Wirtualna drupa zdała egzamin 
20 May 2021 13:22

Targi virtual.drupa – odbywająca się po raz pierwszy w środowisku sieciowym wersja wiodących światowych targów technologii druku - z powodzeniem wypełniły lukę między poprzednią edycją z 2016 roku a kolejną, przewidzianą na rok 2024. Nowy, dopasowany do pandemicznej rzeczywistości  format wydarzenia spotkał się z doskonałym międzynarodowym przyjęciem branży.

W dniach 20-23 kwietnia własne portfolio produktów i innowacji – zarówno na wirtualnych stoiskach, jak i podczas 119 sesji internetowych nadawanych na żywo – zaprezentowało łącznie 212 wystawców z 35 krajów. Imprezie towarzyszył również obszerny program konferencji z dodatkowymi 113 prezentacjami odbywającymi się w ramach 5 specjalistycznych forów koncentrujących się na kluczowych zagadnieniach, globalnych megatrendach i ich wpływie na branżę druku i opakowań. Duże zainteresowanie udziałem w targach potwierdzają również inne wskaźniki, takie jak łączna liczba około 600 tys. odsłon i 45 tys. unikalnych użytkowników. W ich gronie dominowali goście spoza Niemiec (82% ogółu ze 155 krajów), a to oznacza, że virtual.drupa stanowiła atrakcyjne miejsce spotkań dla klientów ze wszystkich kontynentów i została zaakceptowana jako cyfrowa platforma do międzynarodowego transferu wiedzy i nawiązywania kontaktów.

Virtual.drupa została zorganizowana z myślą o podtrzymaniu branżowych więzi w czasie pandemii. Liczby wskazują, że udało nam się to osiągnąć. Virtual.drupa umożliwiła wystawcom i potencjalnym klientom wzmocnienie ich sieci kontaktów, wygenerowanie nowych leadów i uzyskanie ważnego impulsu do realizacji ich celów korporacyjnych – podkreślił Erhard Wienkamp, dyrektor operacyjny organizatora targów, firmy Messe Düsseldorf.

Jesteśmy zachwyceni pozytywnymi opiniami, które otrzymaliśmy od uczestników – dodała Sabine Geldermann, dyrektor projektu Print Technologies w Messe Düsseldorf. – Ogromna liczba globalnych graczy – zarówno wśród wystawców, jak i zwiedzających – zaowocowała nawiązaniem branżowego dialogu, tak istotnego w obecnych czasach. Szerokie spektrum uczestników, ich profil i obszar zainteresowań były imponujące. To samo odnosi się do wystawców i ich portfolio produktów w całym łańcuchu wartości. 

Innowacje i transfer wiedzy

Czterodniowy program prezentacji w strefie konferencyjnej i wystawienniczej oferował szeroki wgląd w zagadnienia i wyzwania, przed którymi stoi obecnie branża. Skupiały się one wokół czterech kluczowych tematów: Sztucznej Inteligencji, Sieciowej Łączności Konsumentów, Gospodarki Platformowej oraz Gospodarki Obiegu Zamkniętego. Konferencję otworzyły cztery przemówienia inauguracyjne wygłoszone przez wysokiej klasy prelegentów: eksperta w dziedzinie cyfryzacji Michaela Gale'a, czołowego projektanta Jamesa Sommerville'a oraz stratega zrównoważonego rozwoju Gabrielle Walker. Bardziej szczegółowe informacje oraz studia przypadków i innowacyjne pomysły dla różnych sektorów przemysłu zostały zaprezentowane na pięciu specjalnych forach tematycznych: touchpoint packaging, drupa cube, touchpoint textile, 3D fab + print oraz dna – drupa next age.

Przestrzeń wystawiennicza posłużyła do prezentacji interesujących innowacji, produktów i usług. W sesjach internetowych na żywo wystawcy pokazywali technologie przyszłości i rozwiązania służące rozwojowi biznesu oraz udzielali odpowiedzi na aktualne pytania branży druku i opakowań. 

Co pokazali wystawcy

W wirtualnej drupie uczestniczyli czołowi dostawcy rozwiązań dla sektora szeroko rozumianego druku, zarówno komercyjnego, jak i opakowaniowego/etykietowego. 

