Young Designers Award, czyli historia pewnego sukcesu
22 Feb 2018 14:22

Magdalena Witkowicz, dwukrotna finalistka nagrody Young Designers Award, która obecnie pracuje w międzynarodowej firmie projektowej SiebertHead, ocenia wpływ, jaki na jej karierę miał udział w konkursie organizowanym przez organizację Pro Carton.

Pro Carton – Europejskie Stowarzyszenie Producentów Kartonu i Tektury – świętuje osiągnięcia aspirujących projektantów opakowań w Europie, przyznając prestiżowe nagrody Young Designers Award. Zapewniają one finalistom i laureatom uznanie oraz dają im możliwość nawiązania cennych kontaktów w branży, co stanowi pierwszy krok do pełnej sukcesów kariery i pozwala na realizację misji Pro Carton, czyli promowania tektury jako ekonomicznie i ekologicznie zrównoważonego środka opakowaniowego.

Witaj Magdaleno, dziękujemy, że znalazłaś czas na rozmowę z nami. Kiedy rozpoczęłaś pracę w SiebertHead i na jakim stanowisku pracujesz? 

Magdalena Witkowicz: Do warszawskiego zespołu SiebertHead dołączyłam w styczniu 2017 r. jako młodszy projektant opakowań, więc pracuję tam już od roku. Od początku miałam okazję tworzyć projekty dla dużych klientów wytwarzających produkty szybkozbywalne (FMCG). Mogę się również uczyć od innych doświadczonych projektantów. Jako grafik pomagam innym w doskonaleniu projektów, które zostały już wybrane przez klientów. Część mojej pracy polega na tworzeniu ostatecznych projektów o odpowiedniej rozdzielczości do druku oraz wymaganej grafiki i tekstu w pliku do wykrawania. 

Jak Ci się to podoba? 

M.W.: Naprawdę podoba mi się różnorodność zadań. Z jednej strony lubię pracować przy projektach ostatecznych, gdyż wymagają one skupienia się na szczegółach, lecz jednocześnie jest to spokojna praca bez stresu i zmartwień. Z drugiej strony praca nad nowym projektem jest bardzo twórcza i świeża, ale czasami konieczność opracowania odpowiedniego pomysłu w ustalonych ramach czasowych może być stresująca. Różnorodność mojej pracy zapewnia mi równowagę.

Najważniejsza jest dla mnie praca ze wspaniałym zespołem. Jestem typem osoby, która potrzebuje innych osób i interakcji z nimi, aby dzielić się pomysłami, wymieniać doświadczeniami, prowadzić burzę mózgów i dobrze się bawić. Wszyscy ludzie w moim zespole są bardzo mili i pomocni, mają wspaniałe doświadczenie i naprawdę lubią swoją pracę. Spędzanie czasu i współpraca z nimi jest dla mnie inspiracją i zabawą.

Dla mnie, jako młodej projektantki, jest ważne, że w Siebert-Head mogę obserwować i poznawać cały proces rzeczywistej produkcji. Pracujemy dla bardzo dużych firm, dzięki czemu widzę część mojej pracy na sklepowych półkach lub w supermarkecie. Dla młodego projektanta to coś nowego, co jest fantastyczną szansą i doświadczeniem. To coś, o czym marzyłam w zeszłym roku. 

Który z projektów jest Twoim ulubionym?

M.W.: W SiebertHead przygotowujemy głównie graficzne projekty opakowań. Dla mnie, miłośniczki papieru i papierowych konstrukcji, ulubione projekty to takie, które zostaną wykonane z kartonu lub tektury. To świetna zabawa, kiedy można wypełnić pliki do wykrawania grafiką, nawet przy zastosowaniu bardzo prostych i powszechnie stosowanych rozwiązań konstrukcyjnych. Natychmiast widzę całą formę papierową i mogę sobie wyobrazić, w jaki sposób części grafiki będą współpracować ze sobą. To właśnie lubię najbardziej w tej pracy.

