Wiedza i dane to nowa waluta w sektorze usług serwisowych
24 Feb 2021 14:43

Sektor opakowań od lat uzupełnia gamę swych usług dla przemysłu spożywczego o ofertę cyfrowych rozwiązań takich jak mobilna obsługa techniczna. W ostatnich miesiącach rynek przeżywa jednak poważny wstrząs wywołany przez pandemię koronawirusa. To, co w przeszłości uważano za „warte posiadania”, z dnia na dzień stało się absolutną koniecznością dla utrzymania przy życiu obecnego modelu biznesowego. Równocześnie jednak zmiana ta zapewnia możliwości, o których jeszcze niedawno nikt nie śnił, a które firma Schubert, producent maszyn pakujących, wykorzystuje teraz do czynnego rozwoju własnej oferty usług. 

O ile międzynarodowe spotkania i konferencje da się stosunkowo łatwo zorganizować za pośrednictwem łączności wideo i dzielonych ekranów, o tyle instalacja, uruchamianie i konserwacja maszyn stanowią znacznie poważniejsze wyzwanie. Zachętą do działania dla działających na globalną skalę przedsiębiorstw, takich jak Gerhard Schubert, były zwłaszcza ograniczenia w podróżowaniu; w efekcie doszło do gigantycznego rozwoju technologicznego w sektorze maszyn pakujących. Można przypuszczać, że zapoczątkowany trend nie ulegnie już odwróceniu i w przyszłym roku proces cyfryzacji w zakresie zdalnej konserwacji dodatkowo znacznie przyspieszy. 

Firma Schubert, czołowy dostawca innowacyjnych technologii, wykorzystuje te nietypowe warunki, by dalszej rozszerzać istniejący potencjał cyfrowy własnego autorstwa stworzony w ramach modułowej koncepcji maszyn. Przedsiębiorstwo korzysta przy tym z jednej kluczowej przewagi. Rozwijana od dziesięcioleci filozofia zintegrowanych, bezinterfejsowych rozwiązań maszynowych pozwoliła bowiem na stały wzrost kompetencji firmy i doprowadziła do wyjątkowej integracji produkcji – również na poziomie cyfrowym. Połączenie specjalistycznej wiedzy i danych cyfrowych to waluta, którą Schubert zamierza wykorzystać do stworzenia nowych, aktywnych usług w zakresie zdalnej konserwacji. Wszak dostępność maszyn jest jednym z najważniejszych priorytetów w branży spożywczej: producenci produkują 24/7, a każdy przestój w procesie pakowania może wywołać psucie się żywności. Tak niedopuszczalne marnotrawstwo cennych zasobów musi zostać powstrzymane. 

Kluczowe jest, by klienci mieli okazję rozpoznać korzyści wynikające z cyfrowej oferty. Usługi muszą być zgodne z aktualnymi potrzebami rynku. Tylko wtedy nowe możliwości mają realną szansę na zdobycie akceptacji i aprobaty. Dla przykładu w trakcie lockdownu producent maszyn nie tylko dokonał wirtualnego rozruchu swojej maszyny, ale również dodatkowo tak umiejętnie wsparł swego azjatyckiego klienta za pośrednictwem internetu, że ten był w stanie samodzielnie zmontować i uruchomić nową instalację bez fizycznej obecności nawet jednego technika z firmy Schubert. 

Cyfrowe procesy powszednieją

Dzięki GS.Gate od spółki zależnej Schubert, firmy Schubert System Elektronik, możliwe jest wbudowanie bramek przemysłowych do każdej maszyny Schubert, zanim opuści ona mury fabryki. Serwer nie tylko zbiera informacje na temat urządzeń, umożliwiając – przykładowo – dostęp do danych OEE na platformie GRIPS.world, ale dodatkowo oferuje wielostronnie zabezpieczony dostęp do internetu. Klienci poprzez taką bramkę mogą opcjonalnie udostępnić dane firmie Schubert. Otwiera to drogę do precyzyjnej analizy wydajności maszyn, konserwacji zapobiegawczej, a tym samym do wydłużenia dostępności maszyn. Dodatkowo z czasem dostępne staje się również przesyłanie obrazów i łączenie poprzez aplikację, jeśli klienci wolą korzystać z własnych platform firmowych. 

