Ekologiczne i inteligentne, inspirowane światem roślin oraz ludzkim ciałem – to kierunki rozwoju opakowań w perspektywie najbliższych 50 lat, przedstawione przez ekspertów DS Smith. Firma, czołowy dostawca przyjaznych dla środowiska opakowań dla przemysłu, branży FMCG oraz eCommerce, podzieliła się swoją wizją rozwiązań opakowaniowych w 150. rocznicę powstania kartonowego pudełka.
Ostatnie 150 lat pokazuje kroki na drodze ku innowacyjnym zmianom w wykorzystaniu tektury falistej, od elementu ubioru do opakowań, które znamy dzisiaj, i innowacyjnych projektów zastępujących problematyczne tworzywa sztuczne, takie jak na przykład Eco Carrier (na zdjęciu). Wybiegając zaś w przyszłość zaprezentowano projekty opakowań, które mogą być wykonane z organicznych, programowalnych włókien ze zdolnością do samonaprawy w przypadku uszkodzenia. Ich cechy przypominają rozwiązania znane m.in. z biologii i botaniki:
Rozwój technologii postępuje w niesamowitym tempie. Rozwiązania, które jeszcze wczoraj były trudne do wyobrażenia, dziś funkcjonują w przestrzeni społecznej. Przykładem niech będą chociażby samosterujące samochody. Opakowania, które same się naprawiają, by móc trafić do użytku po raz kolejny, to oczywiście futurystyczna koncepcja, ale możliwość ich ponownego wykorzystania jest już teraz powszechnie stosowana. Dziś stosujemy zasady obiegu zamkniętego, aby wyeliminować odpady i nawet 25-krotnie poddawać recyklingowi używane do produkcji opakowań włókna. Gospodarka cyrkularna, w której materiały pozostają w użyciu znacznie dłużej, jest bliżej niż myślimy – komentuje Renata Siudak, członek zarządu DS Smith Polska.
Najważniejsze wydarzenia z przeszłości i teraźniejszości tektury falistej:
Co dalej z tekturowym opakowaniem?
Eksperci DS Smith przewidują, że kolejnym kierunkiem rozwoju opakowania, poza możliwościami samonaprawy, będzie samoregulacja paczek, czyli automatyczne dostosowanie ich wielkości do pakowanego przedmiotu, a także opakowania w sprayu.
Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie DS Smith, do polskich konsumentów, oprócz zamówionych online produktów, ze względu na zbyt duże opakowania, dostarczanych jest ponad 40 milionów m3 powietrza. To tak, jakby Polacy zapłacili za wysłanie powietrza zgromadzonego w 13,5 tysiącach basenów olimpijskich. Pakowanie przesyłek w źle dopasowane pudełka generuje także rocznie ponad 42 tys. ton zbędnego CO2. Co trzeci polski klient e-commerce (29 proc.), który odebrał przesyłkę, w której było zbyt dużo pustej przestrzeni wokół zapakowanego produktu, odczuwa negatywne emocje w stosunku do marki, której produkt kupił. Wierzymy, że dzięki rozwojowi technologii już niedługo zobaczymy inteligentne opakowania, które samoczynnie będą dopasowywać swój rozmiar do zawartości i oprócz ochrony zapakowanego produktu będą także używane z myślą o ochronie środowiska – mówi Renata Siudak.
Opracowano na podstawie informacji firmy DS Smith