Firma Comexi przedstawiła swoje innowacyjne rozwiązania dla branży druku i przetwórstwa opakowań giętkich. Z myślą o targach przygotowała serię siedmiu webinariów; dwa z nich poświęcono nowościom Comexi w 2021 roku oraz innowacyjnym rozwiązaniom w zakresie opakowań giętkich, kolejne dwa zrównoważonemu rozwojowi w procesach przetwórstwa, zaś pozostałe trzy omówieniu koncepcji Przemysłu 4.0 (tematom takim jak cyfrowa rewolucja w druku na opakowaniach giętkich; opłacalna automatyzacja zwiększająca wydajność procesów pakowania elastycznego; innowacje usługowe Comexi zwiększające wydajność).

Na drupie firma pokazała swą nową generację maszyn F2 wykorzystującą najnowsze rozwiązania w zakresie systemów zapobiegających biciu podczas druku (GeniusRun), systemów farbowych (GeniusFlow i GeniusDoctoring) oraz utwardzających (GeniusDry). 

Kolejnymi zaprezentowanymi urządzeniami były m.in.: nowa Comexi Offset CI Evolution z centralnym cylindrem do druku offsetowego; laminator Comexi ML2 z nowymi opcjami ułatwiającymi przetwarzanie opakowań giętkich; nowa dwuwałowa bobiniarka Comexi S1 DS o wysokim stopniu automatyzacji, pracująca z prędkością 100 m/min, co czyni ją najszybszą maszyną tego typu w historii Comexi. 

W ramach swojego udziału w tegorocznych wirtualnych targach drupa w roli Złotego Partnera firma DuPont zaprezentowała już pierwszego dnia swoją nową rodzinę płyt Cyrel EASY R oraz termiczny procesor do płyt fleksograficznych DuPont Cyrel FAST 3000 TD.

Cyrel EASY R to rodzina nowych rozwiązań, które zachowują zalety płyt fotopolimerowych Cyrel EASY z wbudowanym płaskim punktem, a jednocześnie posiadają nowe atrybuty ułatwiające obsługę i zwiększające wydajność w druku, szczególnie w przypadku opakowań giętkich i etykiet. W skład rodziny wchodzą płyty fotopolimerowe nadające się do wywoływania termicznego i solwentowego, dostępne z gładką lub strukturalną powierzchnią, dzięki czemu zapewniają optymalne dopasowanie do różnych warunków drukowania.

Jak przekonuje producent, Cyrel EASY R gwarantuje podwyższoną trwałość punktów zapewniając wysoką rozdzielczość druku, niezawodną powtarzalność przy dużych nakładach, a także doskonały transfer farby i najwyższą jakość przy zadruku różnych podłoży.

System Cyrel FAST 3000 TD jest najnowszym uzupełnieniem gamy bezrozpuszczalnikowych fleksograficznych procesorów do produkcji płyt, oferującym najwyższą wydajność i osiągi oraz pomagającym w zmniejszeniu kosztów i czasu obróbki, jak również negatywnego wpływu na środowisko w porównaniu z innymi dostępnymi metodami solwentowej produkcji płyt – teraz o rozmiarach 50x80 cali.

Dzięki wyeliminowaniu rozpuszczalników – w tym wody – z procesu produkcji, system Cyrel FAST 3000 TD pozwala produkować płyty o maksymalnych wymiarach, które nie wymagają suszenia i mogą być przygotowane w czasie krótszym niż 30 minut. Dzięki takiej samej wydajności jak inne systemy Cyrel FAST, 3000 TD oferuje klientom z branży opakowań giętkich i innym użytkownikom wykonującym prace wielkoformatowe z wysoką wydajnością rozwiązanie, które pomaga ograniczyć czasy przestojów, zużycie energii i wpływ na środowisko.

Firma Fujifilm zaprezentowała cyfrową maszynę do druku atramentowego Jet Press 750S High Speed, charakteryzującą się, jak sama określa, „największą w branży” prędkością drukowania wynoszącą 5400 arkuszy B2 na godzinę.

Według firmy nowy model zachowuje wszystkie cechy wcześniejszej Jet Press 750S przeznaczonej do zastosowań komercyjnych i druku opakowań kartonowych, ale działa z większą prędkością.

