Tendencje we fleksografii i w druku opakowań
24 Jun 2015 13:46

Podczas tegorocznych targów Poligrafia odbywających się w dniach 26-29 maja w Poznaniu miała miejsce premiera V edycji raportu „Rynek poligraficzny i opakowań z nadrukiem w Polsce” opracowanego przez firmę doradczą KPMG we współpracy z Polskim Bractwem Kawalerów Gutenberga. Poniżej publikujemy wybrane fragmenty raportu dotyczące fleksografii i opakowań drukowanych. Dynamiczny rozwój fleksografii Fleksografia to jedna z najdynamiczniej rozwijających się technologii drukowania. Badane przedsiębiorstwa fleksograficzne jeszcze optymistyczniej niż w zeszłym roku oceniają swoje perspektywy rozwoju. Polska branża fleksograficzna jest stosunkowo jednolita. Technologię tę stosują przede wszystkim przedsiębiorstwa średnie i duże – jedna czwarta z nich specjalizuje się we fleksografii, a blisko 10% stosuje ją jako technologię dodatkową. W tegorocznej próbie badawczej odsetek firm mikro mających w ofercie fleksografię wynosi 7%. Wśród firm małych udział ten wynosi 20%. (...) W Polsce i w wielu innych krajach fleksografia staje się jedną z najważniejszych technologii drukowania stosowanych przy produkcji opakowań i różnego rodzaju etykiet. Blisko połowa (46%) badanych firm drukuje opakowania giętkie (rok temu – 36%), 40% zajmuje się głównie drukiem etykiet (w ub.r. było to 50%), a 27% drukuje opakowania z tektury falistej (w ub.r. 18%). Ciągły rozwój technologiczny oraz wprowadzane udoskonalenia powodują, że wachlarz zastosowań fleksografii stale się poszerza. Badane przedsiębiorstwa fleksograficzne jeszcze optymistyczniej niż w zeszłym roku oceniają perspektywy rozwoju stosowanej przez nie technologii. Aż 94% z nich uważa, że fleksografia ma szansę przejąć zlecenia wykonywane dotychczas z użyciem innych technologii drukowania (w 2014 r. – 88%). Nieco ponad 60% jest zdania, że w najbliższych latach fleksografia będzie się dynamicznie rozwijać kosztem innych technologii drukarskich, a tylko 6% prognozuje spadek znaczenia tej technologii (rok temu – odpowiednio 49% i 8%). Jedną z konsekwencji dynamicznego rozwoju przedsiębiorstw fleksograficznych może być konsolidacja tego rynku. Dobrze prosperujące przedsiębiorstwa korzystające z tej technologii stają się atrakcyjnym celem dla inwestorów z zagranicznym kapitałem. Również w tym roku wyniki badania pokazują jednak, że przedsiębiorstwa fleksograficzne nie obawiają się konsolidacji rynku poprzez przejmowanie polskich przedsiębiorstw przez firmy zagraniczne. Obawę taką wyraziła jedynie mniejszość firm fleksograficznych (31%, 5 pktów procentowych mniej niż w 2014 r.). (...) Sprzedaż na rynki zagraniczne staje się coraz ważniejszym czynnikiem rozwoju dla polskiego sektora poligraficznego, a firmy fleksograficzne odgrywają pod tym względem szczególną rolę. Opakowania – ich główna kategoria produktów – należą do najczęściej eksportowanych produktów poligraficznych. Wśród badanych przedsiębiorstw fleksograficznych aż 73% prowadzi sprzedaż na rynkach zagranicznych. Jednak niemal wszystkie badane firmy są zgodne, że dalszy rozwój eksportu jest uzależniony od pomocy publicznej. Blisko 60% respondentów widzi potrzebę stworzenia marki polskiej fleksografii za granicą oraz promowania w ten sposób polskich przedsiębiorstw wśród potencjalnych klientów w innych krajach. (...) Firmy fleksograficzne zostały także zapytane o kwestie związane z kształceniem pracowników. 83% tego typu przedsiębiorstw ma problemy ze znalezieniem dobrze wykształconych fachowców. Nie dziwi więc fakt, że 76% firm fleksograficznych widzi potrzebę stworzenia nowoczesnego zawodowego ośrodka kształcenia fleksografów w Polsce. (...) Rynek opakowań drukowanych W porównaniu z zeszłorocznym badaniem udział firm, które mają w ofercie opakowania z nadrukiem, zmniejszył się nieznacznie (z 40% do 39%). Druk opakowań jest technicznie wymagającym procesem – m.in. z tego powodu firmy mikro najrzadziej mają w swojej ofercie opakowania (26%, rok temu – 20%). Natomiast w tym roku udział firm małych zajmujących się drukiem opakowań był większy niż udział takich firm w segmencie średnich i dużych podmiotów (48% wobec 47%, rok temu – odpowiednio 45% i 57%). Struktura