Taropak potwierdził siłę branży opakowań w Polsce
31 Oct 2014 12:33

Międzynarodowe Targi Techniki Pakowania i Logistyki Taropak (29 września – 2 października) przyciągnęły do hal wystawienniczych Międzynarodowych Targów Poznańskich kilkadziesiąt tysięcy zwiedzających, którzy obejrzeli ofertę ponad 500 wystawców. Tegoroczna edycja nie zawiodła oczekiwań, choć organizatorzy zastanawiają się nad sposobem jeszcze większego uatrakcyjnienia odbywającej się co dwa lata imprezy. Wystawcy wypełnili swoimi ekspozycjami pięć targowych pawilonów i sporą część głównego placu przed halami. Tegoroczny Taropak stanowił największą imprezę wystawienniczą w bloku targów trwających w tym samym czasie, którą uzupełniły Polagra Tech, Polagra Food, Polagra Gastro, Invest Hotel i Smaki Regionów. Łącznie w dniach od 27 września do 2 października na terenach Międzynarodowych Targów Poznańskich ok. 60 tys. zwiedzających obejrzało ofertę ponad 1300 firm z 45 krajów świata, prezentujących 450 nowości. Ponad 200 z nich przedstawili wystawcy targów Taropak, wśród których 12 zostało wyróżnionych Złotym Medalem MTP: Ecor Product, Gekoplast, Izipak, Janfruit, Klar Glass, Polpak, Promens, Radpak Fabryka Maszyn Pakujących, Südpack Polska, Transaco Group, Trilogiq Poland oraz Winterwarm Polska. Tradycyjnie też przyznano nagrody za najatrakcyjniejsze stoisko; wyróżnienia Acanthus Aureus otrzymały firmy: Südpack Polska, Silny&Salamon, Cassioli Polska, Logis, Utz – Georg Utz oraz Antalis Poland. Uśredniając opinie wystawców z całą pewnością stwierdzam, że tegoroczne targi Taropak zostały przyjęte bardzo pozytywnie. Doceniono jakość zwiedzających, ich profesjonalizm oraz otwartość na podejmowanie biznesowych inicjatyw. Nie oznacza to jednak, że słowa krytyki w ogóle nie padły. Te jednak traktujemy jako motor napędowy do udoskonalania formuły wydarzenia i polepszania jej jakości – oceniła Joanna Kucharska, dyrektorka targów Taropak. Być może w niedalekiej przyszłości dojdzie do sporych zmian w formule targów; niewykluczone jest przeniesienie terminu wystawy na wiosnę, a nawet połączenie ich z targami Poligrafia. Każdy z tych scenariuszy jest brany pod uwagę, ale wszelkie decyzje – jeśli zapadną – będą musiały być wcześniej skonsultowane z wystawcami – podkreślała dyrektor targów Taropak. Bogata oferta produktowa Wśród licznych nowości produktowych zaprezentowanych na targach Taropak zwróciliśmy uwagę m.in. na rozwiązania firm: n Coffee Service: torebki stojące z fałdą boczną i zamknięciem strunowym; opakowania Window Plus z laminatu (papier szary/poliester/polietylen); torebki stojące z fałdą boczną Bottom; automat COFPACK AN DOYPACK L20 K, który przy zastosowaniu dozownika do płynów umożliwia pakowanie artykułów płynnych rzadkich i gęstych do gotowych saszetek Doypack z korkiem wgrzanym pod kątem 45°; n Coleman: przemysłowa termiczna drukarka atramentowa Markem-Imaje 1050 do znakowania i kodowania w wysokiej rozdzielczości na opakowaniach jednostkowych i zbiorczych z prędkością do 201 m/min; przemysłowa drukarka inkjet małych znaków 9028; nowoczesny laser CO2 o symbolu SL C 350 do seryjnego znakowania na wielu podłożach; termotransferowa drukarka etykiet do wydruków dwukolorowych XC 6 CAB; n Dalpo: taśma cicha EURO-TAPE SILENT, która zapewnia niemal bezgłośne odwijanie z rolki; taśma z nadrukiem fotograficznym; taśma pakowa Freezer o specjalnej recepturze kleju na bazie kauczuku modyfikowanego do zaklejania ciężkich kartonów i paczek przewożonych lub przechowywanych w niskiej temperaturze; n Ecor: platynki drukowane techniką Flexo HD, wykonane z ekologicznego surowca Ecor FPO Leaf, nowoczesna i ekologiczna alternatywa dla platynek aluminiowych; n Innovia: folie UltraFoil stosowane jako folie licowe w laminatach do produkcji etykiet samoprzylepnych; folie Rayoface do produkcji foliowych etykiet samoprzylepnych; wysokobarierowa, kompostowalna