CPMA obawia się „przeregulowania” brytyjskiego rynku żywności
6 Aug 2021 06:00

Brytyjski Alians Producentów Opakowań Konsumenckich (Consumer Packaging Manufacturers Alliance, CPMA) ostrzega, że zalecane regulacje dotyczące niektórych produktów spożywczych mogą spowodować problemy w przemyśle opakowań drukowanych oraz marketingu tych produktów.

Część druga raportu National Food Strategy została opublikowana w zeszłym tygodniu, rok po publikacji pierwszej części. Przygląda się on całemu łańcuchowi żywności, od producentów surowców po odbiorcę końcowego, z uwzględnieniem produkcji, marketingu, przetwórstwa, sprzedaży i zakupu żywności, aż po konsumpcję gotowych produktów w domu i poza nim.

Niezależne badanie koordynował Henry Dimbleby, współzałożyciel firmy Leon, główny dyrektor niewykonawczy w Defra oraz współautor The School Food Plan, wspierany przez panel doradczy i urzędników Defra.

Raport zawiera zalecenia dla rządu, który obiecał odpowiedzieć na niego w formie „Białej Księgi” nie później niż za sześć miesięcy.

Wśród zaleceń znalazło się wprowadzenie podatku w wysokości £3/kg na cukier i £6/kg na sól sprzedawane jako składnik przetworzonej żywności lub w restauracjach i firmach cateringowych.

Stworzyłoby to zachętę dla producentów do zmniejszenia poziomu cukru i soli w swoich produktach, poprzez przeformułowanie receptur lub zmniejszenie wielkości porcji - stwierdzono w raporcie. Raport zaproponował również szereg działań, które mają pozwolić na dostęp do świeżej żywności i produktów gospodarstwom domowym o niskich dochodach.

Zalecane środki obejmują zwiększenie ilości bezpłatnych posiłków szkolnych, rozszerzenie o kolejne trzy lata programu Holiday Activities and Food, czyli finansowego wsparcia dziecięcych wyjazdów wakacyjnych, rozbudowę wsparcia Healthy Start dla rodzin z dziećmi do czterech lat, a także testy programu „Community Eatwell”, który umożliwi lekarzom rodzinnym przepisywanie owoców i warzyw osobom cierpiącym lub zagrożonym cierpieniem z powodu chorób wymagających diety lub niedostatecznego dostępu do żywności.

Premier Boris Johnson wkrótce po ukazaniu się raportu stwierdził jednak, że o ile zamierza z zainteresowaniem przestudiować raport i że z pewnością jest tam kilka dobrych pomysłów, nie jest zwolennikiem pomysłu dodatkowych podatków dla ciężko pracujących ludzi.

Dyrektor CPMA Mike Ridgway ostrzegł, że choć zrozumiałe w odniesieniu do otyłości występującej w kraju, zalecane przepisy niewątpliwie będą miały reperkusje dla przemysłu opakowań.

"Podatki" od cukru [i] słonych przekąsek wpłyną nie tylko na koszty surowców i ceny detaliczne tych artykułów, ale także na marketing szeregu popularnych produktów konsumenckich.

Ridgway powiedział serwisowi Printweek, że przemysł opakowaniowy musi być świadomy tej presji, ponieważ regulacje mogą ograniczyć innowacyjność w sektorze, może również nastąpić utrata wartości dodanej, jeśli na cel wzięte zostaną uszlachetnienia lub maksymalna dozwolona liczba kolorów na opakowaniach produktów.

Chociaż wiadomo, że nie należy zachęcać do przesadnej konsumpcji, pod uwagę należy wziąć również alternatywne metody. Gdzie w tej debacie jest rola rodziców, nie mówiąc o wskazówkach od społeczności edukacyjnej? - powiedział.

Ostrzegł, że nakładanie przez państwo ograniczeń na działania promocyjne i specjalne promocje wydaje się oczywistym celem w przyszłości.

W ślad za tym z pewnością poszedłby projekt samego opakowania, z już pojawiającymi się sugestiami wyeliminowania z nich postaci z kreskówek, z których wiele było uwielbianych przez dzieci na przestrzeni lat" - dodał.

W następnej kolejności wprowadzone zostaną ograniczenia kolorystyki i innych elementów wzornictwa opakowań. Sklepy odczują presję zmiany rozkładu wnętrz (…) oraz usunięcia słodyczy z okolic wszystkich kas - niektórzy już wprowadzili tę funkcję w ograniczonym zakresie.

Trendy w tego typu regulacjach są bardzo zbliżone do tych, które doprowadziły do wprowadzenia „surowych” opakowań na tytoń i papierosy, oraz do sprzedaży takich produktów zza lady z restrykcyjnym ograniczeniem dostępu.

Opracowano na podstawie informacji firmy Printweek