Tworzymy opakowania, które mają znaczenie
16 Nov 2018 14:08

Armand Schoonbrood, dyrektor ds. operacyjnych firmy Mondi Corrugated Packaging, tłumaczy, w jaki sposób tworzone są prawdziwie innowacyjne opakowania. 

Na przestrzeni ostatnich 10 lat przemysł opakowań przeszedł ogromną transformację spowodowaną wzrostem handlu e-commerce, rosnącym zapotrzebowaniem na opakowania gotowe na półkę oraz coraz bardziej surowymi wymogami dotyczącymi opakowań do transportu. Wraz ze spadkiem tradycyjnej stacjonarnej sprzedaży detalicznej i dystrybucji ilościowej przemysł opakowań musi sprostać wymogom sprzedaży indywidualnych produktów przez smartfony i platformy e-commerce. Obecnie duża gama produktów dostępnych na półkach supermarketów wymaga rozwiązań zajmujących mało miejsca, a jednocześnie przyciągających wzrok. Ponadto producenci z sektora przemysłowego muszą dokonywać dokładnej oceny, kiedy stosować materiały lekkie, a kiedy ciężkie, aby spełniać wysokie wymogi transportu globalnego przy jednoczesnej minimalizacji wykorzystania zasobów naturalnych.

Dla przemysłu opakowań trendy te mają zarówno lepsze, jak i gorsze strony: z jednej strony branża handlowa i transportowa uznają opakowanie za coś więcej niż tylko towar – jest to raczej narzędzie do komunikacji z klientami, informujące ich o zaletach produktu oraz tworzące długotrwałe relacje. Z drugiej strony producenci opakowań muszą opracowywać kreatywne projekty dające estetyczny efekt wizualny, które jednocześnie umożliwiają bezpieczny i opłacalny transport produktu do punktu przeznaczenia. Ponadto opakowania muszą być trwałe, ale wykonane z materiałów lekkich, nadających się do recyklingu, ponownego użycia lub biodegradacji. Jednym z najlepszych rozwiązań w tym zakresie są opakowania z materiałów włóknistych, będących materiałami odnawialnymi. 

Czas zmian wymaga innowacyjności, a innowacyjność prowadzi do rozwoju. W firmie Mondi Corrugated Packaging mantra ta jest naszą zasadą przewodnią. Misją firmy jest stała poprawa naszej pracy, aby codziennie zadowalać naszych klientów. W praktyce oznacza to, że nasi pracownicy współpracują ze sobą i dzielą się najlepszymi praktykami na każdym etapie procesu produkcji. W wyniku takich działań z powodzeniem wprowadziliśmy na rynek setki rozwiązań w oparciu o opakowania z tektury falistej jako atrakcyjną alternatywę opakowań tradycyjnych, na czym skorzystały branże spożywcza, kosmetyczna czy elektroniczna. W tym artykule wyjaśniamy, jak firma Mondi Corrugated Packaging łączy trwałość z wydajnością ekonomiczną i opłacalnością, jednocześnie stawiając czoło wyzwaniom ze strony klientów. 

Myślenie o opakowaniu w sposób twórczy, aby je unowocześnić

Nim przejdziemy do przykładów, pozwolę sobie wytłumaczyć, co dla firmy Mondi i naszych klientów oznacza innowacyjność. Dla wielu osób innowacyjność to najnowszy wprowadzony na rynek smartfon czy gadżet. W biznesie innowacyjność musi jednak zapewniać więcej niż tylko nowy produkt: innowacyjność musi upraszczać lub ulepszać proces produkcyjny – najlepiej przy obniżeniu kosztów, oferować znaczną wartość dodaną lub odpowiadać na określoną nową potrzebę. W praktyce oznacza to, że w firmie Mondi Corrugated Packaging każdego roku wykonujemy 9500 projektów dla klientów z sektora samochodowego, opakowań gotowych na półkę oraz rynku detalicznego.

Jednym z takich przykładów jest display „Baca Stand” firmy Mondi, uhonorowany w konkursie World Star Awards 2018 doceniającym innowacyjne rozwiązania opakowaniowe z całego świata. Zaprojektowany z myślą o poprawie doświadczeń klientów robiących zakupy w supermarketach, ten tekturowy display zwiększa rozpoznawalność marki w punkcie sprzedaży oraz wyróżnia się pod kątem wykorzystania materiału falistego i wygody obsługi. Poprzez inteligentny system blokujący solidna struktura łączy dwie tace z tektury falistej z głównym filarem, co oznacza, że klienci końcowi mogą z łatwością uzyskać dostęp do produktu. To nowe rozwiązanie wyróżnia się pod względem wydajności: wymaga zastosowania o 46% mniej materiału, a czas jego obsługi na palecie jest o 20% krótszy w porównaniu do konwencjonalnych stosów z pudłami typu A, które wymagają ręcznego owijania taśmą.