folia celulozowa NatureFlex NK stosowana jako monofolia lub jako element materiałów wielowarstwowych; folia PropaFilm NC ze specjalnie przygotowanymi warstwami zewnętrznymi umożliwiającymi obustronne zgrzewanie przy znacznie niższych temperaturach niż standardowe folie BOPP; n Mauser: MAUSER FP 15 Aseptic, pojemnik do pakowania i transportu żywności zapewniający sterylność napełniania i opróżniania bez konieczności ręcznej obsługi, bezpieczny dla środowiska; n Mosca: wiązarka TR-6 Pro, wyposażona w panel operatorski (HMI) z kolorowym i intuicyjnym wyświetlaczem dotykowym; wiązarka ROM Fusion; wiązarka SoniXs TRP-VA wykorzystująca ultradźwiękowy zgrzew taśm polipropylenowych zamiast zgrzewu tradycyjnego. Portfolio produktów dopełniły taśmy wiążące PP i PET, produkowane z wysokiej jakości granulatów w fabryce w Muckental w Niemczech; n Paker: Combi Facer, pierwsza wielomodułowa, wielofalowa jednostka pozwalająca na zmianę nielimitowanej liczby rodzajów fali w ciągu jedynie kilku minut przez tylko jednego operatora; n Pakmar: szeroki wybór folii (PA/PE, PP, PA, AI/PE, PCV, BOPP) do różnych zastosowań: pakowania próżniowego, pakowania w MAP, produkcji doypacków, torebek barierowych, strunowych, tacek itd.; laminaty wielowarstwowe; zgrzewarki do folii do pakowania próżniowego; maszyny do paletyzacji firmy Packmore; folie stretch makroperforowane do paletyzacji; kleje do opakowań, introligatorskie i hot-melt, a także tektura i kartony do reklam screen-lux; n Radpak: Case Packer RKZ-22,5 do w pełni automatycznego pakowania różnych rodzajów opakowań jednostkowych, o maksymalnej wydajności, powtarzalności, zapewniające dobrą jakość, ekonomię produkcji oraz wysoki poziom bezpieczeństwa przy zachowaniu konkurencyjnej ceny. Swoją ofertę na targach zaprezentowały również m.in. firmy: Autobox, Biuro Inżynierskie Zajączkowski, Chemopak, EST Difusion, HMB Barzycki, Kongskilde, Michael, Pozkal, Silgan, Sternal oraz Valmatic. Tradycyjnie też swoje stoiska przygotowały organizacje branżowe, m.in. Polska Izba Opakowań, COBRO – Instytut Badawczy Opakowań oraz Polska Izba Fleksografów. Opinie wystawców Anna Ziemińska-Woźniak z Antalis: Podczas targów Sektor Packaging firmy Antalis zaprezentował wiele nowości produktowych przeznaczonych dla przemysłu, handlu i usług, m.in. dwa papierowe systemy wypełnień Ranpak, powietrzny system wypełnień e-Packer, a także rozwiązania opakowaniowe tworzone zgodnie z indywidualnymi potrzebami klientów takie jak tacki termoformowane czy system nadstawek PROPYsystem z folią antykorozyjną. Dużym zainteresowaniem odwiedzających cieszyły się urządzenia pakujące marki Masterline: owijarka, bindownica, obkurczarka kloszowa i ręczne urządzenie spinające. Prezentowana oferta spotkała się głównie z zainteresowaniem branży elektronicznej i spożywczej, a także przemysłu lotniczego i motoryzacyjnego. Karolina Szostak z Cobico zdradza, że firma uczestniczyła w targach jako wystawca po raz pierwszy: Wśród odwiedzających nasze stoisko były zarówno osoby na co dzień pracujące w branży opakowaniowej, jak i takie, które wzięły udział w targach głównie z myślą o poszerzaniu wiedzy i świadomości konsumenckiej. Targi Taropak sąsiadowały z wystawcami z branży spożywczej, gdzie jako podmiot zajmujący się działaniem certyfikacji produktów ekologicznych, tradycyjnych czy regionalnych było nam miło gościć i zwiedzać ich stoiska. Udział w targach Taropak poszerzył naszą wiedzę i świadomość jako firmy świadczącej usługi oraz wyznaczył nowe kierunki, ku którym chcemy zmierzać. Firma Dacpol wróciła w tym roku na Taropak po dłuższej przerwie i w opinii Jacka Kufery nie narzekała na brak gości. Dacpol pokazał komponenty dopasowane do branży producentów maszyn, głównie spożywczych. Wiodącymi produktami były obudowy/szafy ze stali nierdzewnej ze stopniem ochrony IP69K oraz w wersji