Jeżeli chodzi o mojego największego ulubieńca, to jest nim projekt opakowania papierowego, który przygotowaliśmy dla nowego produktu kosmetycznego dla dzieci. Klientem była duża i znana w Polsce firma. Pracowałam przy tym projekcie od samego początku. Po odprawie przygotowałam różne wersje projektu, a klientowi podobały się wszystkie! Pod kierunkiem dyrektora kreatywnego i przy pomocy innych projektantów opracowałam projekty i przygotowałam prototypy. Ostateczny projekt zostanie wkrótce wyprodukowany i już nie mogę się doczekać, kiedy zobaczę go na półkach. W ramach komunikacji graficznej moim zamiarem było opowiedzenie dzieciom historii o produkcie, zainspirowanie ich wyobraźni i umożliwienie im przeżycia przygody podczas korzystania z produktu.

Opowiedz nam, jak zostałaś finalistką Young Designers Award.

M.W.: Tak naprawdę byłam finalistką aż dwa razy! Po raz pierwszy w 2014 r. zostałam zaproszona na galę, która odbyła się podczas kongresu ECMA Pro Carton w Sorrento, z moim projektem „Pingwin”. Byłam pierwszym projektantem z Polski, który zdobył nagrodę w tym konkursie, co samo w sobie było dużym osiągnięciem. „Pingwin” był moim pierwszym projektem opakowania i była to po prostu praca semestralna w mojej szkole. Nigdy bym nie pomyślała, że ten projekt zajdzie aż tak daleko. Gala w Sorrento była niesamowita, a cała podróż do Włoch stanowiła wspaniałe doświadczenie, którego z pewnością długo nie zapomnę.

Dwa lata później znów wzięłam udział w konkursie Pro Carton Young Designers Award, zgłaszając nowy projekt dotyczący jadalnych nasion, i znów zostałam finalistką. Tym razem gala odbywała się w Cannes. Czerwony dywan, Lazurowe Wybrzeże, słońce, plaża i impreza opakowaniowa – to było jak sen.

Jak dowiedziałaś się o konkursie i co skłoniło Cię do wzięcia w nim udziału? 

M.W.: Na początku 2014 r. wzięłam udział w konkursie dla studentów w Polsce organizowanym przez Międzynarodowe Targi Opakowań Packaging Innovations w Warszawie. Jako zwyciężczyni konkursu otrzymałam własne stoisko na targach. To był początek mojej przygody z opakowaniami. Na targach członkowie stowarzyszenia Pro Carton zobaczyli mój projekt i zaproponowali, żebym wysłała go na konkurs Pro Carton Young Designers Award. Tak też zrobiłam!

Jakie korzyści, Twoim zdaniem, przyniosło Ci znalezienie się w gronie finalistów? 

M.W.: Udział w konkursie Pro Carton Young Designers Award z pewnością dał mi dużo doświadczenia. Bez niego nie byłabym teraz tam, gdzie jestem. Po pierwsze, potwierdziłam, że jestem dobra w tym, co robię, co dało mi odwagę i pewność siebie, aby iść dalej. 

Konkurs pomógł mi również w wyborze własnej drogi jako projektantki. Kiedy po raz pierwszy znalazłam się w gronie finalistów, nie wiedziałam, jakie prace projektowe chciałabym robić: produkty, grafika, meble... Podjęcie decyzji podczas studiów nie było łatwe. Podczas ceremonii i uroczystej kolacji, na którą zostałam zaproszona z moją nauczycielką, panią Agnieszką Andruszkiewicz, rozmawiałyśmy na temat opakowań i nowego projektu, który miał być moją pracą dyplomową. To właśnie tak zdecydowałam, że zostanę projektantką opakowań. Moją pracą dyplomową było opakowanie wielokrotnego użytku na jadalne nasiona z systemem dozowania. Projekt był zatytułowany „Dobre nasiona to dobre życie”. Dzięki temu projektowi zostałam finalistką Pro Carton Young Designers Award, a także zdobyłam wiele innych nagród w Polsce. W zeszłym roku zostałam również poproszona o zaprezentowanie go na Design Festival organizowanym w Polsce, w Łodzi. Pomysł na ten projekt narodził się podczas powrotu z Sorrento po poprzedniej ceremonii wręczenia nagród. 

