Udany start nowej formuły paryskich targów
16 Dec 2016 10:33

Tegoroczna, pierwsza edycja paryskich targów All4Pack – bezpośredniego następcy odbywającej się jeszcze dwa lata temu wystawy Emballage – zakończyła się organizacyjnym sukcesem. Do stolicy Francji przybyło blisko 88 tys. profesjonalistów ze 100 krajów świata, którzy obejrzeli ofertę 1500 wystawców reprezentujących branże opakowań i intralogistyki.

Atrakcyjna platforma spotkań biznesowych
Zmiana nazwy na All4Pack miała na celu nadanie paryskim targom bardziej międzynarodowego charakteru; w ostatnich latach Emballage stawały się imprezą tłumnie odwiedzaną przede 01wszystkim przez gości z Francji oraz z krajów afrykańskich i arabskich, pozostających – ze względów historycznych i ekonomicznych – w strefie wpływów francuskich. Wydaje się, że cel został osiągnięty, o czym świadczy wysoka – szacowana na około 40% – obecność gości spoza tego regionu. All4Pack, który aspiruje do grona największych wystaw opakowaniowych świata, nie jest daleki od osiągnięcia tego celu; półtora tysiąca wystawców zgromadzonych w trzech imponujących halach nowoczesnego centrum wystawowego Paris-Nord i blisko 100 tys. zwiedzających (w dużej mierze decydentów i przedstawicieli firm ze szczebla zarządzającego), stawia je ledwie szczebel niżej od targów interpack, które w 2014 r. zgromadziły w Düsseldorfie ok. 175 tys. gości.
Jak przekonują organizatorzy, tegoroczne targi stały się atrakcyjną platformą spotkań biznesowych, prezentowania innowacji oraz miejscem dialogu dla profesjonalistów z całe-
go świata, a zwłaszcza z regionu EMEA. „Jesteśmy bardzo zadowoleni z jakości odwiedzających, zwłaszcza w sytuacji, gdy All4Pack Paris odbywał się w okresie kryzysu dotykającego Francję, a przede wszystkim jej stolicę. All4Pack potwierdził swoją solidność i atrakcyjność także dla zagranicznych przedsiębiorców, którzy stanowili w tym roku 40% wszystkich uczestników (w porównaniu z 35% w latach ubiegłych). Jeśli mowa o Francji, to w targach uczestniczyło więcej menedżerów najwyższego szczebla niż przedstawicieli zawodów wykonawczych.”
Duży sukces odniósł również debiutujący program tzw. spotkań biznesowych (Business Meetings), czyli rodzaj platformy spotkań wystawców i klientów, w których organizacji uczestniczyły – bezpłatnie – targi All4Pack. Odbyło się ponad 500 spotkań i jak mówi Véronique Sestrie`res, dyrektorka All4Pack, formuła będzie kontynuowana w 2018 r., ponieważ doskonale wpisuje się w zapotrzebowanie kupujących i sprzedających. Tym, co przede wszystkim liczy się dzisiaj w tego typu imprezach, jest bowiem zapewnianie wysokiej jakości uczestników i umiejętność kojarzenia ich ze sobą.
Słowa uznania należą się organizatorom również za profesjonalne przygotowanie relacji telewizyjnych oraz Forum Partnerów. Przez cztery targowe dni w zorganizowanym w jednej z hal wystawowych studiu TV odbywały się na żywo – prezentowane na kanale YouTube – dyskusje ze specjalistami, serwisy informacyjne, wywiady z czołowymi postaciami przemysłu opakowań oraz programy prezentujące innowacje firm uczestniczących w targach. Swoistym uzupełnieniem pracy studia było Forum Partnerów, czyli seria konferencji i warsztatów technicznych, podejmujących tematy m.in. digitalizacji łańcucha wartości, automatyzacji, robotyki oraz konkurencyjności przemysłowej przedsiębiorstw. Organizatorzy szacują, że przez studio TV oraz Forum przewinęło się ponad 200 liderów opinii, autorytetów rynkowych i szefów firm.

Innowacje na pierwszym planie
Na targach rozstrzygnięto konkurs 2016 Innovation Award. W tym roku zaprezentowano w nim 250 nowatorskich rozwiązań, spośród których szeroki panel dziennikarzy branżowych w internetowym głosowaniu przeprowadzonym przed rozpoczęciem targów wybrał 42 innowacje (można je było oglądać na wystawie Pack Innovation w hali 7). Jury konkursu dokonało ostatecznej weryfikacji, przyznając nagrody 9 zwycięzcom w czterech kategoriach: materiałów i opakowań; maszyn i usług; oprogramowania oraz rozwiązań magazynowo-logistycznych.
