„Winna” i nieprzemakalna etykieta od Avery Dennison
29 Aug 2012 12:54

Firma Avery Dennison wypuściła na europejski rynek unikatowy teksturowany materiał, stworzony by zaspokoić zapotrze-bowanie producentów win i alkoholi na najwyższej jakości etykiety, które po zanu-rzeniu butelki w wiaderku z lodem nie ulegną uszkodzeniu. Avery Dennison Aqua Proof w wyglądzie i dotyku przypomina konwencjonalną etykietę papierową, ale ma również zalety typowe dla etykiety foliowej. Nowy produkt, oferowany przez oddział Avery Dennison Label and Packaging Materials – Europe zapewnia unikatową odporność na wpływ lodu i wody, zapobiegając pojawianiu się zmarszczek, fałdek czy wybrzuszeń – częstego widoku po wyjęciu butelki z wody lub z chłodnego pomieszczenia. Nowa etykieta powstała w wyniku połączenia kleju Fasson S2047N z folią nadającą się do wytłaczania z efektem srebrno-perłowym, która wyglądem i dotykiem przypomina produkt z papieru. Producenci docenili korzyść ze stosowania nowej etykiety dla wizerunku ich towarów. Zdaniem Alfredo Polliciego, dyrektora generalnego firmy Notarianni S.r.l z Valle S. Bartolomeo (Włochy): Nasze marki wymagają materiału, który nie zmienia swych własności i pozostaje w niezmiennej postaci przez cały cykl życiowy butelki: nawet w tak trudnych warunkach, jak chłodnia czy wiaderko na lód. Łącząc elegancję papieru z wytrzymałością folii, Aqua Proof wydobywa to, co najlepsze z obu. Przeprowadziliśmy testy z wykorzystaniem różnych technik druku, które zostały doskonale przyjęte przez naszych klientów. Wielu z nich chwaliło „przyjemny papier” etykiet, nie zdając sobie sprawy, że mają do czynienia z folią. Producenci artykułów typu premium, takich jak szampany, wina, alkohole typu cava oraz prosecco czy wódki zwyczajowo używają klejonych na mokro etykiet z niepowlekanych papierów, ponieważ specyficzny „dotyk” papieru jest odbierany przez konsumentów jako bardziej „autentyczny”. Jednak „otwarta” struktura włókien papieru sprawia, że chętnie chłoną one wodę, w efekcie czego etykieta marszczy się i wypacza. Źródłem dodatkowych problemów są zmiany w przejrzystości etykiety oraz tendencja do jej odklejania się po zanurzeniu w wodzie. Naturalnie firma Avery Dennison nie jest jedyną, która rozwiązała te problemy, ale jej przedstawiciele podkreślają szczególną odporność etykiety Aqua Proof na rozdzieranie w trakcie transportu. Wydrukowana informacja pozostaje nietknięta po zanurzeniu butelki w lodzie przez całą noc, podobnie jak po długotrwałym przetrzymywaniu butelek w ciemnych, wilgotnych pomieszczeniach (ze względu na naturalną odporność folii na pleśń). Francis Arnaud, business development manager w Avery Dennison Label and Packaging Materials – Europe mówi, że nowa etykieta została opracowana, by ulżyć drukarniom, a jednocześnie poprawić odporność na zimną wodę. Do ozdabiania etykiety możemy wykorzystać szeroką gamę dostępnych technik dekoracyjnych. Jej wygląd przypominający papier oraz charakterystyczny „dotyk” pozwala producentom zmniejszyć ilość magazynowanych etykiet, ponieważ nadaje się ona doskonale do zdobienia butelek z różnymi napojami: od win musujących, przez wina białe i czerwone, po wódki. Testy etykiet przeprowadziliśmy w kilku specjalistycznych drukarniach w różnych krajach z zastosowaniem fleksu, offsetu, foliowania na gorąco, sitodruku i tłoczeń, bez konieczności każdorazowego dopasowywania narzędzi. Na podstawie informacji firmy Avery Dennison opracował TK