Kultasuklaa to fińska firma rodzinna, która od ponad 30 lat wytwarza ręcznie czekoladowe smakołyki w wiosce Lasimäki. Za kluczowe elementy uznaje ona najwyższą jakość i stosowanie materiałów premium zarówno do produkcji czekolad, cukierków i trufli, jak i przy wytwarzaniu opakowań.
Czekolada jest wrażliwa na światło, ciepło i powietrze. Tradycyjnie cukierki i trufle są pakowane pojedynczo w plastikowe owijki lub umieszczane na plastikowych tackach w pudełku. Dzięki nowym opakowaniom na trufle Kultasuklaa chce zredukować zużycie plastiku, a tym samym zmniejszyć wpływ swoich produktów na środowisko, bez szkody dla trwałości cennych składników.
Lekka ochrona dzięki lokalnej jakości
Oprócz zredukowania ilości plastiku, dla Kultasuklaa istotne było, aby półprodukty używane do wytwarzania opakowań pochodziły z surowców lokalnych i były produkowane w sposób etyczny. Wiele surowców, których używamy do wytwarzania wyrobów czekoladowych, przyjeżdża do nas z dalekich stron. Dlatego uznaliśmy za ważne, aby opakowania były produkowane lokalnie, z miejscowych surowców – powiedział Juri Kaskela, dyrektor ds. czekolady w Kultasuklaa.
Jako materiał na opakowanie wybrano MetsäBoard Prime FBB EB – tekturę barierową przystosowaną do bezpośredniego kontaktu z żywnością, która jest produkowana w zakładzie Metsä Board w Kyro. Dzięki powłoce z barierą dyspersyjną tektura ta zapewnia średni poziom ochrony przed tłuszczem i wilgocią, niezbędny w przypadku produktów czekoladowych. Materiał ten jest lekki, ale wytrzymały, i nadaje się do druku offsetowego, fleksograficznego i cyfrowego.
Dzięki tekturze z powłoką dyspersyjną nie było potrzeby stosowania oddzielnych plastikowych elementów, a całe opakowanie trufli można z łatwością poddać recyklingowi. Jasna powierzchnia tektury z włókien pierwotnych zapewnia znakomitą jakość druku.
Współpraca w celu uzyskania innowacyjnego i wyjątkowego projektu opakowania
Firma Kultasuklaa chciała, aby kształt opakowania jej trufli wyróżniał się na tle typowych pudełek. Konstrukcja opakowania została wyprodukowana przez CadPack, układ graficzny został zaprojektowany przez DesignCompany, a nadruk wykonała firma Markprint.
Sześciokątny kształt sprawia, że opakowanie wyróżnia się na półce sklepowej. Charakterystyczny kształt ma również zachęcać konsumentów do zakupu tego opakowania jako prezentu. Nowy kształt idealnie pasuje do okrągłych trufli, które można teraz pakować ściśle, bez marnowania miejsca. Trufle można wygodnie przechowywać w opakowaniu handlowym, ponieważ pokrywkę można łatwo otwierać i zamykać.
Zaprojektowane różne wykończenia opakowania dla różnych smaków. Sześciokątny kształt umożliwia drukowanie na wielu powierzchniach. Wykorzystane zostały wszystkie zewnętrzne powierzchnie opakowania. Znaleziono również miejsce dla obowiązkowego oznakowania żywności.
Współpraca między kilkoma partnerami o różnej wielkości zaowocowała funkcjonalnym i wyróżniającym się rozwiązaniem, które ogranicza zużycie plastiku. Świetnie było zobaczyć współpracę firm różnej wielkości przy tym projekcie. Cieszymy się, że Metsä Board oferuje swoje usługi także mniejszym graczom, takim jak Kultasukla – podsumował Kaskela.
Opracowano na podstawie informacji firmy Metsä Board