Dzięki zastosowaniu zaawansowanych głowic drukujących „SAMBA” o bardzo dużej gęstości i wysokiej precyzji oraz pigmentowej farby na bazie wody „VIVIDIA”, model Jet Press 750S High Speed ma być w stanie produkować druk o bardzo wysokiej jakości, porównywalnej do offsetu, a nawet lepszej.

Koncern Heidelberg zaprezentował bogate portfolio rozwiązań do druku autonomicznego. W prelekcji z 23 kwietnia firma pokazała możliwości, jakie daje wykorzystanie sztucznej inteligencji w drukarniach, dzięki którym mogą one stać się znacznie bardziej wydajne. W wirtualnej przestrzeni wystawienniczej firma omówiła innowacje produktowe w segmentach handlowym, etykietowym i opakowaniowym. Jedną z najważniejszych atrakcji była udoskonalona koncepcja Push to Stop, umożliwiająca autonomiczne drukowanie, która przenosi Smart Print Shop na zupełnie nowy poziom. 

Heidelberg zademonstrował całkowicie zautomatyzowaną produkcję offsetową – od przyjęcia zlecenia aż po postpress, w tym w pełni automatyczną logistykę płyt. Rozwiązanie umożliwia drukarniom komercyjnym i opakowaniowym dalsze zwiększenie wydajności w niezwykle popularnym formacie druku – 70x100.

Koenig & Bauer wziął udział w targach virtual.drupa, przy okazji których zorganizował kilka prezentacji „na żywo”. Producent maszyn do druku pokazał między innymi swoje rozwiązania do zarządzania produkcją oraz inteligentnej cyfryzacji. Wraz ze swym partnerem w ramach spółki joint venture, firmą Durst, po raz pierwszy zaprezentował w akcji maszynę VariJET106 przeznaczoną do cyfrowego zadruku pudełek składanych. To hybrydowe urządzenie wykorzystuje sprawdzoną technologię atramentową Durst i platformę średnioformatowych maszyn Rapida.

Przedsiębiorstwo w czasie swych wirtualnych prezentacji skupiło się na tematyce produkcji opakowań. Pudełka składane, tektura falista czy folie – Koenig & Bauer ma w swoim portfolio odpowiednie rozwiązania do różnych zastosowań. Uczestnicy mogli zobaczyć na żywo procesy produkcji pudełek składanych. Całkowity przebieg prac, od druku przez sztancowanie aż po klejenie, zrealizowano na maszynach Koenig & Bauer: Rapida 106 X, CutPRO X 106 i Omega Allpro 110.

Goście targów zyskali wgląd w procesy druku opakowań i wykańczania dzięki drukującej w jednym przebiegu cyfrowej maszynie RotaJet oraz fleksograficznej Evo XC do niskich i średnich nakładów. Koenig & Bauer pokazał także CorruJET, CorruCUT oraz CorruFLEX dla segmentu druku i wykańczania opakowań z tektury falistej.

Koenig & Bauer przygotował również prelekcję na temat tego, w jaki sposób usieciowione maszyny, sztuczna inteligencja oraz inne usługi oparte na danych mogą wspomóc drukarnie w podnoszeniu wydajności ich procesów. 

Konica Minolta, we współpracy ze swoimi partnerami i klientami, zademonstrowała szereg rozwiązań ze swojego bogatego portfolio. Obecność firmy na tym wirtualnym wydarzeniu, przebiegająca pod hasłem „Rethinking possibilities”, uwzględniła takie obszary jej działania jak druk inkjetowy, druk produkcyjny, uszlachetnianie, druk etykiet i opakowań czy laserowe wycinanie. 

Prelekcja Carstena Bamberga i Edoardo Cotichiniego z Konica Minolta Solutions Europe „Etykiety i Opakowania” pokazała uczestnikom, jak połączyć dwa błyskawicznie rozwijające się segmenty – druk etykiet i produkcję opakowań z tektury falistej – w jeden przepływ pracy. Bohaterami tego wystąpienia były tonerowa maszyna etykietowa AccurioLabel 230 oraz najnowsze urządzenie do druku opakowań z tektury falistej – PKG-675i.

