Współczesna drukarnia etykietowa wg firmy Digiprint
21 Dec 2011 10:20

Prezentacja systemu MIS Label Traxx do zarządzania drukarniami etykietowymi, analiza przewag zapewnianych przez fleksograficzne maszyny drukujące Mark Andy z nowej serii Performa oraz zalety korzystania z technologii HD Flexo to główne tematy, którym poświęcona była listopadowa konferencja zorganizowana przez firmę Digiprint. Tematem przewodnim spotkania było hasło: „Jak zdobyć przewagę na wymagającym i konkurencyjnym rynku druku etykiet”. Label Traxx debiutuje w Polsce Clou konferencji była prezentacja popularnego w świecie, ale w Polsce dopiero debiutującego systemu MIS do zarządzania produkcją Label Traxx, opracowanego specjalnie dla branży drukowania etykietowego. Software powstał w amerykańskiej firmie Tailored Solutions, a jego celem jest m.in. usprawnienie procesu przetwarzania zadań, prowadzenie kalkulacji, zarządzanie kontaktami i komunikacja z klientem, sprawdzanie poziomu opłacalności zleceń i ich realizacja, kontrola i sterowanie zapasami magazynowymi oraz bezpośredni nadzór nad maszynami drukującymi. Dzięki dwukierunkowemu połączeniu z systemem produkcyjnym Esko Artwork Automation Engine 10, system redukuje błędy w przygotowaniu plików do druku oraz zapewnia nawet 90 proc. oszczędności czasu poświęcanego na przygotowanie wielowariantowych zamówień. Marka Label Traxx istnieje na rynku od 1993 r. Przez niespełna dwie dekady rozwoju firma przeprowadziła blisko 500 wdrożeń na całym świecie, a z jej oprogramowania korzysta na co dzień ponad 6 tys. użytkowników – rozpoczął półtoragodzinną prezentację zalet systemu Maciej Matejczuk, odpowiedzialny za współpracę Label Traxx z drukarniami w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Europejska ekspansja firmy rozpoczęła się w 2008 r.; dotychczas system nie został zainstalowany w żadnej polskiej drukarni. Oprogramowanie nadaje się do zarządzania przedsiębiorstwami, które drukują na maszynach fleksograficznych lub cyfrowych powtarzalne zlecenia: etykiety termokurczliwe, samoprzylepne itd. – tłumaczył Matejczuk. Można go instalować na komputerach pracujących w środowisku Windows, MAC OS oraz mieszanych. Możemy pomóc Państwu wyeliminować błędy, zaoszczędzić czas i zmniejszyć koszty. Wykluczamy niepotrzebne czynności, integrujemy procesy w firmie, jak również kontakty z głównymi dostawcami. Współdziałamy blisko z dostawcami materiałów samoprzylepnych, firmami Avery Dennison i UPM Raflatac, co umożliwia elektroniczne zamawianie i śledzenie rolek. Z kolei bliska współpraca z producentem maszyn HP Indigo pozwoliła nam wprowadzić ich komunikację JDF z narzędziami prepress Esko Artwork – mówił przedstawiciel Label Traxx podczas konferencji. System Label Traxx ma charakter modułowy, co oznacza, że można go dopasować do potrzeb klienta. W jego skład wchodzą moduły: kalkulacji (do zliczania kosztów operacji wykończeniowych flekso, analizy opłacalności drukowania cyfrowego i konwencjonalnego, śledzenia, a także raportowania statystyki strat i zysków oraz generowania szczegółowych ofert dla klientów); przetwarzania zamówień (pozwala śledzić realizację każdego zlecenia w czasie rzeczywistym, gdy przechodzi ono przez kolejne etapy produkcji); koszty zleceń (zlicza czas produkcji, zużycie materiałów, raportuje czas pracy operatorów, porównuje koszty kalkulacyjne z rzeczywistymi); należności (na podstawie zebranych informacji dokładnie fakturuje każde zamówienie); zobowiązania (eliminuje czas i formalności niezbędne do weryfikacji faktur i zarządzania przepływem gotówki); księga główna (gromadzi w czasie rzeczywistym informacje dotyczące stanu finansowego firmy); kontrola jakości; asortyment (zarządza zapasami produktów gotowych, zapasami i wysyłkami zamówień); eTraxx (moduł webowy dla klientów, pozwala im prosić o kalkulacje, składać zamówienia, sprawdzać produkcję oraz informacje o wysyłkach w czasie rzeczywistym, 24 godziny na dobę); eTraxx Digital (zestaw narzędzi internetowych pomagających obniżyć koszty administracyjne i usprawnić obsługę klienta firmom wykorzystującym maszyny do cyfrowego druku etykiet); integracja JDF z Automation Engine 10. Dwunasty moduł, Traxx Link nie jest oferowany w Polsce. Performance, czyli jak się wyróżnić na rynku flekso Autorem kolejnej prezentacji był Przemysław Polkowski, Product Manager w firmie Digiprint, który na przykładzie najnowszej serii maszyn drukujących