Continental wykorzysta zużyte butelki z PET do produkcji opon
16 Aug 2021 12:15

Producent opon i komponentów dla motoryzacji, firma Continental, zamierza w 2022 r. uruchomić produkcję z wykorzystaniem włókien uzyskanych w procesie recyklingu butelek z PET.

GERMANY: Reifen , Reifenproduktion am 24.10.2018 im Werk der Continental AG in Korbach
Foto: Sascha Schuermann

Zrównoważone włókno poliestrowe będzie pozyskiwane z butelek z PET w procesach mechanicznych, a następnie wykorzystywane przy produkcji osnowy opon. Ten materiał, jak przekonuje firma, powinien w przyszłości w 100% zastąpić konwencjonalny poliester.

Continental poinformował, że wspólnie z firmą Otiz, partnerem przy tym projekcie specjalizującym się w produkcji włókien i tekstyliów, opracował mechaniczną technologię recyklingu butelek PET nie wymagającą stosowania pośredniego etapu, tzw. procesu polimeryzacji monomerów, a uzyskana w jego trakcie przędza posiada własności dziewiczego poliestru.

Nie później niż w 2022 r. będziemy mogli wykorzystać w produkcji opon materiał uzyskany z przetworzonych butelek PET. W naszym innowacyjnym procesie recyklingu włókna są przędzone z przetworzonego PET bez konieczności wcześniejszego rozbijania materiału na jego składniki - powiedział dr Andreas Topp odpowiedzialny za materiały, rozwój procesów i industrializację w obszarze biznesowym Continental Tires. Dzięki wykorzystaniu poliestrowej przędzy z recyklingu robimy kolejny ważny krok w kierunku międzyproduktowej gospodarki obiegu zamkniętego.

W procesie recyklingu butelki są najpierw sortowane, pozbawiane nakrętek, a następnie czyszczone. Po mechanicznym rozdrobnieniu ulegają roztopieniu i granulacji, a następnie są polimeryzowane i poddawane zmodyfikowanemu procesowi przędzenia.
Testy laboratoryjne i testy opon przeprowadzone przez Continental dowodzą, że włókna z surowca pochodzącego z recyklingu mają identyczne własności jak włókna wykorzystywane do tej pory. Zachowują tę samą jakość co dziewiczy PET, są równie stabilne i doskonale nadają się do produkcji opon z uwagi na ich wytrzymałość na rozerwanie, trwałość i stabilność temperaturową.
Konwencjonalny PET jest od dawna wykorzystywany jako materiał do budowy opon samochodowych, ponieważ zachowuje swój kształt nawet przy dużych obciążeniach i temperaturach. Wykorzystanie przetworzonego PET pozwala zachować cenne zasoby przy ich produkcji; obecnie standardowa opona samochodu osobowego składa się z około 400 g przędzy poliestrowej. Wyprodukowanie osnowy dla kompletu opon z materiału z recyklingu będzie wymagało zużycia 60 butelek z PET z odzysku.
Opracowano na podstawie informacji firmy Continental