Firma Komori – Złoty Partner targów virtual.drupa – skoncentrowała się na tematyce „Połączonej Automatyzacji”. Drastyczne zmiany w środowisku społecznym i ekonomicznym w ostatnich latach doprowadziły do cyfrowej transformacji branży poligraficznej, umożliwiając zwiększenie wydajności i zysków. Zdając sobie sprawę, że uzyskana dzięki niej innowacyjność całego procesu produkcyjnego jest kluczem do rozwoju jej klientów, Komori angażuje się w dostarczanie rozwiązań, które umożliwiają płynne poruszanie się w sferze cyfrowej.

Japoński producent pokazał wiele produktów, począwszy od maszyn serii Lithrone GX/G Advance, które zapewniają wysoki zwrot z inwestycji (ROI) w oparciu o technologię automatyzacji zaprojektowaną w celu maksymalizacji wydajności, po 40-calowy system druku cyfrowego Impremia NS40, dostępny obecnie w wersji siedmiokolorowej. Firma zaprezentowała koncepcję Connected Automation w dwóch sesjach: druku komercyjnego oraz druku opakowań. Uczestnicy mieli okazję zapoznać się z podstawowym rozwiązaniem służącym do budowy inteligentnej fabryki, czyli Manufacturing Execution System (MES) KP-Connect Pro. To oprogramowanie służące do zarządzania środowiskiem drukarni integruje i steruje systemami MIS w procesach prepress, druku i wykańczania. KP-Connect ma charakter otwartej platformy, która pozwala drukarniom na kontakt z różnymi producentami i dostawcami, dzięki czemu mogą one łączyć się i integrować zarówno z już używanymi, jak i nowymi urządzeniami. 

Xeikon skoncentrował swoje prezentacje na sześciu głównych produktach, w tym technologiach Cheetah oraz Panther, które wykorzystywane są w maszynach Xeikon CX300/CX500 (Cheetah) oraz Xeikon PX2000/PX3000/PX30000 (Panther) i służą do wysokonakładowego druku cyfrowego. Maszyny z technologią Cheetah drukują suchym tonerem etykiety dla branż kosmetycznej, winiarskiej, spirytusowej, spożywczej, farmaceutycznej i producentów piw rzemieślniczych; te wykorzystujące Panther stosują inkjetowy druk UV do produkcji etykiet kosmetycznych, chemicznych, przemysłowych o podwyższonej trwałości oraz napojowych.

Wśród innych rozwiązań, które pokazał Xeikon, znalazła się technologia Rex, obniżająca próg wejścia do branży przemysłowego druku cyfrowego (komercyjnego i etykietowego) drukarniom i przetwórcom; a także Xeikon FEU, cyfrowe rozwiązanie do zdobienia etykiet folią 2D, 3D i haptyczną oraz lakierem. 

Szwajcarska firma Zünd przedstawiła nowe zautomatyzowane rozwiązania zapewniające pełną integrację przemysłowych procesów wykańczania w łańcuch produkcji materiałów drukowanych. Aleksandar Lazic z działu opakowań oraz Lars Bendixen z działu grafiki Zünd mówili o optymalizacji przepływu pracy i wymogu inteligentnej automatyzacji. Omówili czynniki takie jak krótsze nakłady i krótszy czas produkcji, które sprawiają, że coraz większą wagę przykłada się do automatyzacji procesów drukowania i cięcia oraz do śledzenia zadań. Mogą w tym pomóc rozwiązania Zünd, wśród nich zaprezentowana na drupie cyfrowa wycinarka D3 Digital Cutter, która dzięki innowacyjnemu systemowi podwójnych belek wyznacza nowe standardy wydajności. Każda z dwóch belek może być wyposażona w maksymalnie trzy różne moduły, co natychmiast podwaja wydajność urządzenia. Sterownik obcinarki optymalnie przydziela zadania do każdej z dwóch belek, zapewniając maksymalną wydajność prac. 

Więcej możliwości interakcji

Chociaż targi virtual.drupa 2021 przeszły do historii, organizatorzy zapewnili możliwość dalszego korzystania z przekazywanej w ich trakcie wiedzy. Funkcja czatu między uczestnikami pozostanie otwarta do końca października. Dodatkowo w bibliotece nagrań wideo przez całą dobę, 7 dni w tygodniu, można oglądać zarejestrowane prelekcje i prezentacje. Podobnie jak wirtualne showroomy wystawców pozostaną one dostępne online do końca grudnia 2021 roku. 

Na podstawie informacji wystawców opracował TK