Mark Andy opowiedział o nowatorskich rozwiązaniach we fleksodruku. Pozwalają one skrócić czas narządu maszyny oraz do minimum ograniczyć straty materiałowe. Pierwsza maszyna z serii Mark Andy Performance, „topowy” model P 7, miała swoją światową premierę na targach Labelexpo w Brukseli w 2009 r. W kolejnych latach na rynku pojawiły się dwa dalsze modele, P 5 oraz P 3. Różnica między nimi sprowadza się głównie do konstrukcji zespołów napędowych. W „podstawowej” wersji P 3 zastosowano tradycyjny napęd wałowy, sprawdzony w druku etykiet samoprzylepnych, w Performance P 5 jeden wspólny serwonapęd napędza wszystkie cylindry dociskowe w maszynie, natomiast każdy cylinder formowy napędzany jest z niezależnego silnika serwo (maszyna jest przeznaczona do druku etykiet samoprzylepnych i folii). W P 7 wykorzystano natomiast po dwa serwonapędy na zespół drukujący, dlatego szczególnie dobrze nadaje się do druku na wielu podłożach. Jak podkreślał Przemysław Polkowski, Mark Andy kieruje się japońską filozofią produkcji Kaizen, polegającą na wdrażaniu nawet najdrobniejszych usprawnień, a także stosuje zasadę „lean management”, czyli „odchudzania” procesów, by stały się bardziej efektywne i nie powodowały strat. W efekcie tego – oraz dokładnego wsłuchania się w oczekiwania drukarzy – powstała seria maszyn ekonomicznych, prostych w obsłudze i stworzonych do pracy ciągłej. Wśród rozwiązań zastosowanych w serii Performance, które usprawniają i przyspieszają produkcję, można wymienić m.in. szybkowymienny system wałków drukujących, precyzyjny system ustawiania docisków (nie wymagający zmiany ustawień w przypadku zmiany cylindrów drukowych lub druku na podłożu o tej samej grubości), otwartą budowę zespołu drukowego z systemem „load and lock”, krótki przebieg wstęgi oraz płytkie kałamarze pozwalające na szybszą realizację druku niskonakładowego. Dodatkowo pulpity sterownicze z dostępem do kluczowych funkcji zostały usytuowane przy każdym zespole drukującym; bardziej skomplikowane komendy są wprowadzane z oddzielnego ekranu dotykowego. Z myślą o oszczędnościach materiałowych Mark Andy zastosował nietypową ścieżkę przebiegu wstęgi papieru. Zastosowanie farb UV i umocowanie lampy UV bezpośrednio na termostatowanym cylindrze dociskowym pozwoliło na uzyskanie prostoliniowego prowadzenia wstęgi, a tym samym – dzięki zminimalizowaniu ilości materiału wewnątrz maszyny – na redukcję makulatury wykorzystywanej przy narządzaniu druku. Flexo HD: nowa jakość w druku Katarzyna Zięba, manager ds. aplikacji Digiprint, na podstawie swoich doświadczeń oraz technologii Esko Artwork Flexo HD przedstawiła ideologię prepressu Esko, gdyż – jak podkreślała – na jakość etykiety składa się nie tylko maszyna, ale również praca przygotowalni. Nowy produkt pojawił się w 2009 roku i stanowił przełom jakościowy w druku fleksograficznym. W technologii Flexo HD połączono korzyści wynikające z naświetlania płyt w wysokiej rozdzielczości oraz zaawansowanej techniki rastrowania. Efektem tego mariażu jest płyta fotopolimerowa zapewniająca wyjątkową stabilność i jakość druku; wydruki flekso zaczęły przypominać swym wyglądem te uzyskiwane za pomocą offsetu lub rotograwiury. Rozwiązanie HD Flexo umożliwia druk w wysokich liniaturach (175-220 lpi) na standardowych aniloxach, dzięki technologii punktów podpierających. Wśród zalet Flexo HD Katarzyna Zięba wymieniła m.in.: szerszy zakres tonalny niż w technologii tradycyjnej; gładkie przejścia tonalne – do zera; minimalizację konieczności retuszu i korekcji zdjęć; uproszczenie procesu konwersji pomiędzy technikami druku, a także możliwość stosowania mikrotekstów. Ostatnim punktem programu konferencji było wystąpienie Zbigniewa Jemioły, specjalisty ds. sprzedaży EskoArtwork w firmie Digiprint. Zaprezentował on przykłady wdrożeń wykonanych przez Digiprint w polskich drukarniach, obejmujących elementy produkcyjne (oprogramowanie do produkcji, oprogramowanie do zarządzania firmą, maszyna drukująca, rozwiązanie HP flexo) i pozwalające klientom na produkcję w wysokiej jakości. W podsumowaniu konferencji organizatorzy podkreślali, że drukarnie etykietowe na współczesnym konkurencyjnym rynku zmuszone są „walczyć” nie tylko szybkim urządzeniem drukującym, ale także doskonałą jakością i nowoczesnym zarządzaniem, które pozwala zoptymalizować pracę na wszystkich etapach produkcyjnych i spiąć ją w jeden przewidywalny proces. Tomasz Krawczak