HigenicLINE, wyłączniki bezpieczeństwa i lampy UV. Wśród zwiedzających największe grono stanowiły służby utrzymania ruchu oraz konstruktorzy maszyn. Przy takie j organizacji postaramy się być obecni w następnej edycji. Prezes zarządu firmy Emergraf Robert Mączka: Jesteśmy zadowoleni z naszej czwartej wizyty na Taropaku, bo większa niż w ubiegłych latach liczba zwiedzających pokazuje, że rynek produktów opakowaniowych wciąż się w Polsce rozwija. Cieszy nas, że wśród licznych gości stoiska dominowali zwiedzający o jasnych potrzebach, co znalazło odzwierciedlenie w efektach sprzedażowych. Sprzedaliśmy prezentowaną na targach maszynę Ecomatic 23 DC Plus, która już została zainstalowana u klienta. Ponadto podpisaliśmy kontrakty na trzy dodatkowe maszyny, z których dwie trafią do tego samego odbiorcy; mowa o automatycznym urządzeniu Boxmatic 18 DDC-D oraz półautomatycznym Ecomatic 23 Plus. Drugi z klientów zamówił identycznego Ecomatica 23 Plus. Anita Hacuś z Drukarni Etykiet Samoprzylepnych Etyflex: To była nasza pierwsza przygoda z targami poznańskimi. Mieliśmy okazję w miłej atmosferze nawiązać nowe kontakty oraz spotkać się z naszymi przyjaciółmi. Firma pokazała nowości z branży drukarskiej, m.in. etykiety z nadrukiem metodą sita rotacyjnego oraz etykiety wielowarstwowe. Projekty opakowań przygotowane specjalnie na tę okazję przez nasze studio graficzne i pokazane na targach cieszyły się dużym zainteresowaniem. Chętnie skorzystamy z okazji ponownego uczestnictwa w targach. Zofia Piętak z firmy Ferag: W tym roku po raz pierwszy zaprezentowaliśmy innowacyjny system Skyfall – najmłodsze dziecko naszej siostrzanej spółki Ferag AG. Ta absolutna nowość, pozwalająca na transportowanie pojedynczych, różnorodnych produktów (torebki, saszetki, tuby, butelki itp.) z możliwością ich buforowania i pakowania zgodnie z zaprogramowanymi sekwencjami, cieszyła się dużym zainteresowaniem, zwłaszcza przedstawicieli branży spożywczej. Pokazaliśmy również produkty firmy Denipro dedykowane mniejszym projektom i z sukcesem pracujące od kilku lat na polskim rynku, m.in. bardzo trwały i łatwy w aplikowaniu energooszczędny transporter deniway (90 m/min, 50 kg/m, 400 m). Towarzyszące targom seminaria i konferencje branżowe były miejscem do zaprezentowania produktów, podzielenia się wiedzą i sposobnością pozyskania cennych kontaktów. Grzegorz Karpi˜ski z firmy Gema: Tegoroczna edycja targów Taropak pokazała, jak dużym zainteresowaniem cieszą się innowacyjne projekty i jak ogromny potencjał niesie robotyzacja paletyzowania i automatyzacja pakowania końcowego. Firmy Gema i Comau przedstawiły na tegorocznym Taropaku kompletną linię paletyzująco-pakującą. Goście targowi byli pod wrażeniem precyzji robotów firmy Comau i wydajności automatycznej owijarki pierścieniowej firmy Gema – GLRING1800. Zaprezentowanie kompletnej linii do paletyzacji i owijania było znakomitym pomysłem, bo pokazało szerokiej publiczności możliwości robotów paletyzujących i wysokowydajnej owijarki pierścieniowej. Odwiedzający wspólne stoisko obu firm podkreślali, że to jedyna taka prezentacja na targach Taropak. Firma HIT-Kody Kreskowe zaprezentowała na targach swoje rozwiązania systemowe i sprzętowe w obszarze automatycznej identyfikacji, w tym najnowsze rozwiązania automatycznego druku i aplikacji etykiet z wykorzystaniem systemu Hermes+ firmy CAB. Producent drukarek i systemów etykietujących, firma CAB stale rozwija swoje zaawansowane możliwości etykietowania o nowe rozwiązania, m.in. do bardzo szybkich aplikacji silnym nadmuchem dla produktów będących w ruchu, produktów o zmiennej wysokości lub takich, które wymagają etykietowania od wewnątrz. Działający na stoisku system umożliwiał także automatyczne skanowanie i weryfikację kodów kreskowych na opakowaniach będących w ruchu na transporterze z wykorzystaniem skanerów Datalogic