Tytułem wstępu – Tomasz Krawczak
25 Jun 2013 13:05

Druk opakowań był jednym z gorących tematów ubiegłorocznych targów poligraficznych drupa, odbywających się w Düsseldorfie. Liczba zaprezentowanych dla tego sektora rozwiązań, niemal w każdej technologii druku, potwierdza obserwowany od kilku lat trend: tradycyjna poligrafia słabnie w starciu z nowoczesnymi technologiami, zaś opakowania trzymają się dobrze (i będą tak długo, jak długo ludzie pozostaną konsumentami dóbr produkowanych przez innych ludzi). Nowoczesna technika w zastraszającym tempie odbiera rynek prasie drukowanej, bo użytkownicy Internetu cenią sobie natychmiastowy dostęp do najświeższej informacji z poziomu komputera, tabletu czy smartfona. Zmienia rynek książki, bo młoda generacja czytelników z coraz większą chęcią sięga po elektroniczne czytniki, w których obszernych pamięciach można zmieścić zawartość imponującej biblioteki. Wreszcie redukuje potrzebę produkcji druków urzędowych, formularzy czy instrukcji obsługi, bo można je pobrać z sieci i wydrukować – jeśli jest taka potrzeba – na własnej drukarce. Skoro ubywa pracy w jednym sektorze, trzeba jej poszukać w innym. Rosnąca liczba drukarń decyduje się na uzupełnienie swej oferty o druk opakowań, powstają również zupełnie nowe zakłady, które w tej branży widzą okazję do osiągnięcia sukcesu (takie jak producent opakowań z tektury United Packaging, któremu poświęcamy w bieżącym numerze obszerny artykuł). Rośnie podaż opakowań, a to wymusza na ich producentach zwiększanie konkurencyjności oferty. Klienci drukarń opakowaniowych życzą sobie wysokiej jakości za niską cenę, atrakcyjnego wzornictwa, funkcjonalności i wygody użytkowania, bezpieczeństwa przechowywanego produktu... Jak zrealizować te żądania i utrzymać się na powierzchni? Można inwestować w nowoczesne rozwiązania, np. w cyfrowy zadruk opakowań tekturowych. „Na drupie 2012 nie mniej niż 16 dostawców pokazało rozwiązania do druku cyfrowego w formacie B2, który pozwala na zadruk opakowań z tektury” – mówił jeden z prelegentów konferencji EskoWorld, o której piszemy na stronie 36. Można oferować wartość dodaną, np. w postaci personalizacji etykiet produkowanych w wysokim nakładzie na potrzeby realizacji kampanii sprzedażowej firmy Coca-Cola przez HP. Można zwiększać możliwości produkcyjne zakładu i przy okazji wprowadzać do oferty nowe produkty (tak jak zrobił koncern Stora Enso, inwestując setki milionów euro w instalację najnowocześniejszej w Europie maszyny do produkcji papierów opakowaniowych). Można wreszcie zaoferować innowacje poprawiające jakość pakowanych produktów, tak jak zrobiła Tetra Pak, zwiększając barierowość swych tekturowych opakowań na mleko. O tych – i wielu innych – sprawach przeczytacie Państwo w czerwcowym numerze naszego miesięcznika. Zapraszam do lektury.