UPAKOVKA/UPAK Italia 2011: są powody do zadowolenia Na podstawie informacji Interpack opracował TK
18 Feb 2011 14:00

Odbywające się w dniach 25-28 stycznia br. w Moskwie 19. Międzynarodowe Targi Maszyn i Urządzeń dla Przemysłu Opakowaniowego, Opakowań i Maszyn Pomocniczych UPAKOVKA/UPAK Italia 2011 dały powody do optymizmu. Rosyjski rynek artykułów spożywczych i napojów – jeden z największych na świecie (143 mln konsumentów) – dźwiga się z kryzysu, co stanowi dobrą wiadomość dla producentów opakowań oraz dostawców maszyn pakujących. UPAKOVKA/UPAK Italia 2011, wspólnie z odbywającymi się równolegle targami przetwórców tworzyw sztucznych INTERPLASTICA 2011, przyciągnęły w tym roku 20 tys. zwiedzających z Rosji i innych krajów europejskich. Mogli się oni zapoznać z ofertą 890 wystawców rozlokowanych na 17 tys. m2 powierzchni centrum targowego SAO Expocentr w Moskwie. Rosja, z przewidzianym 62 proc. wzrostem wydatków na żywność i napoje do 2015 r. jest „łakomym kąskiem” dla branży opakowaniowej. Zmieniające się nawyki żywieniowe (rosnący udział pakowanej żywności) oraz wysyp super- i hipermarketów w miastach średniej wielkości to kolejny zwiastun nadchodzącego opakowaniowego boomu. Nic dziwnego, że Erhard Wienkamp, członek zarządu Messe Düsseldorf był zadowolony z targów: Wzrost liczby wystawców i powierzchni zajmowanej przez targi UPAKOVKA/UPAK Italia 2011 sugerują, że producenci odzyskali zaufanie do rosyjskiego rynku, a ich rezultaty dowodzą, że mają rację. Na targach w Moskwie tradycyjnie nie zabrakło wystawców z Włoch i Niemiec, którzy dominują w gronie eksporterów maszyn i urządzeń opakowaniowych do Rosji. Po załamaniu ekonomicznym w 2009 r., rok później eksport niemieckich maszyn na miejscowy rynek wzrósł o 4 proc. i osiągnął poziom 400 mln euro. W przypadku Włoch po spadku eksportu o niemal połowę w 2009 roku (w porównaniu z 2008), w pierwszych trzech kwartałach ubiegłego roku dźwignął się on o 7,2 proc. – do blisko 96 mln euro.