Opakowania to sektor druku, który niełatwo poddaje się zmianom rynkowym, ponieważ jego produkty odgrywają istotną i niezastąpioną rolę w wielu branżach; dlatego jako jeden z niewielu nie ucierpiał w wyniku pandemii COVID-19. Prognoza firmy Mordor Intelligence przewiduje, że globalny rynek etykiet do druku będzie rósł w tempie CAGR 4,2% rocznie w latach 2021-2026.
Drukarnie etykietowe były jednymi z pierwszych przedstawicieli branży opakowaniowej, którzy przeszli na druk cyfrowy, a druk atramentowy ma szansę wzmocnić ten trend. Obecnie istnieje wiele możliwości atramentowego druku etykiet, od urządzeń nabiurkowych, przez maszyny wąskowstęgowe, aż po systemy hybrydowe, które dodają głowice inkjetowe do analogowych maszyn drukujących.
Drukowanie etykiet na urządzeniach atramentowych zapewnia dostawcom usług druku, przetwórcom i właścicielom produktów konkurencyjną strukturę kosztów, większą prędkość drukowania, lepszą jakość obrazu oraz możliwość realizacji zleceń na szerokiej gamie podłoży. Ponadto druk atramentowy niweluje kluczową barierę dla druku cyfrowego: może produkować większe nakłady niż toner, wypełniając lukę między technologiami offsetowymi i laserowymi.
Etykiety pełnią wiele funkcji, w tym przekazują kluczowe informacje o produkcie, zapewniają istotne wsparcie marketingowe oraz umożliwiają stosowanie rozwiązań zabezpieczających w celu zwalczania procederu fałszowania produktów i ochrony spójności łańcucha dostaw. Drukarki atramen- towe spełniają wymagania właścicieli marek i organów kontrolnych w zakresie etykiet w tych i wielu innych obszarach, ponieważ są w stanie:
– tworzyć przyciągające wzrok grafiki dzięki innowacyjnej technologii i atramentom, umożliwiając uzyskanie wydruków w jakości offsetowej na szerokiej gamie odpornych, powlekanych i niepowlekanych podłoży;
– jako technika bezkontaktowa obsługiwać szeroką gamę materiałów papierowych i foliowych;
– zapewnić lepszą kontrolę jakości dzięki ograniczeniu liczby głowic drukujących;
– zapewnić doskonałą jakość druku dzięki kontroli podłoża i jego transportu;
– zaoferować elastyczność produkcji; systemy hybrydowe łączą zalety flekso (druk dłuższych serii) i cyfry (personalizacja, niższe nakłady, krótszy czas cykli produkcyjnych i niewielkie koszty przezbrojenia);
– opłacalnie zaspokajać popyt na mniejsze nakłady;
– uzupełniać druk o dane zmienne takie jak daty ważności, kody kreskowe, informacje o lokalnych wymogach prawnych oraz numery seryjne.
Niniejszy specjalny raport, sponsorowany przez firmę Memjet, powstał w wyniku połączenia danych ankietowych NAPCO Research, raportów branżowych Packaging Impressions oraz analizy źródeł wtórnych i ma na celu ukazanie, w jaki sposób druk atramentowy, wymagania właścicieli marek oraz trendy rynkowe mieszają się, prowadząc do podniesienia jakości cyfrowego druku etykiet, poszerzenia jego zastosowań i wzbogacenia możliwości, jakie oferuje.
Produkcja etykiet przenosi się do technologii cyfrowych
Etykiety od dawna drukowane są na cyfrowych urządzeniach drukujących. Według raportu NAPCO Research zatytułowanego „Czas na cyfrowy druk opakowań!” (Digital Packaging Printing: The Time is Now!), zdecydowana większość ankietowanych właścicieli marek informuje, że ich etykiety są produkowane na kolorowych maszynach cyfrowych.
Dzięki ciągłym innowacjom w zakresie sprzętu drukującego, oprogramowania, atramentów, tonerów i podłoży produkcja etykiet na maszynach cyfrowych stała się procesem bardziej zautomatyzowanym i mniej skomplikowanym. Innowacje te obniżyły i nadal obniżają ryzyko inwestycyjne, ponieważ zmniejszają złożoność technologii, liczbę etapów procesu produkcyjnego oraz zmiennych procesowych.
Oto podsumowanie kluczowych nowości technologicznych, które stanowią szansę cyfrowego inkjetowego druku etykiet:
– Modułowe głowice drukujące zamiast stałych listew drukujących zapewniają elastyczność w tworzeniu rozwiązań dla szerokiego zakresu zastosowań i budżetów inwestycyjnych. Możliwość łączenia wielu modułów głowic drukujących pozwala producentom urządzeń tworzyć proste, ale wydajne maszyny inkjetowe typu entry-level, a także wysokiej klasy urządzenia przemysłowe.
– Atramenty na bazie wody i nowoczesne głowice umożliwiają tworzenie wysokiej jakości precyzyjnych wydruków na szerokiej gamie powlekanych i niepowlekanych podłoży, a jednocześnie są odporne na uszkodzenia spowodowane światłem, wilgocią i ścieraniem; ich skład umożliwia wydruk bezpiecznych dla zdrowia konsumentów etykiet na żywność i napoje.
