Firma WestRock uczestniczyła w zorganizowanym na żywo webinarze zatytułowanym „Fitting a Square Inside The Circle: Sustainable Packaging Solutions Driving a More Circular Economy”, które odbyło się w ramach wydarzenia Climate Week 2020 moderowanego przez GreenBiz Group. Wśród uczestników znalazły się również firmy: Coca-Cola, Procter & Gamble (P&G), GreenBlue oraz Sustainable Packaging Coalition (SPC). W trakcie swego wystąpienia Patrick Lindner, prezes segmentu Opakowań Konsumenckich i dyrektor ds. innowacji w WestRock, podzielił się własnymi przemyśleniami i wnioskami z dyskusji.
„W samym środku globalnej pandemii, pożarów lasów pustoszących zachodnie wybrzeże Stanów Zjednoczonych oraz sezonu huraganów o takiej skali, że zabrakło imion do ich nazwania i zaczęliśmy wykorzystywać nazwy liter z greckiego alfabetu, nie ma wątpliwości, że zmiany klimatyczne mają niszczący wpływ na naszą planetę.
Mimo panującego chaosu obecna chwila rysuje przed konsumentami wyraźną linię oddzielającą produkty, które kupują, opakowania, które wybierają, i potrzebę jeszcze większego zrównoważenia opakowań. Coraz więcej osób pracuje z domu, zamawia jedzenie na wynos i odbiera produkty dostarczane im pod drzwi, rezygnując z wychodzenia do sklepów. Dla WestRock to wszystko oznacza ciągłą – a nawet wzmożoną – koncentrację na bezpiecznym i zrównoważonym dostarczaniu konsumentom ich produktów.
23 września br., w trakcie Tygodnia Klimatycznego, miałem okazję spotkać się z liderami przemysłu i organizacji pozarządowych, by porozmawiać na temat trendów i innowacji w zakresie zrównoważonych opakowań, przedyskutować „z życia wzięte” przykłady ekologicznych, niestandardowych rozwiązań opakowaniowych stworzonych dla czołowych światowych firm i przemyśleć najlepsze praktyki ułatwiające przejście ku Gospodarce Obiegu Zamkniętego. Ta rozmowa stanowiła dla mnie źródło inspiracji. A oto trzy główne wnioski, które – mam nadzieję – zainspirują również czytelników.
Po pierwsze: globalny kryzys związany z pandemią koronawirusa spotęgował kryzys środowiskowy. W tej „nowej normalności”, w której więcej konsumujemy – i tym samym produkujemy więcej odpadów – szczególnie mocno potrzebujemy bardziej zrównoważonego świata.
Z naszych obserwacji wynika, że klienci i partnerzy WestRock nadal zgłaszają bardzo istotne problemy związane ze zrównoważonym rozwojem. To samo zauważa Brent Heist z P&G. Jak wspomniał, pandemia sprawiła, że konsumenci zwracają uwagę na inne kwestie niż dotychczas, dlatego ma nadzieję, że ten nowy cel i nowa świadomość pozwolą nam zachęcić ich do jeszcze większego zaangażowania w dyskusję na temat zrównoważonego rozwoju, a przy okazji umożliwią nam wprowadzenie na rynek bardziej ekologicznych produktów.
Wielu z nas zastanawiało się niedawno, czy w warunkach COVID-19 nastąpi spadek ogólnego zainteresowania kwestiami ekologii; w rzeczywistości jesteśmy jednak świadkami jego wzmożenia, co nas bardzo cieszy. Co do WestRock, właśnie zakończyliśmy ankietę konsumencką pozwalającą nam zrozumieć, jak pandemia wpłynęła na preferencje odnośnie do opakowań. Odpowiedzi potwierdziły, że znaczenie zrównoważonych opakowań jest dzisiaj ważniejsze niż przed wystąpieniem pandemii i silniej wpływa na satysfakcję z produktów. Szykujemy się na trudne wyzwania. Ludzie stawiają przed nami wyzwania związane ze zrównoważonym rozwojem, których – ich zdaniem – nie da się pokonać. Nie ma rzeczy niemożliwych, jeśli odważysz się wyobrazić sobie rozwiązania bardziej ekologiczne, a tym właśnie się zajmujemy.
Po drugie: współpraca – zwłaszcza o charakterze międzysektorowym – jest kluczowa na drodze ku bardziej zrównoważonej gospodarce.