Automation. Wśród nowości firma przedstawiła także oznakowania swojej własnej produkcji fleksograficznej, takie jak specjalistyczne etykieto-przywieszki, etykiety linerless oraz weryfikatory jakości kodów kreskowych, w tym nowość firmy REA, weryfikator VeriCube – tłumaczy Anna Witkowska. Ilona Kurcz z firmy Kangur Electronics: Tegoroczna edycja targów była dla nas bardzo owocna. Oprócz urządzeń do znakowania na stoisku można było zobaczyć nowy wynalazek – elektroniczną sortownicę do jaj wykorzystującą opatentowany elektromagnetyczny system wagowy. W segmencie znakowania największą popularnością cieszyła się XRjet. Podczas tych czterech dni w rozmowach z zainteresowanymi pojawiał się często ten sam wątek – zamiana drogich etykiet na druk. Wszystkie te aspekty przyczyniły się do nawiązania wielu nowych, interesujących kontaktów biznesowych i udanych rozmów handlowych. Introzap, polski przedstawiciel firmy Kolbus, po raz pierwszy pokazał jej ofertę na targach Taropak. Miało to związek z niedawną premierą na wystawie interpack 2014 zaawansowanej linii do produkcji opakowań luksusowych, której pierwszym nabywcą był Interdruk z Garwolina. M.in. ten fakt spowodował, że po raz pierwszy zdecydowaliśmy się wziąć udział w targach Taropak – najważniejszej imprezie branży opakowaniowej w Polsce. Nasze stoisko odwiedzali zarówno obecni, jak i potencjalni klienci z tego segmentu. Co ciekawe, poza drukarniami liczne grono gości targowych stanowili producenci różnych wyrobów opakowaniowych, jakie można wykonywać we wspomnianej linii – tłumaczy Jolanta Szafranek z działu marketingu. Jacek Juszczyk z firmy Jusky nie kryje zadowolenia z targów. Nasze rozwiązania zainteresowały wiele osób. Największym powodzeniem cieszyły się najnowsze rozwiązania w segmencie noży ręcznych Slice, które wyposażone w ostrza ceramiczne osiągają 10-krotnie wydłużoną żywotność w porównaniu do noży standardowych. Noże te utrzymują się w nurcie współczesnych trendów projektowych, stawiających na funkcjonalność, ale i estetykę w środowisku pracy. W tegorocznej edycji targów zauważyliśmy spore zainteresowanie ze strony hurtowni opakowaniowych, które widząc duży potencjał w nożach do cięcia opakowań, są chętne do współpracy i wprowadzenia naszych produktów jako uzupełnienia swojej oferty. Wielu rozmówców interesowało się także nożami maszynowymi i ostrzami, które są używane w większości maszyn produkujących materiały do pakowania. Patrycja Oleksy (KDS) uważa, że Taropak 2014 przyciągnął firmy rozpoczynające działalność bądź rozszerzające swój profil o innowacyjne technologie i oryginalne pomysły, dla których targi stają się inspiracją w procesie tworzenia i dystrybucji nowych produktów na szeroki i jakże wymagający polski rynek. Zapowiada również powrót firmy za dwa lata. Podczas trwania targów nasze stoisko odwiedziło wielu gości z kraju i zagranicy, reprezentantów przede wszystkim branż piekarniczej, kosmetycznej, logistyki i transportu, producentów owoców i ekożywności. Dużym zainteresowaniem cieszyły się nowości naszej firmy: etykiety zapachowe dostępne w ponad 200 zapachach: drzew, przypraw czy produktów spożywczych; etykiety biodegradowalne; a także drukarki etykiet sprzedawane kompleksowo z oprogramowaniem, serwisem IT, etykietami czystymi i taśmami termotransferowymi do zadruku. Patrycja Lech z przedsiębiorstwa Koncept-L podkreśla, że wieloletnia tradycja targów i ich profesjonalna organizacja sprzyjały sukcesowi kolejnej edycji imprezy. Na stoisku prezentowaliśmy nowoczesne rozwiązania z dziedziny automatycznej identyfikacji, w tym urządzenia do znakowania produktów oraz odczytu kodów kreskowych. Największe zainteresowanie zwiedzających wzbudziły półprzemysłowe drukarki etykiet Zebra ZT400 i Godex EZ2250i oraz terminale danych: Datalogic Memor X3 i CipherLab 9700. Coraz więcej zwolenników mają sieci bezprzewodowe firmy