W swoim czwartym dorocznym raporcie Transparent 2023 program WWF ReSource: Plastic dokonał podsumowania śladu plastikowego generowanego przez firmy Amcor, P&G, McDonald’s, Coca-Cola oraz jego pozostałych członków. W raporcie stwierdzono ogólny spadek wykorzystania „problematycznych tworzyw sztucznych” w latach 2021-2022, chociaż jednocześnie odnotowano wzrost całkowitej masy plastiku w zagregowanym portfelu badanych firm.
Czwarty doroczny raport analizuje działalność członków ReSource, do których należą również Colgate-Palmolive, CVS Health, Kimberly-Clark Corporation, Keurig Dr Pepper oraz Starbucks. W raporcie odnotowano wykorzystanie tworzyw sztucznych według podziału na rodzaj i formę polimerów, zastosowanie materiałów pochodzących z recyklingu i bioproduktów pozyskiwanych w sposób zrównoważony, a także ścieżki zarządzania odpadami dla zagregowanego portfela, zauważono też postępy poczynione w wyznaczonym czasie i wyniki rok do roku dla starszych członków.
Zgodnie z danymi zawartymi w raporcie czterech z dziewięciu członków ReSource zmniejszyło swój bezwzględny tonaż plastiku od czasu rozpoczęcia działalności, a pięciu go zwiększyło. Całkowita masa plastiku w zagregowanym portfelu wzrosła o 0,8%, z 7,20 mln ton w 2021 r. do 7,26 mln w 2022 roku. Członkowie poczynili za to postępy w zmniejszaniu zużycia „problematycznych tworzyw sztucznych”. Takie produkty stanowiły 1,2% ich portfeli w 2022 r. – mniej niż połowę z 3,2% wartości bazowej z 2018 r.
Pięciu członków ReSource w latach 2021-2022 dokonało ogólnej redukcji tonażu pierwotnych tworzyw sztucznych produkowanych z paliw kopalnych. Wykorzystanie przez członków materiałów pochodzących z recyklingu wzrosło z 10,2% w 2021 r. do 12% w 2022 r., a w tym samym czasie udział opakowań nadających się do recyklingu wzrósł z 70,4% do 72,5%.
Raport Transparent 2023 koncentruje się na eliminacji niepotrzebnego plastiku, podwojeniu poziomów globalnego recyklingu i kompostowania, przejściu na zrównoważone surowce do produkcji plastiku oraz poprawie harmonizacji danych, mierząc postępy w każdej kategorii.
Po raz pierwszy w historii zgromadził również dane podsumowujące wysiłki swych członków w zakresie ponownego wykorzystania surowców. Te informacje mają pomóc w zidentyfikowaniu najskuteczniejszych sposobów eliminacji odpadów z tworzyw sztucznych. Mówi się, że wszyscy członkowie wypróbowali do pewnego stopnia technikę ponownego użycia surowców, a WWF postrzega systemy ponownego użycia jako „kluczową strategię” we wdrażaniu gospodarki o obiegu zamkniętym.
(...) Firmy członkowskie ReSource wyprzedzają konkurencję, pokazując, że raportowanie na temat plastiku nie jest zadaniem uciążliwym lub niemożliwym do realizacji. Ich przejrzystość umożliwia wyciągnięcie wniosków i podjęcie działań, które odbiją się echem w łańcuchach dostaw i branżach na całym świecie – powiedziała Erin Simon, wiceprezeska ds. odpadów z tworzyw sztucznych i biznesu w World Wildlife Fund.
WWF twierdzi, że usunięcie niepotrzebnego, jednorazowego plastiku jest najważniejszym działaniem, jakie firmy mogą podjąć, aby stawić czoła kryzysowi związanemu z zanieczyszczeniem tworzywami sztucznymi.
W zeszłorocznym raporcie odnotowano m.in. redukcję problematycznych tworzyw sztucznych o 3100 ton metrycznych oraz 35-procentowy wzrost wykorzystania materiałów pochodzących z recyklingu wśród członków ReSource.
Opracowano na podstawie materiałów WWF