W jaki sposób marki mogą osiągnąć swój pełny potencjał w projektowaniu i produkcji opakowań? Na targach drupa w Düsseldorfie zostaną zaprezentowane innowacyjne rozwiązania. Strefa touchpoint packaging w hali 3 będzie centralnym punktem dla tematyki dotyczącej przyszłości opakowań.
Gracze branżowi, przedstawiciele handlu i placówek naukowych, projektanci, dostawcy materiałów, drukarze i przetwórcy – wszyscy spotkają się w strefie packaging na targach drupa 2024. Jest to miejsce, w którym dyskutuje się o przyszłości opakowań, prezentuje wspólne projekty, a przede wszystkim oferuje właścicielom marek wgląd w możliwości druku w opakowaniach oraz w najnowocześniejsze technologie. Zgodnie z mottem „Gotowi na nową definicję opakowań?” strefa packaging zapewni cenny wkład ze szczególnym uwzględnieniem potrzeb konsumentów, rozwoju technicznego, ram prawnych, a zwłaszcza pełnego potencjału opakowań w marketingu. Odwiedzający mogą spodziewać się prezentacji rozwiązań i inspiracji dla swoich marek spożywczych, niespożywczych, farmaceutycznych i kosmetycznych. Jako rynek rozwijający się, sektor opakowań odgrywa kluczową rolę dla branży poligraficznej i jest również uważany za siłę napędową innowacji.
Messe Düsseldorf po raz kolejny nawiązało współpracę ze stowarzyszeniem European Brand and Packaging Design Association (epda), aby zapewnić wsparcie koncepcyjne i operacyjne dla targów. epda promuje dialog między agencjami projektowymi, przemysłem opakowaniowym i właścicielami marek.
Eksperci w dziedzinie opakowań reprezentujący pełen łańcuch wartości – od zakupu materiałów po produkcję, przepływ pracy i wykończenie – są partnerami i aktywnymi uczestnikami tej inicjatywy na targach drupa. Wraz z 4evergreen, Actega, Adobe, Esko, Heidelberg, Henkel, HP, Huber Group, Hybrid Software Group, Koenig & Bauer, Landa, Leonhard Kurz, Linked2Brands, manroland Goss, Mayr-Melnhof, Mondi, Saueressig, STI, X-Rite i Zecher, bierze w niej udział łącznie 20 liderów branży. Inicjatywa obejmuje również ekscytujące projekty i innowacje związane z opakowaniami. Partnerzy merytoryczni i medialni, Mintel i Packaging Europe, również podzielą się swoją wiedzą.
Od neoekologii do glokalizacji
Co jest ważne przy projektowaniu zrównoważonych koncepcji opakowań i w jaki sposób sztuczna inteligencja staje się motorem innowacji w produkcji i projektowaniu? Strefa packaging skupi się przede wszystkim na megatrendach zrównoważonego rozwoju i cyfryzacji i poruszy je w pięciu obszarach tematycznych:
– Neo-ekologia – koncentruje się na gospodarce o obiegu zam-kniętym i zrównoważonym rozwoju;
– Połączenia – przygląda się najnowocześniejszym technologiom;
– Glokalizacja – oferuje pomysły na zrównoważenie globalnej wydajności i lokalnego znaczenia;
– Umysł konsumenta – przedstawia najważniejsze trendy konsumenckie;
– Przepisy przyszłości – dostarcza informacji na temat radzenia sobie z nowymi wymogami zrównoważonego rozwoju.
Wspólne badania i rozwój
Partnerstwo często prowadzi do kreatywnych i zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych, dlatego strefa packaging w tym roku po raz kolejny promuje wartościowe projekty bazujące na kooperacji. Na przykład szkoła projektowania NABA i jej partnerzy branżowi: Mondi, Landa i Koenig & Bauer zaprezentują wyniki wspólnego projektu. Na targach zostaną pokazane najlepsze rozwiązania produktowe i opakowaniowe będące efektem tej współpracy. Ponadto odwiedzający będą mogli zobaczyć zwycięskie projekty epda Future Packaging Award.
Szeroki zakres wiedzy specjalistycznej
Podczas targów drupa program strefy packaging będzie obejmował codzienne wystąpienia, panele i dyskusje. Jednym z najważniejszych będzie prelekcja firmy Mintel. Firma zajmująca się badaniami rynku analizuje trendy konsumenckie, wprowadzane produkty i nowe opakowania na całym świecie, a tym samym zapewnia swoim klientom ekskluzywną wiedzę i doświadczenie pozwalające wyprzedzić konkurencję. Na targach drupa 2024 nacisk zostanie położony na sztuczną inteligencję jako siłę napędową innowacji w branży opakowań. Benjamin Punchard, dyrektor ds. globalnych analiz opakowań w Mintel, opowie o technologiach sztucznej inteligencji, takich jak uczenie maszynowe i automatyzacja robotyki, które optymalizują łańcuchy produkcji i dostaw, jednocześnie umożliwiając zrównoważone i zorientowane na konsumenta projektowanie opakowań. Pionierzy, tacy jak Nestlé i Coca-Cola, już wykorzystują sztuczną inteligencję do poprawy jakości i marketingu.
Karel Golta, prezes zarządu Indeed Innovation, pojawi się na targach drupa jako „buntownik innowacji”. Jego wystąpienie podkreśla znaczenie gospodarki o obiegu zamkniętym dla promowania zrównoważonego globalnego ekosystemu. Golta wzywa firmy do ponownego przemyślenia innowacji i podjęcia odważnych kroków w celu poprawy przyszłości bytu wszystkich ziemskich organizmów. Według Golty siła projektowania odgrywa kluczową rolę w tym procesie.
Dr Stefan Köhler, kierownik ds. innowacji cyrkularnych w STI Group, i Sonja Bähr, analityk ds. opakowań w Tilisco, w strefie packaging wspólnie przedstawią główne aspekty zrównoważonych opakowań pod kątem zapewnienia zgodności z europejskim rozporządzeniem. Nacisk zostanie położony na zgodność z prawem i promowanie zrównoważonego rozwoju w przemyśle opakowaniowym.
W inspirującej dyskusji Stefan Hilß, prezes zarządu Linked2Brands, i Güneri Tugcu, starszy menedżer ds. partnerstwa w Amazon, podkreślą, w jaki sposób drukowane opakowania – klasyczny punkt styku dla konsumentów – mogą stać się wyjątkową platformą integrującą konsumentów z wysoce zindywidualizowanymi doświadczeniami marki za pomocą mocy transformacyjnej.
Spacer po innowacjach
Oprócz szeregu wydarzeń bezpośrednio związanych ze strefą packaging odbędzie się wycieczka po całym terenie targów drupa, prezentująca wizjonerskie, inteligentne rozwiązania opakowaniowe. Podczas Innovation Walk odwiedzający znajdą przede wszystkim inspirację, która pomoże im szybko odkryć ważne kontakty, projekty i możliwości nawiązywania współpracy w tym obszarze.
Tłumaczenie: Aneta Łukaszewska