Zamknięcia zapachowe są najnowszym rozwiązaniem z linii systemów wielokrotnego zamykania, które Zip-Pak nazywa Sensory Feedback Fasteners (zamknięcia z reakcją sensoryczną). Ich cechy odwołują się do słuchu, wzroku, węchu i dotyku konsumenta.
Zapach budzi emocje
Węch jest chyba najbardziej czułym, a można nawet powiedzieć najmocniejszym ze wszystkich zmysłów. Od momentu urodzenia receptory węchowe katalogują każdy zapach przechodzący przez nos. Przeciętny dorosły jest w stanie przetworzyć ponad 10 tys. różnych zapachów, przy czym każdy środek zapachowy ma zdolność do wywoływania równie wyraźnego obrazu w pamięci. Jedna krótka ekspozycja na znany zapach może przywołać dawne wspomnienia i emocje z nim związane, zarówno te pozytywne, jak i negatywne.
Uznając ten przekonujący argument, produkująca opakowania do wielokrotnego zamykania amerykańska firma Zip-Pak skutecznie wykorzystała moc zapachu, wprowadzając opakowania z systemem otwierania Fragrance-Zip, zaprojektowane tak, aby podczas otwierania emitować wybrany aromat.
Zapach ma o wiele większy wpływ niż się wydaje większości ludzi – powiedział dr Jose Septien, dyrektor ds. rozwoju nowych produktów Zip-Pak na Europę. – Nasz zmysł węchu ko-
jarzy wspomnienia, budzi emocje, informuje nas o zagrożeniu i wzmacnia świadomość. Wprowadzając Fragrance-Zip, otwieramy drzwi do zupełnie nowego wymiaru interaktywnych opakowań konsumenckich. Mając możliwość wykorzystania tak wielu różnych zapachów, właśnie zaczęliśmy badać szeroki wachlarz zastosowań dla tego typu właściwości opakowania.
Zapach jest umieszczany w systemie wielokrotnego zamykania podczas procesu wytwarzania. Dzięki ścisłej współpracy z firmami perfumeryjnymi Zip-Pak może powielać praktycznie każdy pożądany aromat, dzięki czemu dany zapach będzie odczuwalny przy każdym otwarciu opakowania. Zapach można zastosować w każdym opakowaniu z systemem wielokrotnego zamykania Zip-Pak.
Od momentu wprowadzenia nowego zamknięcia zapachowego wiele marek konsumenckich wyraziło duże zainteresowanie tym rozwiązaniem. Obecnie Zip-Pak współpracuje ze specjalistami ds. marketingu przy projektowaniu opakowań giętkich dla kawy w kapsułkach. Ponieważ sama kawa jest szczelnie zamknięta, po otwarciu opakowania aromat kawy nie jest uwalniany. Dzięki Fragrance-Zip w opakowaniu można umieścić jej aromat, zapewniając przyjemny, znajomy zapach kawy przy każdym otwarciu opakowania przez konsumenta.
Dr Septien dodaje: Rozwiązanie Fragrance-Zip może być również stosowane do złagodzenia nieprzyjemnego zapachu występującego naturalnie w niektórych produktach, wydzielając aromat znacznie bardziej atrakcyjny dla konsumenta. Wiele firm produkujących detergenty wykazało zainteresowanie zastosowaniem Fragrance-Zip do detergentów w kapsułkach sprzedawanych w opakowaniach giętkich. Zapach kapsułek często nie jest szczególnie przyjemny. Zip-Pak bada możliwość zastosowania zapachów cytrusów, zapewniających przyjemniejsze doznania aromatyczne po otwarciu opakowania.
Zip-Pak eksperymentuje także z umieszczeniem w opakowaniach produktów spożywczych aromatów na bazie czekolady, aby wykorzystać pozytywne skojarzenia, które wiążą się z zapachem świeżej czekolady. Widoczne jest także zainteresowanie zastosowaniem tego rozwiązania w produktach dla zwierząt domowych ze względu na ich wysoce rozwinięty węch.
Obecnie opakowania Fragrance-Zip są dostępne dla klientów na rynkach całej Europy i Azji. W niedalekiej przyszłości spółka planuje wprowadzenie zamknięć zapachowych na rynki Ameryki Południowej i Północnej.
