Stowarzyszenie EuPC, które reprezentuje środowisko europejskich przetwórców tworzyw sztucznych, poinformowało, że branża jest „wysoce zaniepokojona” faktem, że nie wszystkie kraje członkowskie Unii Europejskiej wdrożyły dyrektywę w sprawie ograniczenia wpływu niektórych produktów z tworzyw sztucznych na środowisko (SUPD), potocznie zwaną dyrektywą plastikową. Zdaniem organizacji wpływa to na niepożądane rozwarstwienie rynków wewnętrznych i może potencjalnie negatywnie wpłynąć na wyniki sektora opakowaniowego.
EuPC podjęło współpracę z essencia i Industrievereinigung Kunststoffverpackungen, aby ocenić skalę wdrażania dyrektywy w krajach członkowskich UE. Termin kodyfikacji unijnych zakazów dotyczących jednorazowych tworzyw sztucznych w ramy prawne i krajowe upłynął 3 lipca 2021 roku. EuPC twierdzi jednak, że niektóre państwa członkowskie nie ustaliły wyraźnych wyłączeń lub nie przewidziały zaostrzenia przepisów.
Zdaniem organizacji jest to przynajmniej po części efekt „pośpiesznego” przyjmowania dyrektywy, podczas gdy wiele przepisów pozostaje niejasna i wymaga interpretacji. Chociaż Komisja Europejska opublikowała wytyczne dotyczące zakresu dyrektywy, stało się to zaledwie cztery miesiące przed upływem lipcowego terminu i według EuPC nie zapewniły one wystarczającej jasności.
Oliver Van Volden, ekspert ds. opakowań i gospodarki obiegu zamkniętego w essenscia PolyMatters, stwierdził: Pole do interpretacji prowadzi do nieoczekiwanych stronniczych wniosków, np. zakazu stosowania tworzyw sztucznych w pełni nadających się do recyklingu, przy jednoczesnym wykluczeniu produktów papierowych powlekanych tworzywami sztucznymi, co jest sprzeczne z dyrektywą i opiera się na obowiązującym dopuszczeniu zanieczyszczeń w systemach EPR.
EuPC podaje przykład powolnego wdrażania unijnych zakazów dotyczących słomek do picia i twierdzi, że z jej badań wynika, że tylko 11 państw członkowskich UE wprowadziło takie zakazy. Organizacja dodaje, że zakaz dotyczący niektórych jednorazowych kubków do napojów wykonanych z EPS wszedł w życie tylko w pięciu państwach członkowskich.
Organizacja skrytykowała również te kraje UE, które wprowadziły daleko idące lub ogólne obostrzenia, a także własne przepisy dotyczące etykietowania. Na przykład Francja ogłosiła plany wprowadzenia obowiązującego od stycznia 2022 r. zakazu sprzedaży niektórych owoców i warzyw w plastikowych opakowaniach – posunięcie, które branża opakowaniowa przyjęła z mieszanymi uczuciami. Konsekwencją wspomnianych działań jest - zdaniem EuPC - „łatanina prawa opakowaniowego” z punktu widzenia konsumentów i firm działających w UE.
Jak zauważa Alexandre Dangis, dyrektor zarządzający EuPC: Te rozbieżne zabiegi poszczególnych krajów mogą zagrażać, a w niektórych przypadkach już zagrażają, integralności jednolitego rynku, a tym samym podstawom dobrobytu w UE i kluczowemu warunkowi osiągnięcia ambitnych celów GOZ.
Martin Engelmann z Niemieckiego Stowarzyszenia Producentów Opakowań Plastikowych i Folii (IK), dodaje: Jesteśmy silnie zaniepokojeni trendem rozbijania harmonijnych przepisów opakowaniowych przez rynki wewnętrzne i tworzenia specjalnych narodowych przepisów, często dotyczących opakowań z tworzyw sztucznych. Wzywamy Komisję Europejską do bardziej zdecydowanej obrony traktatów i podjęcia bardziej konsekwentnych działań przeciwko tym niejednolitym krajowym przepisom.
W konkluzji EuPC stwierdza, że nadal będzie angażowało się w „terminowe” wdrożenie SUPD, choć dodaje, że nie zgadza się z wieloma wymaganiami dyrektywy. W 2020 roku EuPC wystosowało list otwarty do Komisji Europejskiej, w którym opowiedziało się za odłożeniem w czasie dyrektywy SUPD ze względu na pandemię COVID-19 i wprowadzone w związku z nią dodatkowe wymagania higieniczne dotyczące opakowań.
Opracowano na podstawie informacji EuPC