Z usługami cyfrowymi nierozerwalnie związany jest druk 3D. Obecnie nie ma ani jednej maszyny Schuberta, która opuściłaby dział produkcji bez określonych części – głównie narzędzi przeznaczonych dla robotów – stworzonych na trójwymiarowej drukarce. W przyszłości dzięki nowej platformie PARTBOX do strumieniowego przesyłania części Schubert będzie w stanie przez internet dostarczyć swym klientom certyfikowane cyfrowe zadania drukowania. W zestawie z drukarką 3D i dostępem do PARTBOX powstaje inteligentnie zarządzany magazyn cyfrowy, który za pomocą jednego kliknięcia może zapewnić części maszyn oraz szeroki zakres zasobów operacyjnych. Możliwe jest również rozszerzenie platformy o typowe funkcje magazynowe takie jak przegląd zapasów, opcje ponownego zamawiania i tym podobne. 

Cyfrowy bliźniak Titan przynosi nowe korzyści dla klientów 

Cyfrowy bliźniak opracowany przez firmę Schubert – noszący nazwę Titan – obiecuje zupełnie nowy poziom procesów i usług. Producent maszyn nie chce koncentrować się wyłącznie na odwzorowaniu przestrzennym, ale chciałby zyskać możliwość konfigurowania systemów w możliwie najkrótszym czasie oraz pełnej symulacji złożonych procesów pakowania w formie ruchomych obrazów. Zmiana procesów roboczych „w biegu” przynosi klientom namacalne korzyści: dzięki Titanowi konfiguracja maszyn staje się znacznie wydajniejsza i bezpieczniejsza. Czasy dostaw ulegają znacznemu skróceniu. Możliwe jest zasymulowanie z wyprzedzeniem procesu uruchomienia maszyny, co znacznie ułatwia jej akceptację w wirtualnej fabryce. Po włączeniu rzeczywistych danych maszyny do cyfrowego bliźniaka możliwe będzie jeszcze dokładniejsze prognozowanie zbliżających się okresów serwisowych lub programowanie alarmów, jeśli normy odbiegają od ustalonych wartości. Wyobraźnia nie napotyka tutaj żadnych ograniczeń. 

Jednym z celów usług cyfrowych – zwłaszcza w przypadku sektorów produkcyjnych takich jak przemysł spożywczy – musi być precyzyjne tworzenie maszynowych modeli prognostycznych w połączeniu z inteligentną logistyką części zamiennych oraz 24-godzinną dostępnością wsparcia. Ponieważ nawet tak pozornie niewinne zmiany w systemie, jak nietypowy wzrost poziomu ciepła albo przepływu prądu przez silnik mogą być błyskawicznie wykryte i wyeliminowane, poważne przestoje da się ograniczyć do absolutnego minimum. Firma Schubert zdążyła już odpowiednio zmienić swoje usługi wsparcia: producent maszyn opakowaniowych oferuje obecnie centralny interfejs dla klientów do obsługi wszystkich problemów. Nie jest już nawet konieczne rozróżnienie między częściami mechanicznymi i elektronicznymi, stanowiące często kłopot dla użytkowników, ponieważ oba te obszary zostały ze sobą nierozerwalnie połączone w ramach systemów. Usługi infolinii uzupełnia obecnie nowo uruchomione Centrum Technologiczne pełniące funkcję drugiego poziomu wsparcia.

Jak widać, sposoby myślenia zmieniają się zdecydowanie – nie do pomyślenia jest obecnie serwis bez połączenia z działem IT. Dlatego celem firmy Schubert jest sensowne połączenie w sieć oraz dalszy rozwój wszystkich cyfrowych rozwiązań i platform. W ten sposób przedsiębiorstwo może zaoferować swoim klientom obszerną i atrakcyjną ofertę mobilnych usług serwisowych, które doskonale wpisują się w jego założenia dotyczące zintegrowanych rozwiązań systemowych. 

Uwe Galm, dyrektor ds. obsługi klienta w firmie Gerhard Schubert 

Tłumaczenie: Tomasz Krawczak