Wsłuchać się w zamknięcie
Innym przykładem wykorzystania postrzegania zmysłowego przez Zip-Pak jest rozwiązanie Sensus, rodzaj zamknięcia, które przez wykorzystanie wrażeń słuchowych i dotykowych pokazuje klientom, że opakowanie zostało mocno zamknięte.
Wielu konsumentów styka się z problemem, co zrobić z ulubioną przekąską opakowaną w jednorazową torebkę (np. orzeszkami ziemnymi), gdy poza domem, na spacerze lub w kinie zaspokoimy już głód. Sposobów radzenia sobie z tym kłopotem jest oczywiście wiele – można próbować zamknąć opakowanie gumkami, taśmami, spinaczami do papieru ewentualnie przesypać zawartość do torebki wielokrotnego zamykania. Te same metody zamykania paczuszek typu „zrób to sam” są stosowane do niemal wszystkich grup żywności lub produktów sprzedawanych w miękkich torebkach. Często stosowane domowe techniki zamykania nie są jednak szczególnie przyjazne dla konsumenta ani skuteczne.
Sprzedawcy nasion słonecznika uznali, że takie prowizoryczne metody nie stanowią idealnych rozwiązań dla konsumentów i zaczęli wprowadzać do wzorów opakowań możliwość ponownego ich zamykania. Przewodzi temu firma GIANTS Snacks.
We współpracy z TechniPac, czołową firmą w dziedzinie produkcji opakowań miękkich, wraz z Zip-Pak, globalnym liderem produkcji materiałów i urządzeń do produkcji wielokrotnie zamykanych opakowań, firma GIANTS Snacks wprowadziła niedawno na rynek nowe, wygodniejsze opakowania nasion słonecznika GIANTS.
Rozpoczęcie pakowania nasion słonecznika przez GIANTS w opakowania wielokrotnego zamykania oznacza ustalenie jasno zdefiniowanych celów. Opakowanie musi pozwalać na łatwe wysypywanie zawartości, z półzamknięciem. Położyliśmy też duży nacisk na niezawodność zipperów, zabezpieczających i chroniących zawartość – powiedział Al Engstrom, manager zakładu produkcji GIANTS Snacks.
Do pakowania nasion zastosowano torebki z zamknięciem Vector, które są wyposażone w zastrzeżoną samouszczelniającą funkcję zamykającą bezpiecznie bez dokładnego wyrównania przeciwległych segmentów. Rozwiązanie informuje użytkownika przez dotyk i dźwięk, że opakowanie zostało całkowicie zamknięte.
Ponieważ suche słone przekąski GIANTS są pakowane w modyfikowanej atmosferze poprzez przedmuch gazu obojętnego w celu zachowania ich świeżości, potrzebne było hermetyczne zamknięcie opakowania. Firma TechniPac uznała, że w związku z możliwością utraty gazu folia nie może być perforowana. Szybko ustalono, na czym polegał problem i odpowiedzią była zastrzeżona technologia współczynnika ciepła dla opakowań. Umożliwia to nawet rozerwanie materiału opakowania w górnej części zippera i pozostawienie wystarczającej ilości folii, aby ułatwić wielokrotne zamykanie i otwieranie paczuszek. Bez oczekującej na opatentowanie technologii współczynnika ciepła nierówne rozerwanie mogłoby praktycznie uniemożliwić wielokrotne otwieranie i zamykanie.
Oprócz wielokrotnie zamykanego rozwiązania Vector, Zip-Pak użyczyła swojej pomysłowości technicznej, dostosowując profil zamknięcia oraz przystosowując go do folii opakowaniowej, a także opracowując oprzyrządowanie zaprojektowane przez TechniPac. Zapewniono również obsługę techniczną podczas opracowywania wyposażenia produkcyjnego w celu ułatwienia spasowania zippera do folii w procesie produkcji opakowania.
Z ponad 30-letnim doświadczeniem w procesie pakowania, oddział Zip-Pak w Illinois Tool Works Inc. (ITW) jest jednym z globalnych liderów w produkcji innowacyjnych systemów wielokrotnego zamykania. Firma produkuje aplikatory i tworzy technologie zamknięć, które służą producentom, przetwórcom i podmiotom pakującym oryginalny sprzęt na całym świecie. Zip-Pak ma siedzibę w Manteno, Illinois (USA) i dysponuje siedmioma zakładami produkcyjnymi, które są strategicznie zlokalizowane na całym świecie.
Opracowano na podstawie informacji firmy Zip-Pak