Podejmując próbę ułatwienia transportu kosztownych i jednocześnie ciężkich towarów firma Mondi, we współpracy ze skandynawskim partnerem aPak AB, opracowała dla szwedzkiego producenta samochodów projekt „Simple Sphere”, który w roku 2017 otrzymał dwie nagrody: WorldStar Award oraz ScanStar Award. Firma Mondi stworzyła opakowanie do transportu masek samochodowych eksportowanych ze Szwecji do Chin. Zarówno sędziowie konkursu, jak i klient byli pod wrażeniem innowacyjnej konstrukcji twist-lock umożliwiającej bardzo szybkie złożenie opakowania – w mniej niż 30 sekund – bez potrzeby użycia śrub, kleju czy taśmy. Ponadto nowy materiał tektury ciężkiej jest lżejszy niż wykorzystywane wcześniej skrzynie drewniane, odporny na wilgoć oraz charakteryzuje się unikalnym rozwiązaniem antykorozyjnym z wykorzystaniem opatentowanej technologii VCI. W rezultacie „Simple Sphere” oferuje krótszy czas montażu i demontażu oraz jest przyjazną środowisku alternatywą dla skrzyń drewnianych. 

Inspirowanie współpracowników do ciągłego rozwoju

W firmie Mondi Corrugated Packaging wierzymy, że kreatywność oraz innowacyjność są sercem i duszą naszej branży. Dlatego wspieramy bliską współpracę pomiędzy naszymi 100 projektantami i oferujemy regularnie odbywające się warsztaty, aby dzielić się najlepszymi praktykami z naszymi klientami i sprzedawcami detalicznymi. W roku 2014 zapoczątkowaliśmy konkurs wewnętrzny pod nazwą Mondi Design Challenge, zachęcający zespoły lokalne i regionalne do prezentowania ich najbardziej innowacyjnych projektów, wdrożonych z powodzeniem w danym roku. Na przestrzeni ostatnich czterech lat zgłoszonych zostało niemal 200 projektów dla rozwiązań z tektury falistej, a jedna trzecia z nich pochodziła z Polski. Firma Mondi Corrugated Packaging posiada 16 zakładów produkcyjnych na całym świecie, z czego 6 znajduje się w Polsce. 

meti, zintegrowana platforma cyfrowa firmy Mondi, jest kolejnym wewnętrznym narzędziem eksperckim, które aktywnie wspiera opracowywanie produktów i optymalne procesy innowacyjne. Zaprojektowana jako baza danych do udostępniania wiedzy zapewnia dostęp do opisów ponad 5000 produktów, w tym do obrazów i notatek, wspierając zarówno pracę projektantów, jak i zespołów sprzedaży. Pomaga pracownikom Mondi wybierać, dostosowywać oraz poprawiać istniejące projekty w ramach dopasowywania ich do nowego celu. Platforma składa się z zestawu specjalistycznych narzędzi, jak np. metibox-Finder, które służy do wyszukiwania wszystkich zapisanych projektów. Wybrane projekty mogą być edytowane za pomocą narzędzia metiboxDesigner w celu spełnienia nowych wymogów, a następnie poddane dalszym zmianom za pomocą narzędzia metiboxAnalyser, co zapewnia, że oferują pewne i wydajne korzyści na przestrzeni całego cyklu życia produktu. Na ostatnim etapie wybrane projekty są weryfikowane przez ekspertów ds. kontroli jakości za pomocą metiboxLab w celu zapewnienia, że spełniają najwyższe wymogi wydajności przed udostępnieniem ich klientom. Jan Blankiewicz, kierownik ds. innowacji produktowych, omawia pozytywne wyniki korzystania z platformy 

meti: Każdy z nas codziennie dąży do tworzenia lepszego opakowania. Z pasją podchodzimy do kwestionowania konwencjonalnych rozwiązań, a platforma meti znacząco poprawia nasz proces wdrażania innowacji i inspirowania naszej pracy na co dzień.

Pochwały ze strony usatysfakcjonowanych klientów potwierdzają sukcesy odnoszone przez naszą firmę. Firma Mondi rozumie nasze wymogi i stale opracowuje nowe sposoby ulepszania naszych opakowań z tektury falistej. Jest czymś więcej niż tylko producentem opakowań – jest częścią naszego zespołu – tłumaczy Roza Altın, dyrektor ds. projektowania opakowań w firmie Ulker. Udało nam się zwiększyć produktywność, poprawić widoczność produktów na półkach oraz efektywność dostarczania produktów do klientów. Jeśli chodzi o wdrażanie innowacyjnych pomysłów, firma Mondi przekroczyła nasze oczekiwania. Spełnia ona nasze wymogi odnośnie do ochrony środowiska i wyzwań ekonomicznych, a my wierzymy w jej potencjał innowacyjności – powiedział Magnus Sidling, dyrektor ds. klientów kluczowych z branży samochodowej w firmie aPak.

Armand Schoonbrood