oferowanych grup produktowych ma podobny kształt jak rok temu. Największe znaczenie mają opakowania z kartonu. Ich udział w całkowitych przychodach firm drukujących opakowania wynosi średnio 33%. Na drugim miejscu plasują się opakowania foliowe (17%). Etykiety są trzecią najważniejszą kategorią (średni udział wynosi 14%). Za nimi uplasowały się opakowania z tektury kaszerowanej (7%). Mniejsze znaczenie ma druk displayów i materiałów POS – odpowiada on średnio za 4% przychodów. Opakowania z tworzyw sztucznych odpowiadają za 2% przychodów, natomiast nieco ponad jedna piąta przypada na inne rodzaje opakowań lub produkty takie jak np. akcydensy. Większość badanych przedsiębiorstw zaangażowanych w druk opakowań stosuje szeroką gamę technologii drukowania i procesów produkcyjnych, co umożliwia realizację nawet bardzo skomplikowanych i wymagających zleceń. (…) Druk offsetowy pozostaje najważniejszą technologią drukarską przy produkcji opakowań z nadrukiem – 62% badanych firm stosuje druk offsetowy konwencjonalny, a 26% druk offsetowy farbami UV (w ub.r. odpowiednio 73% i 30%). Fleksografia jest stosowana przez jedną trzecią respondentów, z druku cyfrowego i sitodruku korzysta 28%, podobnie jak w zeszłorocznym badaniu. W jakie technologie produkcji badane przedsiębiorstwa planują zainwestować w przyszłości? Nieco ponad jedna czwarta (27%) chce przeznaczyć środki na rozwój automatycznych systemów kontroli druku (rok temu – 34%), umożliwiających sprawdzenie poprawności wydruku oraz wykrycie błędów i odchyleń. W czołówce rankingu znalazły się też technologie druku stanowiące uzupełnienie lub alternatywę dla offsetu – 30% firm planuje inwestycje w druk cyfrowy (spadek o 3 pkty procentowe w porównaniu z 2014 r.), a jedna czwarta chce rozwinąć druk fleksograficzny (tyle samo co rok temu). Podobnie jak w ostatnim badaniu do najczęściej wymienianych inwestycji należą również wdrożenie technologii umożliwiających unikalne znakowanie produktów (17%), wprowadzenie automatycznych systemów kontroli klejenia (14%), a także rozwój technologii aplikowania zabezpieczeń takich jak hologramy czy RFID (8%). Badane firmy oferujące opakowania z nadrukiem zostały również poproszone o wskazanie, które branże są głównymi odbiorcami ich produktów. W stosunku do wyników uzyskanych z zeszłorocznej ankiety nie widać istotnych różnic. Pierwsze miejsce wśród najczęściej wymienianych sektorów wciąż zajmuje branża spożywcza – aż 63% firm drukuje opakowania dla produktów spożywczych (wzrost o 10 pktów procentowych). Duży i wciąż rosnący odsetek firm produkujących dla sektora spożywczego świadczy o wysokim technicznym standardzie produkcji w badanych firmach poligraficznych. (...) Podobnie jak rok temu do najczęściej wskazywanych odbiorców opakowań należą też firmy z branży kosmetycznej (43%), farmaceutycznej (42%) oraz chemicznej (32%). Na piątym miejscu rankingu znalazła się w tym roku branża elektroniczna (25%, 8 pktów procentowych więcej niż rok temu). Około jednej piątej badanych sprzedaje swoje produkty także do sektora dóbr przemysłowych i branży motoryzacyjnej. Istotna rola eksportu w sukcesie polskich przedsiębiorstw poligraficznych dotyczy też firm drukujących opakowania. Blisko 50% badanych przedsiębiorstw wykonuje zlecenia dla zagranicznych klientów. Jednak udział eksportu w całkowitych przychodach ze sprzedaży opakowań najczęściej nie przekracza 10% – tak zadeklarowało 23% respondentów. Tylko jedna czwarta firm zadeklarowała, że udział eksportu wynosi ponad 10% (mniej więcej tyle samo co rok temu). (...) Eksport pozostaje domeną przedsiębiorstw średnich i dużych – w tej grupie 85% szuka odbiorców poza Polską, a w przypadku blisko j ednej piątej firm generuje on ponad 50% rocznych przychodów ze sprzedaży opakowań. Badane firmy najczęściej eksportują opakowania dla tych samych branż, dla których także produkują w kraju, pod tym względem nie widać też istotnych różnic w stosunku do ubiegłorocznego badania. Na liście najczęściej wymienianych przez respondentów sektorów znajdują się: branża spożywcza (61%, rok temu – 54%), kosmetyczna (27%, rok temu – 29%), farmaceutyczna (18%, rok temu – 24%) oraz chemiczna (18%, rok temu – 21%). Opracowanie IZ