– Druk atramentowy jest mniej skomplikowanym procesem drukowania niż inne cyfrowe technologie (zwłaszcza tonerowa). Chociaż samo drukowanie inkjetowe jest dość złożone z uwagi na receptury atramentów, sposób ich aplikacji, wielkość kropel i siłę przylegania, w praktyce wszystkie te złożoności dotyczą niemal wyłącznie głowic atramentowych i atramentu i są zazwyczaj rozwiązywane przez producentów tych materiałów.
Badanie NAPCO Research pt. „Obniżanie barier wejścia do druku cyfrowego opakowań” (Lowering Entry Barriers in Digital Printing for Packaging), sponsorowane przez Memjet, wykazało, że ponad połowa drukarń/przetwórców drukuje etykiety lub metki na urządzeniach atramentowych.
Zwiększanie zaangażowania klientów
Druk cyfrowy wspiera wysiłki handlowców, właścicieli marek, marketingowców i agencji zmierzające do zwiększania wersjonizacji produktów i zaangażowania klientów. Główne marki, takie jak Coca-Cola i Nutella, stosują spersonalizowane etykiety jako część większych kampanii marketingowych. Na stronie internetowej Coca-Coli konsumenci mogą zamawiać spersonalizowane etykiety weselne i przeznaczone na inne wydarzenia. Rozwój handlu elektronicznego stworzył nowe możliwości dla dostawców etykiet dekoracyjnych, pozwalając im oferować etykiety personalizowane i produkty o wysokiej wartości oraz atrakcyjnej marży, które gwarantują mocniejszą więź z konsumentem.
Druk cyfrowy wspiera również rosnący popyt na inteligentne aplikacje opakowaniowe. Przykładem mogą być kody QR, które zyskały popularność podczas pandemii jako rozwiązanie umożliwiające komunikację bezdotykową. Kody QR nadal robią to, w czym są najlepsze – zapewniają interaktywne doświadczenia i kierują konsumentów na strony internetowe w celu uzyskania dodatkowych informacji, wzięcia udziału w konkursach, zagrania w gry lub stania się częścią sieci społecznościowych.
Spełnianie wymogów bezpieczeństwa żywności
Użytkownicy etykiet są bardzo zróżnicowani, ale znaczna ich część pochodzi z branży spożywczej. Na tym rynku jakość – opakowanie może być równie ważne jak sam produkt – i bezpieczeństwo żywności są czynnikami o krytycznym znaczeniu.
Etykiety stosowane przez producentów żywności i napojów muszą być bezpieczne w kontakcie z żywnością i zgodne z przepisami Amerykańskiej Agencji Żywności i Leków (FDA). Według ankiety NAPCO Research/Memjet, 43% respondentów z branży druku/przetwórstwa opakowań obsługujących rynek żywności i napojów twierdzi, że zgodność z wymogami bezpieczeństwa opakowań jest wyzwaniem o znaczeniu kluczowym lub umiarkowanym.
Korzyści zrównoważonego rozwoju
Wymagania właścicieli marek dotyczące zrównoważonych opakowań oddziałują na wzornictwo, podłoża, procesy drukowania i wybór dostawców. Według badania NAPCO Research zatytułowanego „Adding Value to Digital Printing” zrównoważone opakowania są głównym priorytetem dla właścicieli marek i kluczowym czynnikiem dla 58% ankietowanych przy wyborze drukarni i przetwórców. Opakowanie produktu to doskonały sposób na zademonstrowanie zaangażowania w zrównoważony rozwój.
Druk cyfrowy jest często uważany za bardziej ekologiczny niż inne procesy drukarskie, ponieważ eliminuje użycie płyt drukowych i środków chemicznych. Zmniejsza również ilość odpadów związanych z przygotowaniem do druku, gdyż maszyny mogą drukować produkty nadające się do sprzedaży niemal od ręki.
Druk etykiet na drukarkach atramentowych jest w stanie wyeliminować marnotrawstwo związane z produktami, które stają się niepotrzebne, ponieważ właściciele marek mogą produkować ich tylko tyle, ile jest potrzebnych w danym momencie, zamiast przechowywać duże zapasy zdezaktualizowanych etykiet. Co więcej, nieustannie zmieniające się wytyczne i przepisy dotyczące etykietowania często powodują zmiany wzornictwa i treści, co sprawia, że etykiety lepiej nadają się do produkcji krótkoseryjnej.
Atramenty na bazie wody zawierają mniej szkodliwych substancji chemicznych, co czyni je bezpieczniejszymi dla środowiska i ludzi, którzy je obsługują, a także przyczyniają się do poprawy środowiska pracy i czystości odpadów. Może to potencjalnie obniżyć koszty środowiskowe ponoszone przez dostawców usług druku (takie jak pozwolenia i opłaty za utylizację) w porównaniu z innymi technologiami druku.