W pierwszej kategorii zwycięzcami zostały firmy: SGT (Société Générale des Techniques) za preformę do produkcji jednowarstwowych butelek z PET o własnościach identycznych z PET wielowarstwowym, uzyskanych dzięki zastosowaniu innowacyjnych żywic; Sleever International za nowe opakowania dla wód Evian i Vovic firmy Danone Waters, ułatwiające recykling butelek z PET i etykiet rękawowych; Jinal Films Europe za unikalną folię koekstrudowaną SealTOUGH o niezrównanej odporności na przebicia, polepszonej przezroczystości i sile zgrzewu, pozwalającą na oszczędność nawet 40% surowca w porównaniu z tradycyjnymi foliami zgrzewalnymi; CGL Pack za materiał z PET do produkcji tacek na żywność, który umożliwia idealne zgrzewanie z folią nawet w najbardziej wymagających warunkach, całkowicie recyklowalny i stanowiący alternatywę dla tradycyjnych tacek z PP/EVOH/PP.
W kategorii maszyn i usług zwycięzcami zostały firmy: TASCO za Trojan 2 – pierwszą na rynku minimaszynę do druku cyfrowego etykiet o możliwościach większych i droższych systemów (prędkość 18 m/min, rozdzielczość druku 1600x1600 dpi); Neopost Shipping za zautomatyzowany system CVP-500 do pakowania produktów w paczki o wymaganych wymiarach, formowane w ciągu kilku sekund, skierowany głównie do segmentu e-handlu; oraz Matéquip za Platformer – system umożliwiający firmom prostą zmianę profilu produkcji w dowolnym momencie: z tacek termoformowalnych z roli na tacki wstępnie uformowane.
W kategorii oprogramowania triumfowała firma SS&C z IC3D 4.0 – pierwszym softwarem do tworzenia modeli 3D w czasie rzeczywistym, umożliwiającym natychmiastowe generowanie cyfrowych mock-upów pudełek składanych, etykiet rękawowych, butelek oraz wizualizacji sklepowych.
W kategorii rozwiązań magazynowo-logistycznych zwyciężyła firma IMH Stand z SLT30/35 – kompaktowym, 3-kołowym wózkiem widłowym z podnośnikiem obracającym się pod kątem 90 stopni, z przesuwem bocznym 508 mm, który umożliwia umieszczanie ładunków nawet w bardzo wąskich korytarzach.

Bogata oferta wystawców
Nowa formuła targów All4Pack przyciągnęła w tym roku do Paryża osiem polskich firm. Swoją ofertę dla sektora opakowań i etykiet zaprezentowały: Coffee Service, producent m.in. szerokiej gamy maszyn pakujących oraz opakowań foliowych, dla którego targi były okazją do spotkań z nowymi klientami i firmami, które zajmują się sprzedażą jego oferty na rynku francuskojęzycznym; Masterpress, który na swym stoisku pokazywał próbki swoich możliwości w zakresie różnego rodzaju drukowanych etykiet (shrink sleeve, samoprzylepnych, owijek i banderoli); Modi, firma produkująca i dystrybuująca wysokiej jakości opakowania jednorazowe z tworzyw sztucznych i papieru (kubki i pojemniki styropianowe oraz wieczka); Veroni-Pak, producent folii CAST PP oraz polipropylenowych taśm spinających, a także Elkom Trade, Elplast, Flexpress i Plastmoroz.