Współpraca jest nie tylko ważna; ona jest absolutnie niezbędna. Jedną z korzyści zgromadzenia różnych firm przy jednym stole – o czym tak elokwentnie wspomniała Nina Goodrich z GreenBlue – jest fakt, że ludzie zajmujący się zbiórką i recyklingiem opakowań są w stanie wytłumaczyć projektantom opakowań, co jest możliwe, a co nie. Następnie zwróciła ona uwagę, że w branży pokutują mity na temat skali możliwych działań; tego, co da się poddać recyklingowi, a czego nie; i dlatego tak ważne jest obalanie tych mitów i przekonywanie, że to nieprawda, że możemy to zrobić, możemy wykorzystać taki rodzaj materiału. West Rock przeprowadziła w ostatnim czasie wielofazowe badania tłuszczów – pod kontrolą podmiotów niezależnych i we współpracy z firmą Domino – i doszła do wniosków, których się spodziewaliśmy: tłuszcz i pozostałości serów nie wpływają negatywnie na recykling opakowań z tektury falistej lub naszą zdolność do stworzenia nowych opakowań z takiego odzyskanego materiału. Zdaniem Niny – z którym w pełni się zgadzam – to właśnie takie informacje powinniśmy przekazywać w przyszłości projektantom opakowań. Ma ona absolutną rację mówiąc, że dialog, który właśnie się zaczyna, jest korzystny z punktu widzenia zwiększania liczby opakowań nadających się do recyklingu. Ale podkreśliła ona również kwestię zbiórki odpadów; jak trafnie wskazała, nie przetworzymy czegoś, czego nie potrafimy zebrać. A zatem musimy zainwestować w zbiórkę.
Po trzecie: nie istnieje cudowny środek dla wszystkich zrównoważonych opakowań. Konieczne jest stworzenie całej gamy rozwiązań i tym samym zapewnienie firmom i konsumentom wielu różnorodnych możliwości wyboru bardziej ekologicznych sposobów postępowania.
Zarówno Ben Jordan z firmy Coca-Cola, jak i Brent Heist z P&G zgadzają się, że w dążeniu do osiągnięcia wyższego stopnia zrównoważonego rozwoju liczą się drobne sukcesy. Ben mówił o metodologii Coca-Cola stojącej za ich procesem tworzenia ekologicznych opakowań. Jak wspomniał w trakcie panelu, firma wychodzi z punktu „jak możemy to jeszcze usprawnić?”. Może do tego prowadzić zarówno zmniejszenie ilości surowca, jak i wykorzystanie materiału o wyższym potencjale recyklingu lub biomateriałów. Jak podkreślał Ben, niezależnie od wybranej drogi postępowania rzadko chodzi o jedno działanie, a raczej o kombinację działań, które pospołu prowadzą do celu, jakim jest stworzenie opakowania bardziej ekologicznego niż to z dnia poprzedniego. Ten pogląd podzielił również Brent Heist z P&G, który podkreślił, że gdy oglądasz projekt opakowania, zwracasz uwagę przede wszystkim na to, jak chroni produkt oraz klienta. Gdy zastanawiasz się, co jest lepsze z punktu widzenia zrównoważonego rozwoju, to nauka wskaże ci drogę. W ocenie cyklu życia nigdy nie ma jednej odpowiedzi. Brent ostrzegł przed szukaniem „Świętego Graala” i zamiast tego zachęca ludzi do działań, które są zgodne z naszymi obecnymi możliwościami, korzystających z dostępnych środków, uwzględniających obecną sytuację branży i konsumentów. Naturalnie – jak podkreślił – te codzienne ulepszenia muszą iść w parze z celami długoterminowymi.
Innowacyjność to odważny, ale stopniowy proces. Niezwykle ważne jest wspieranie zmian i przyklaskiwanie postępowi, nawet jeśli jest niewielki, by podkreślić, że zrównoważony rozwój to wspólna podróż. Jest niezwykle ważne, abyśmy kontynuowali te rozmowy i priorytetowo traktowali innowacyjne rozwiązania, poprawiali skalę recyklingu, usprawniali zbiórkę oraz zwiększali świadomość (począwszy od zbiórki odpadów po ich odzysk). Dzięki wspólnej pracy zyskujemy moc motywowania do jeszcze bardziej zdecydowanych działań na rzecz GOZ. Ten wirtualny panel był tego świadectwem i cieszymy się, że mogliśmy zgromadzić liderów branży oraz partnerów, którzy podzielają naszą wizję bardziej zrównoważonej przyszłości.”
Na podstawie materiałów firmy WestRock opracował TK