Zdaniem firmy badawczej Canadean w 2015 r. - po raz pierwszy od dawna – sprzedaż butelkowanej wody będzie większa niż słodzonych napojów gazowanych (odpowiednio 233 mld litrów i 227 mld litrów). Jeszcze w 2010 r. konsumenci wypili zaledwie 170 mld litrów wody, za to aż 215 mld litrów napojów gazowanych.
Fiona Baillie, analityk Canadean, komentuje: „Szybkość, z jaką zwiększa się konsumpcja wody w opakowaniach, jest zauważalna. Azja oraz Europa Zachodnia już teraz wypijają jej więcej niż napojów gazowanych, a w bieżącym roku dołączą do nich również kraje Europy Wschodniej.”
Badania Canadean wskazują, że w niedalekiej przyszłości rolę forpoczty tych zmian przejmą kraje rozwijające się, podczas gdy kraje bogatego Zachodu, które od lat charakteryzuje wysoka konsumpcja pakowanej wody, będą spadać w rankingach. Przypuszcza się, że Niemcy, Włochy, Francja oraz Hiszpania w latach 2015-20 zanotują zaledwie 1% łączną roczną stopę wzrostu (CAGR) i znajdą się daleko w tyle za Indiami (21% CAGR), Chinami (12%) oraz Brazylią (8%). Badanie sugeruje, że drugie miejsce pod względem ilości wypijanej wody utrzymają USA, których mieszkańcy przywiązują dużą wagę do zdrowotnych aspektów picia naturalnej wody w butelkach.
Raport informuje również, że Chiny i Indie będą odpowiedzialne za ok. 50% wzrostu konsumpcji wody w 2020 r.; ich mieszkańcy za pięć lat wypiją łącznie ok. 45 mld litrów wody więcej niż w 2015 r. „Biorąc pod uwagę, że te kraje zamieszkuje blisko jedna trzecia populacji świata, te dane są znaczące. Pakowana woda jest często niezbędna w obszarach powodziowych oraz podatnych na występowanie innych kataklizmów, ponieważ prowadzą one często do zanieczyszczenia wód gruntowych oraz rozprzestrzeniania chorób” - dodała Baillie.
Ze względu na wysokie temperatury oraz słabą infrastrukturę wodociągową, nawadnianie organizmów wodą z butelek staje się ważną częścią życia Azjatów, dlatego wielu z nich nosi je ze sobą do pracy i na co dzień. „W obszarach wiejskich Indii nastąpił wyraźny wzrost sprzedaży wody w butelkach 100-ml, ponieważ lokalna ludność uważa je za atrakcyjne cenowo oraz łatwe w transporcie.” Ekspansja sklepików zakładanych na dworcach autobusowych i kolejowych jest kluczowa dla coraz silniejszej konsumpcji wody „w biegu” przez Hindusów.
Na podstawie informacji firmy Canadean opracował TK