Tetra Pak – 25 lat innowacji na polskim rynku opakowań
14 Jul 2015 14:09

Od ikony wzornictwa Tetra Brik® Aseptic do opakowania wyprodukowanego w 100% z surowców odnawialnych. Ćwierć wieku obecności firmy Tetra Pak w Polsce to przede wszystkim historia wdrażania innowacji, które zrewolucjonizowały nasz rynek opakowań oraz systemów do przetwarzania i pakowania żywności. Już w 1986 r., czyli cztery lata przed utworzeniem polskiego oddziału Tetra Pak, ruszyła pierwsza serownia Tetra Tebel zainstalowana w Mrągowie, a w 1990 r. pojawiło się pierwsze mleko UHT w kartonie wyprodukowane przez SM Wola. Była to prawdziwa rewolucja na rynku polskim, gdyż mleko nie musiało być przechowywane w lodówce. Kolejnym przełomem było wprowadzenie w 1995 r. przez SM „Mlekpol” pierwszego markowego mleka UHT „Łaciate”. Pojawiło się ono w jednym z najbardziej rozpoznawalnych rozwiązań Tetra Pak, czyli kartonie Tetra Brik® Aseptic. Obecnie opakowanie to jest uznawane za ikonę wzornictwa XX wieku, a jego egzemplarz wystawiano m.in. w Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Nowym Jorku. W skład rodziny Tetra Brik wchodzą różnorodne wersje opakowania dopasowane do zmieniających się potrzeb konsumentów, m.in. Base, Square i Edge. Ze względu na swój kształt i wygodne otwarcie bardzo popularne na polskim rynku soków, nektarów i napojów jest opakowanie Tetra Prisma® Aseptic, które w wersji Square zadebiutowało w naszym kraju w 2001 r. w Tymbarku. Opakowanie to przyczyniło się do dynamicznego rozwoju kategorii JNSD. Ostatnio na rynku pojawiła się jego nowa odsłona – Tetra Prisma® Aseptic o pojemności 330 ml z nowym otwarciem DreamCapTM, które zostało zaprojektowane z myślą o konsumentach ceniących sobie wygodę i nowoczesną formę opakowania. Wraz z rosnącą świadomością społeczeństwa odnośnie ochrony środowiska na rynku zaczęło przybywać produktów i opakowań przyjaznych naszej planecie. W ofercie Tetra Pak pojawiły się kartony produkowane z papieru certyfikowanego FSC® (oznaczenie Mieszany, kod licencji C014047), zamknięcia wykonane z bioplastiku z trzciny cukrowej czy pierwsze na świecie opakowanie wykonane w 100% z surowców odnawialnych – Tetra Rex®. Dodatkowo producenci żywności zaczęli pracować nad redukowaniem wpływu ich działalności na środowisko. Najnowszym osiągnięciem Tetra Pak w tym zakresie jest wprowadzenie na rynek platformy Tetra Pak® E3, która do sterylizacji materiału opakowaniowego wykorzystuje wiązkę elektronów, co poza ograniczeniem skali wykorzystania nadtlenku wodoru pozwala także redukować zużycie energii oraz ilość generowanych odpadów, a także ułatwia recykling wody. Technologia ta umożliwia też formowanie do 40 tys. opakowań na godzinę. Tetra Pak oferuje również usługę Environmental Benchmarking, która ma pomóc producentom oszacować efektywność środowiskową ich działalności oraz pomóc w znalezieniu sposobu na jej poprawę. Tetra Pak, jako lider branży opakowaniowej, zmienia się odpowiadając na potrzeby współczesnego społeczeństwa. Przez ostatnie 25 lat rozwój technologii oferowanych przez Tetra Pak i stale wprowadzane innowacje pozwoliły wzbogacić polski rynek opakowań i wprowadzić szereg udogodnień dla konsumentów. Firma wspierała także ciągłe starania producentów w zakresie rozwoju oraz podnoszenia innowacyjności i jakości technologii przetwórstwa. Wysiłki firmy Tetra Pak zarówno na poziomie globalnym, jak i w Polsce przyczyniają się również do bardziej odpowiedzialnego wykorzystywania zasobów naturalnych naszej planety oraz promowania zasad zrównoważonego rozwoju. www.tetrapak.com/pl Artykuł sponsorowany