Zapobieganie podrabianiu i przekierowywaniu produktów
Kradzież marki jest stałym wyzwaniem dla wielu organizacji. Technologia umożliwiła łatwiejsze powielanie opakowań produktów. Co więcej, podrabianie przestało być domeną dóbr luksusowych.
Urządzenia do druku cyfrowego oferują właścicielom marek niezawodne rozwiązanie pozwalające uwierzytelnić produkty. Zdolność drukowania zmiennych obrazów i tekstów jest kluczową bronią w ochronie marki. Cyfrowe maszyny do druku pozwalają właścicielom marek na drukowanie unikalnego numeru, obrazu lub kodu na pojedynczych opakowaniach i etykietach w celu śledzenia lub uwierzytelniania. Ponadto niektóre cyfrowe urządzenia drukujące mogą wykorzystywać w druku specjalne, widoczne lub niewidoczne, atramenty.
Korzyści z druku etykiet na drukarkach inkjetowych
Z raportu Smithers zatytułowanego „Przyszłość druku inkjetowego do 2025 r.” (The Future of Inkjet Packaging to 2025) wynika, że etykiety to główna siła napędowa rozwoju druku atramentowego. Raport jako powody popularności inkjetu wymienia następujące przyczyny i trendy:
– Potrzebę elastyczności i sprawności w reagowaniu na wymagania klientów
– Korzyści zapewniane przez druk cyfrowy, który pozwala na drukowanie tylko tego, co jest potrzebne
– Możliwość drukowania na szerszej gamie podłoży dzięki technologii druku bezdotykowego
– Rozwój handlu elektronicznego
– Możliwość zapewnienia zrównoważonej alternatywy dla druku konwencjonalnego, ze względu na mniejszą ilość odpadów, substancji chemicznych i materiałów w procesie drukowania – zwłaszcza w przypadku technologii atramentów wodnych.
Cyfrowy druk atramentowy oferuje przetwórcom i dostawcom usług druku możliwość spełnienia oczekiwań marek w zakresie wysokiej jakości grafiki ze zmiennymi obrazami i danymi, oferując jednocześnie niższy koszt posiadania niż konkurencyjne technologie druku cyfrowego.
Kolejną ważną korzyścią dla respondentów badania jest większa szybkość druku atramentowego (47%) w porównaniu z innymi technologiami druku cyfrowego. Ponadto 45% respondentów docenia niskie koszty inwestycji w druk atramentowy, stanowiące odzwierciedlenie innowacji w obszarze głowic drukujących, które umożliwiają wprowadzanie na rynek większej liczby tanich urządzeń typu entry-level.
Korzyści z druku etykiet na maszynach inkjetowych
Respondenci, którzy drukują etykiety na atramentowych urządzeniach drukujących, podają, że dwoma największymi wyzwaniami, z którymi się borykają, są ograniczona wydajność w porównaniu z maszynami konwencjonalnymi oraz tonerowymi (51%) i ograniczenia związane z podłożami (40%). Optymalizacja kolorów w różnych urządzeniach i procesach drukowania jest wyzwaniem w niemal wszystkich segmentach branży, ponieważ w miarę jak dostawcy usług druku wprowadzają nowe technologie, praktyki zarządzania kolorem często pozostają w tyle. Ponieważ coraz więcej etykiet jest produkowanych przy użyciu mieszanych technologii druku, dostawcy będą koncentrować zasoby na poprawie wewnętrznych praktyk zarządzania kolorem.
Powody, by nie drukować etykiet na drukarkach inkjetowych
Do najważniejszych powodów, dla których respondenci nie drukują etykiet za pomocą drukarek atramentowych, należą: brak zwrotu z inwestycji w tę technologię, preferowanie druku etykiet na urządzeniach z tonerem, zbyt wysokie koszty początkowe oraz przekonanie, że kolory uzyskiwane za pomocą urządzeń atramentowych nie spełniają ich wymagań. Co ciekawe, nie było jednego wyróżniającego się powodu rezygnacji z użycia urządzeń atramentowych do druku etykiet, a najczęściej podawana odpowiedź (brak zwrotu z inwestycji) została wymieniona tylko przez 29% respondentów, którzy nie drukują etykiet na urządzeniach atramentowych.
Podsumowanie
Etykiety odgrywają ważną rolę w sprzedaży produktów, począwszy od dostarczania niezbędnych informacji w łańcuchu dostaw, a skończywszy na wyróżnianiu produktów w handlu detalicznym. Zapotrzebowanie klientów na krótkoseryjne zlecenia – często personalizowane lub kastomizowane – będzie prawdopodobnie rosło. Duże marki starają się oferować produkty unikatowe i/lub sezonowe, aby utrzymać zainteresowanie konsumentów swoją ofertą oraz w miarę jak zmieniają się regionalne wymagania prawne. Im większą wszechstronnością i elastycznością wykażą się drukarze i przetwórcy etykiet, tym lepiej będą oni w stanie sprostać wymaganiom marek.
Opracowano na podstawie materiałów firmy Memjet
Tłumaczenie: TK