Konkurs Pro Carton Young Designers Award poszerzył również moją wiedzę na temat branży opakowaniowej. Nawet papier, który wykorzystałam w pracy dyplomowej, był inspirowany pobytem w Sorrento. Stworzyłam konstrukcję kartonową, korzystając z materiałów wytwarzanych przez International Paper w Kwidzynie. Po raz pierwszy zobaczyłam ten typ papieru na kongresie ECMA Pro Carton. Następnie przedstawiciel firmy opisał mi cechy tego materiału.

Podczas kongresu ECMA Pro Carton w Sorrento poznałam przedstawicieli wielu europejskich firm. Kiedy dowiadywali się, że jestem studentką, bardzo chętnie ze mną rozmawiali. Rozmawialiśmy na temat różnic między różnymi rodzajami druku. Wtedy to wszystko było dla mnie nowością. To byli fantastyczni ludzie i wspaniałe rozmowy. Dużo się tam nauczyłam.

Uzyskanie tytułu finalisty konkursu Pro Carton Young Designers Award z pewnością pomogło mi w karierze. Już jako studentka otrzymałam kilka propozycji pracy. W większości dotyczyły one innych miast w Polsce, a ja nie chciałam wyprowadzać się z Warszawy. Mimo że ich nie przyjęłam, te oferty dały mi siłę i pewność siebie na przyszłość. Już jako studentka uczestniczyłam w kilku rozmowach o pracę. Widziałam również linie produkcyjne w największych firmach w Polsce. Zapraszano mnie tam jako gościa. Nawet jedna z największych firm z branży opakowaniowej w Polsce znalazła mnie w Google. To by się nie wydarzyło bez Pro Carton Young Designers Award.

To wszystko dało mi siłę, aby otworzyć własną firmę „MAD ABOUT PAPER” tuż po studiach. Miałam własnych klientów i chciałam również produkować słynnego „Pingwina”. Napisałam wniosek o współfinansowanie firmy i otrzymałam grant na produkcję! Podczas wypełniania formalności związanych z wnioskiem dyplom Pro Carton Young Designers Award stanowił potwierdzenie, że projekt jest tego wart. Bez niego trudno byłoby otrzymać taki grant i samodzielnie wyprodukować „Pingwina”.

Historia mojego ubiegania się o pracę w SiebertHead jest dość zabawna. Po wyprodukowaniu „Pingwina” byłam szczęśliwa, lecz jednocześnie zmęczona samodzielną pracą. Potrzebowałam zespołu, aby znów dobrze się bawić i robić postępy. Było to tuż przed galą w Cannes i mimo że w tym czasie nie szukałam pracy, miałam nadzieję, iż poznam ludzi z branży i być może znajdę nowe, ekscytujące możliwości. Tak znalazłam stronę internetową SiebertHead. Przewodniczący jury, Satkar Gidda, pracuje w SiebertHead. W tym czasie nie było ofert pracy, jednak tydzień później zobaczyłam ofertę pracy w portalu społecznościowym. Kiedy ją przeczytałam, okazało się, że w 100% spełnia moje potrzeby. Natychmiast wysłałam aplikację. Podczas pobytu we Francji otrzymałam zaproszenie na rozmowę z SiebertHead. Podczas gali rozmawiałam z nauczycielami innych finalistów z różnych krajów, którzy poradzili mi, jak się zaprezentować podczas rozmowy. Po kilku tygodniach i kilku rozmowach z Siebert-Head dostałam tę pracę! 

Jakiej porady udzieliłabyś innym aspirującym projektantom? 

M.W.: Mogę powiedzieć tylko: PRÓBUJCIE! Wysyłajcie prace na konkursy, zwłaszcza międzynarodowe, takie jak Pro Carton Young Designers Award. Mimo że zgłoszenie się do konkursu wymaga poświęcenia i ciężkiej pracy – dopracowania projektu, ręcznego przygotowywania prototypów po nocach, dopełnienia formalności i przygotowania dokumentacji – to wszystko jest warte zachodu. To wspaniała szansa dla Was, a także świetna zabawa oraz fantastyczne doświadczenie.

Już niedługo będzie można zgłaszać prace na Young Designers Award 2018 – aby uzyskać dostęp do aktualnych informacji, odwiedźcie stronę: http://www.procarton.com/awards/pro-carton-young-designers-award/2018/

Opracowano na podstawie materiałów Pro Carton