Wiele nowości zaprezentowały na targach firmy etykietowe, które zjawiły się na targach w liczbie około 70. Firma Domino była obecna na dwóch stoiskach, poświęconych odpowiednio maszynom do obróbki i pakowania żywności, kodowania i znakowania, a także drukowi cyfrowemu. Na pierwszym z nich zaprezentowała m.in. F720i, najnowsze urządzenie z rodziny wysokowydajnych, szybkich maszyn znakujących, wykorzystujące laser światłowodowy do wypalania wyraźnych, czytelnych i trwałych kodów na puszkach aluminiowych nawet w trudnych warunkach produkcyjnych. Maszyna może znakować kodami do 90 tys. puszek na godzinę lub do 42 tys. puszek przy nanoszeniu informacji promocyjnych złożonych z ponad 60 znaków, przy zachowaniu najwyższej elastyczności i jakości kodowania. Na stoisku druku cyfrowego Domino pokazała cyfrową maszynę do druku 7-kolorowego N610i w szerokości 333 mm i prędkości 75 m/min oraz inkjetową drukarkę wąskowstęgową EPrint K600i, nanoszącą kody zabezpieczające 2D na wcześniej wydrukowane na N610i kolorowe etykiety. Jak podkreślił Christophe Dousset, dyrektor sprzedaży w dziale Digital Printing Solutions, te ostatnie systemy i aplikacje, do realizacji których je wykorzystano, wzbudziły duże zainteresowanie gości stoiska. Domino N610i to połączenie produktywności i wysokiej jakości w technologii inkjet. Aplikacja dostępna na systemie N610i, zwana Textures by Domino, została szeroko rozpoznana i okrzyknięta nie tylko unikalną, ale i najlepszą na rynku. Z kolei możliwości systemu K600i wychodzą poza ograniczenia „personalizacji częściowej” i dają możliwość zadruku całego dokumentu lub wstęgi z prędkością do 150 m/min przy rozdzielczości 300x600 dpi zmiennymi danymi: kodami 2D i QR, numerami seryjnymi, znakami graficznymi itd. To unikatowe rozwiązanie otwiera drzwi aplikacjom z zakresu personalizacji, zabezpieczania, ochrony danych, identyfikowalności i zastosowania w różnego rodzaju grach.
Na dwóch położonych blisko siebie stoiskach firmy Konica Minolta i MGI prezentowały efekty trwającej od 18 lat współpracy. Przed czterema laty Konica zakupiła 10% akcji MGI, a przed rokiem kolejne 30%. Zbieżne interesy obu firm widoczne były również w Paryżu; informacji na temat wspólnych działań udzielali przedstawiciele zarówno jednego, jak i drugiego koncernu. MGI pokazał na targach kilka przełomowych linii, m.in. JETvarnish 3DW umożliwiającą drukarzom etykiet uszlachetnianie produktów lakierem wybiórczym UV oraz tłoczenie folią na gorąco w linii bez użycia wykrojników, sit lub kosztownych narzędzi. Drugą linią była JETvarnish 3D Evolution z funkcją cyfrowego foliowania wybiórczego.
Firma Primera Technology pokazała na targach najnowszą pełnokolorową drukarkę biurkową do etykiet LX500e oraz znacznie większą, przeznaczoną do produkcji w przemysłowej skali LX2000e; prócz nich na stoisku można było obejrzeć system do druku etykiet i obróbki po druku CX1200e Color Label Press i FX1200e Digital Finishing System. Katrin Hoffmann, odpowiedzialna w firmie za PR, chwali targi All4Pac za doskonałą organizację, choć przyznaje, że mimo prób internacjonalizacji imprezy wśród zwiedzających nadal dominowali Francuzi oraz przybysze z byłych francuskich kolonii.
Firma Xeikon pokazała zarówno rozwiązania do produkcji opakowań oraz etykiet w niskich nakładach, jak i sposoby wzmocnienia marki dzięki stosowaniu metod takich jak personalizacja oraz kodowanie na szerokiej gamie podłoży. Na stoisku pokazano flagową, 5-kolorową cyfrową maszynę drukującą Xeikon 3500 dla pudełek składanych, która jest w stanie zadrukować 1600 arkuszy B2/h. Urządzenie zaprezentowano we w pełni funkcjonalnej konfiguracji z modułem lakierującym w linii oraz wysokim wykładaniem. Firmowi specjaliści przedstawiali gościom możliwości Xeikon Folding Carton Suite, na który składają się maszyna drukująca, system workflow z dedykowanym oprogramowaniem oraz tonery idealnie dopasowane do potrzeb tego typu produkcji. Z kolei na stoisku firmy Durst pokazano maszynę do etykiet Tau 330E drukującą w technologii inkjet UV dla przedsiębiorstw z sektora MISP.
Na stoisku firmy Gerhard Schubert prezentowano – po premierze na targach FachPack – Flowmodul, czyli system do pakowania torebek zgrzewanych poprzecznie z rękawa. Flowmodul jest całkowicie zintegrowany z linią maszyny pakującej nieposiadającej szafy sterowniczej i sterowany za pomocą układu sterowania maszyny pakującej VMS. Z uwagi na stosowanie takich samych elementów sterowania, jakie występują w robotach, kontrola całej instalacji jest realizowana w sposób komfortowy, przy użyciu wyłącznie jednego terminala.
