Tytułem wstępu…
22 May 2012 11:11

Targi drupa 2012 zakończyły się w przededniu oddania majowego Opakowania do druku, toteż pierwsze potargowe relacje opublikujemy dopiero w czerwcowym wydaniu. Nie trzeba jednak czekać na oficjalne podsumowania, aby móc stwierdzić, że kryzys finansowy nie ominął i największych na świecie targów druku i mediów – w tym roku Düsseldorf odwiedziło niemal 20% zwiedzających mniej niż poprzednią edycję w 2008 roku. Same targi, jak i stoiska wystawców również nie „kapały złotem”, jak to miało miejsce przed laty… Nie zmienia to jednak faktu, że wciąż były to targi nowych technologii, wyznaczające trendy rynkowe na najbliższe lata. Z pewnością jednym z nich jest produkcja opakowań spersonalizowanych i w niskich nakładach – niemal każda firma specjalizująca się w dostarczaniu maszyn i technologii poligraficznych ma już w swojej ofercie rozwiązania dla opakowań. O ile oferta taka nie zaskakuje w przypadku firm Heidelberg, KBA, Goss czy manroland, o tyle budżety, jakie inwestują w stworzenie cyfrowych rozwiązań opakowaniowych firmy, takie jak HP, Fujifilm, Kodak, Landa Corporation, czy Xeikon są naprawdę imponujące. Z pewnością będziemy je opisywać na łamach Opakowania – mimo że druk cyfrowy nigdy nie zastąpi fleksografii, wklęsłodruku czy offsetu na polu produkcji wysokonakładowej, to jest z pewnością technologią, która pozwala szybko i ekonomicznie wytwarzać opakowania spersonalizowane, prototypy czy krótkie nakłady próbne lub dla małych sieci sprzedaży. Tym bardziej, że – jak zapewnia Benny Landa, twórca technologii Indigo, a obecnie zupełniej nowej technologii druku cyfrowego, którą nazwał nanografią – wodne atramenty nanograficzne, wykorzystywane w jego maszynach są absolutnie wolne od olejów mineralnych czy jakichkolwiek metali ciężkich i przeszły już testy pod kątem bezpieczeństwa dla opakowań żywności. Opakowania drukowane na podłożach elastycznych również nie stanowią już wyzwania dla druku cyfrowego – systemy rolowe drukujące na różnego rodzaju foliach już w przyszłym roku wprowadzi do swojej oferty firma HP, a w 2014 r. pewnie i Landa Corporation. W majowym Opakowaniu przyglądamy się natomiast „tradycyjnemu” rynkowi opakowań z tworzyw sztucznych. To również – podobnie jak opakowania spersonali- zowane – rynek ze sporym potencjałem; jak wynika z raportu firmy badawczej GBI Research, zapotrzebowanie na opakowania giętkie wykonane z politereftalanu etylenu (PET) wzrosło w ubiegłej dekadzie o ok. 7 proc. Swą popularność zawdzięczają one przede wszystkim rozwijającemu się rynkowi dóbr szybkozbywalnych (FMCG) oraz firmom z sektora spożywczego. Owocnej lektury!