Munich 2021 (targów przemysłu drukarskiego). Miały się one odbyć w marcu 2021 r., ale zostały przełożone na 22-24 czerwca 2021 r. Komentując tę informację Patrick Herman, dyrektor w Mack-Brooks Exhibitions odpowiedzialny za targi przetwórstwa, papieru i druku, powiedział: Połączenie trzech imprez targowych poświęconych tematom przetwórstwa i druku w procesach produkcyjnych dostarcza wielopłaszczyznowe doświadczenia, więcej możliwości i lepszą synergię. Jednak naszym głównym celem jest zagwa- rantowanie udanego uczestnictwa naszym gościom i wystawcom.
Między 21 a 24 września 2021 r. powinny odbyć się targi Labelexpo Europe. Jak podkreśla Lisa Milburn, dyrektor zarządzająca firmą Labelexpo Global Series odpowiedzialną za przygotowanie serii imprez wystawowych odbywających się na kilku kontynentach: Mam wszelkie podstawy twierdzić, że nasze przełożone [z 2020 r.] wystawy – czerwcowe Labelexpo Americas oraz wrześniowe Labelexpo Europe – powrócą w 2021 r. Imprezy na żywo będą niezwykle ważnym katalizatorem ożywienia gospodarczego i będą potrzebne bardziej niż kiedykolwiek wcześniej. Labelexpo Europe należą do najważniejszych targów branży etykietowej na świecie. Odbywają się co dwa lata i odzwierciedlają rozwój tego sektora. Najnowsza edycja zajmie 8 hal brukselskiego centrum wystawowego, które ma odwiedzić 38 tys. gości, by obejrzeć ofertę 680 wystawców z całego świata.
Zgodnie z pierwotnym planem mają się też odbyć targi opakowań, procesów i technologii opakowaniowych FachPack, czyli w dniach 28-30 września 2021 r. Istnieją spore szanse, że uda się przeprowadzić je w Centrum Wystawienniczym w Norymberdze jako imprezę w tradycyjnym stylu, z udziałem gości. Organizator liczy na pozytywny efekt masowych szczepień, które powinny być już wówczas zaawansowane. Spodziewamy się 1300 wystawców, głównie z Europy Centralnej. Dyskusje toczone z naszymi klientami z sektora opakowań wyraźnie wskazują, jak bardzo tęsknią oni za spotkaniami twarzą w twarz na targach (…). Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, by zorganizować bezpieczny FachPack późnym latem 2021 – mówi Heike Slotta, dyrektor wykonawcza w NürnbergMesse.
Opracowano na podstawie informacji organizatorów