Firma Ishida pokazała wybór modeli maszyn od niedawna dostępnych na rynku, począwszy od zupełnie nowych detektorów rentgenowskich serii IX (na stoisku eksponowano model IX-GN-4044 do wykrywania stali nierdzewnej o średnicy od 0,3 mm oraz kawałków aluminium, szkła, kamieni, gumy i tworzyw sztucznych, a także model IX-G2-4027 do wykrywania kości w mięsie), przez specjalną automatyczną linię RobotGrader do ważenia, a następnie precyzyjnego i szybkiego przenoszenia rozebranego mięsa i pakowania go na tacki, po najnowsze rozwiązania w zakresie wag wielogłowicowych i wag kontrolnych.
Cognex zaprezentował szeroką gamę systemów wizyjnych, wśród nich system In-Sight VC200, wykorzystujący maksymalnie cztery inteligentne kamery do wyświetlania obrazu pochodzącego z kilku źródeł, umożliwiającego jeszcze dokładniejszą i sprawniejszą kontrolę środowiska produkcyjnego. Z kolei na utrzymanym w pomarańczowej kolorystyce stoisku B&R, firmy specjalizującej się w automatyce przemysłowej, uwagę zwiedzających przyciągała SuperTrak – rewolucyjna linia transportująca nowej generacji, która dzięki wykorzystaniu indywidualnych serwomotorów pozwala na pełną dowolność w programowaniu kierunku, przyspieszenia, prędkości i pozycji poszczególnych przenośników.
Ogromna liczba produktów oferowanych przez oddziały firmy RPC działające na całym świecie sprawia, że na dużych targach branżowych jej opakowania z tworzyw sztucznych przeznaczone dla różnych branż niemal nie mieszczą się na stoisku. Tak było i w tym roku. Wśród ciekawych nowości, które pokazał mi reprezentujący RPC Bob Bushby, znalazły się całkowicie kompostowalne kapsułki z kawą oraz przemysłowy dozownik do sosów, wykonany w dwóch technikach: podstawa w technice formowania wtryskowego, a baza – wtrysku z rozdmuchem.
Firma Velteko pokazała na targach pionową maszynę VFFS HSV 280 w wersji przeznaczonej do formowania, napełniania i zamykania woreczków strunowych. Jak podkreślał Jan Mleziva, odpowiedzialny za sprzedaż urządzeń Velteko w Europie Zachodniej, cechami wyróżniającymi ten model są jego wyjątkowa wszechstronność i możliwość prostego narządu do zróżnicowanych prac (maksymalna liczba wersji torebek możliwych do obróbki na tej maszynie sięga 100). Wierzymy, że nasza oferta maszyn ze średniej półki może zainteresować lokalnych producentów, bo za cenę niższą od zachodniej konkurencji oferujemy urządzenia o możliwościach zbliżonych do maszyn highendowych – podkreślał Mleziva.
Na stoisku SwissQPrint, zorganizowanym wspólnie z firmą Zünd, dominowały ogromna drukarka z płaskim łożem Impala oraz robot Rob, który – po zaprogramowaniu – samodzielnie i bez dozoru nakłada arkusze na drukarkę, a po zadruku zdejmuje je i układa w stosy, eliminując pracę manualną i nadzór ze strony człowieka. Firma Rovema pokazała kompaktową linię SBS ze zintegrowanym zespołem do zamykania. To połączenie maszyny VFFS dla torebek z płaskim dnem oraz urządzenia do zamykania opakowań klipsami, które dzięki możliwości obsługi za pomocą jednego sterownika PLC znacznie upraszcza proces produkcji.
Na targach swoje najnowsze rozwiązania przedstawiły również m.in. firmy: Esko (system MIS oraz oprogramowanie dla prepressu), Bosch (tradycyjnie z szeroką, przekrojową prezentacją całej gamy swoich produktów m.in. dla branż spożywczej i farmaceutycznej), HB Fuller (który skoncentrował się na promocji swych klejów topliwych z serii Advantra), a także DS Smith, który na swym stoisku prezentował zarówno rozwiązania do produkcji opakowań tekturowych, jak i opakowania z tworzyw sztucznych wytwarzane przez oddział DS Smith Plastics France.
Kolejne targi All4Pack Paris odbędą się w dniach 12-15 listopada 2018 r. w centrum wystawowym Paris Nord Villepinte.

Tomasz Krawczak