Motorola. Popularnością cieszyły się również nowe modele monitorów dotykowych i systemów POS, m.in. PMK Cobra. Absolutną nowością targową była oferta skanerów przemysłowych Datalogic Automation, umożliwiających odczyt kodów kreskowych i znaczników bezpośrednio z linii produkcyjnej. Zaprezentowaliśmy również unikatowy na rynku polskim system parkingowy LetUGo firmy ARH, służący do automatycznego odczytu tablic rejestracyjnych pojazdów. Dyrektor generalny firmy Packsol, Ryszard Warczyński: W tym roku ilość odwiedzin na naszym stoisku była porównywalna z latami ubiegłymi, ale rozmowy były o wiele bardziej konkretne i rzeczowe. Jak się dowiedzieliśmy od osób kierujących zespołem organizacyjnym wystawy, w tym roku wykonano skrupulatną analizę baz danych o odwiedzających Taropak w latach ubiegłych i wyselekcjonowano osoby decydujące o zakupach i potencjalnie zainteresowane ofertą maszyn pakujących. Informacja na temat targów została więc ukierunkowana na określony segment, co zapewne przełożyło się na charakter wizyt, które obserwowaliśmy podczas trwania imprezy. Jesteśmy również zadowoleni z powodu rosnącego zainteresowania urządzeniami do kontroli jakości produktów spożywczych, co zapewne jest konsekwencją rosnącej roli zdrowej i bezpiecznej żywności. Spodziewamy się więc wzrostu sprzedaży oferowanych przez nas wykrywaczy metali, wag kontrolnych czy urządzeń rentgenowskich do kontroli zanieczyszczeń takich jak metale, szkło czy kamienie, a także maszyn pakujących. Agata Margiela z działu handlowego producenta opakowań z tworzyw sztucznych, firmy Masterchem zdradza, że największym zainteresowaniem zwiedzających cieszyły się opakowania grubościenne, które łączą doskonałą przezroczystość z grubością zwykle możliwą tylko w przypadku szkła. Kolejną nowością, która skupiała uwagę odwiedzających, były opakowania z serii Power Packers o pojemności od 1 do 8 litrów oraz Vita Packers od 50 ml do 300 ml. Joanna Rekowska z Phoenix Xtra Print Polska nie kryje zadowolenia z tegorocznych targów i licznych wizyt na stoisku oraz udanych rozmów biznesowych z obecnymi i potencjalnymi klientami. Firma w swych prezentacjach położyła nacisk na szerokie możliwości form elastomerowych do druku flekso i lakierowania w offsecie. Dla lepszego zobrazowania naszych możliwości przygotowaliśmy realne próbki każdej z form marki CONTI LaserLine, której jesteśmy wyłącznym przedstawicielem w Polsce. Targi były również doskonałą okazją do zaprezentowania spektrum pozostałych usług Phoenix Xtra Print Polska – m.in. dystrybucji specjalistycznych obciągów offsetowych Phoenix, pełnej przygotowalni DTP, bezpośredniego grawerowania form drukowych z wykorzystaniem nowoczesnego lasera włóknowego HELL Gravure Systems, kalibrowania form drukowych, wykonywania proofów kolorystycznych oraz testów GMG. Maria Tombińska-Hoły z firmy Tompak przyznaje, że decyzja o udziale w targach została podjęta w momencie, gdy większość wystawianych urządzeń została zamówiona przez klientów. W przeciwnym razie, ze względu na wysoki koszt finansowy i organizacyjny, nie wzięlibyśmy w nich udziału – tłumaczy dodając, że firma od wielu lat postuluje połączenie targów Poligrafia i Taropak, na razie bez powodzenia. Największe zainteresowanie zwiedzających wzbudzały półautomatyczna wykrawarka płaska firmy Young Shin prezentowana na partnerskim stoisku firmy PAMA, a także automat Ecologica firmy Serviform do obróbki noży do wykrojników płaskich. W tej chwili w Polsce pracują już 4 takie urządzenia i mamy nadzieję, że spotkania i rozmowy na targach przyczynią się do zwiększenia tej liczby. W dalszej kolejności wymieniłabym, produkowane przez naszych węgierskich partnerów, ręczne urządzenia do obróbki noży do wykrojników, idealne do tworzenia stanowisk napraw wykrojników w drukarniach i firmach produkujących opakowania – mówi Maria Tombińska-Hoły. Opracowanie: TK