8 września br. oficjalnie uruchomiono celulozownię Montes del Plata w Urugwaju, której właścicielem jest spółka joint-venture stworzona przez Stora Enso i firmę Arauco. Koszt powstania zakładu to 1,721 mld euro. Kolejne 274 mln euro pochłonęła budowa portu przeładunkowego, co czyni Montes del Plata największą prywatną inwestycją w historii Urugwaju
Roczna wydajność tego zakładu wynosi 1,3 mld ton eukaliptusowej, bielonej celulozy siarczanowej. Przysługująca firmie Stora Enso część produkcji, tj. 650 mln ton, będzie sprzedawana odbiorcom z zewnątrz na zasadach komercyjnych. Wykorzystywane tu drewno będzie pochodzić głównie z własnych plantacji eukaliptusa. Oczekuje się, że uruchomienie celulozowni zwiększy PKB Urugwaju o 2%, zaś eksport o 7%.
Działalność Montes del Plata nie ogranicza się jedynie do produkcji celulozy. Blisko 80 MW energii wytwarzanej przez lokalną elektrownię ma być sprzedawane urugwajskim sieciom narodowym. Ilość ta wystarczy do zaopatrzenia 200 tys. gospodarstw domowych w energię elektryczną i znacznie zwiększy krajową infrastrukturę w tym zakresie. Co istotne, energia – pozyskiwana z biomasy – będzie produkowana zgodnie z polityką zrównoważonego rozwoju.
Zakład ma też zapewnić system oczyszczania ścieków i uzdatniania wody dla kilku urugwajskich miast. Obejmuje on: oczyszczalnię ścieków w Colonii, zakład wstępnego oczyszczania ścieków w Carmelo oraz oczyszczalnię ścieków i stację uzdatniania wody pitnej w Conchillas.
Jeżeli chodzi o łączność ze światem, wraz z uruchomieniem celulozowni Urugwaj wzbogacił się o nowoczesny terminal portowy. Dzięki połączeniu z kanałem Martin Garcia, może on być wykorzystywany zarówno do transportu morskiego jak i rzecznego. W efekcie produkowana w Montes del Plata celuloza będzie trafiać stąd bezpośrednio do końcowych odbiorców.
„Inwestycja ta oznacza, że Urugwaj jako kraj skorzysta z bardzo rozbudowanego, nowoczesnego i proekologicznego systemu. Montes del Plata będzie działać w zgodzie ze środowiskiem naturalnym, chroniąc je i wzbogacając. Chcemy tym samym, by celulozownia stała się naszą wizytówką i swego rodzaju wyznacznikiem tego jak pogodzić ze sobą interesy jej udziałowców, odpowiednie zagospodarowanie przestrzenne oraz zaangażowanie w rozwój lokalnej przedsiębiorczości” – mówi Juan Carlos Bueno, wiceprezes Stora Enso Biomaterials.
Źródło: Stora Enso