Dzień Ziemi: konsumenci żądają działań
22 kwi 2025 12:56

Z okazji Dnia Ziemi (22 kwietnia) Winfried Muehling, dyrektor ds. marketingu i komunikacji w fundacji Pro Carton, dzieli się z czytelnikami swoimi przemyśleniami na temat roli opakowań w zapewnianiu bardziej zrównoważonej i zielonej przyszłości naszej planety.

Dzień Ziemi 2025 służy jako globalne przypomnienie o pilnej potrzebie ochrony naszej planety. Jako największy globalny ruch na rzecz ochrony środowiska, Dzień Ziemi jednoczy osoby prywatne, firmy i rządy w celu podjęcia działań przeciwko zmianom klimatu, zanieczyszczeniom i wyczerpywaniu się zasobów. W 2025 roku, gdy świat stoi w obliczu rosnących wyzwań środowiskowych i gospodarczych, Dzień Ziemi jest ważniejszy niż kiedykolwiek.

Jedno przesłanie płynące od konsumentów jest jasne: zrównoważony rozwój musi być najwyższym priorytetem. Badanie Pro Carton 2025 Consumer Packaging Perceptions Survey pokazuje, że troska o środowisko nadal kształtuje zachowania zakupowe, a dla 57% respondentów prowadzenie zrównoważonego stylu życia stało się jeszcze ważniejsze niż rok temu. Zmiana ta podkreśla pilną potrzebę dostosowania się przez przedsiębiorstwa i decydentów do oczekiwań konsumentów w zakresie zrównoważonych rozwiązań.

Konsumenci pytani o swe największe obawy wymieniają na pierwszym miejscu zmiany klimatyczne  (62% respondentów ankiety uznało je za palącą kwestię). Jednak presja ekonomiczna również wpływa na decyzje zakupowe. 64% ankietowanych przyznaje się do wyboru zrównoważonych towarów, o ile ich koszt pozostaje porównywalny z mniej ekologicznymi alternatywami. Ta równowaga między przystępną ceną a zrównoważonym rozwojem musi zostać uwzględniona przy kształtowaniu przepisów dotyczących opakowań i strategii branżowych.

Opakowanie odgrywa kluczową rolę w wyborach konsumentów dotyczących zrównoważonego rozwoju. 40% ankietowanych zdecydowało się na zmianę preferowanej marki ze względu na obawy związane z jej opakowaniami, przy czym głównym źródłem niepokoju jest stosowanie materiałów nie nadających się do recyklingu i opakowań nadmiarowych. Ponadto 65% konsumentów preferuje opakowania, które można łatwo poddać recyklingowi, a 40% woli, aby były one wykonane z materiałów odnawialnych. Utrzymuje się preferencja dla rozwiązań opartych na włóknach; 89% badanych stwierdziło, że wybrałoby karton zamiast plastiku, gdyby mieli taką możliwość. Wybór opakowań z włókien wynika również z ich wielofunkcyjności oraz trwałości zapewniającej doskonałą ochronę produktu dla różnych zastosowań końcowych, jak również możliwości recyklingu, co pomaga właścicielom marek w realizacji szeregu celów w zakresie zrównoważonego rozwoju.

Ważne, by wspomniane preferencje konsumentów znajdowały odzwierciedlenie w przepisach prawa. Przykładowo, chociaż nie ustaje dyskusja na temat stosowania rozwiązań w postaci opakowań wielokrotnego użytku, aż 66% ankietowanych przyznaje się do preferowania jednorazowych opakowań nadających się do recyklingu zamiast ich plastikowych alternatyw (mimo że można je wykorzystywać wielokrotnie). Polityka, która nie jest dostosowana do zachowań konsumentów, może spowolnić postęp i adopcję nowych przepisów, a tym samym mieć negatywny wpływ na środowisko.

Lasy pochłaniają i magazynują dwutlenek węgla z atmosfery. Przemysł leśny pochłania 20% całkowitej emisji gazów cieplarnianych w UE. Członkowie Pro Carton wspierają zrównoważoną i odpowiedzialną gospodarkę leśną, aby pomóc chronić różnorodność biologiczną i promować rozwój lasów dla przyszłych pokoleń.

Dzień Ziemi 2025 jest okazją dla firm i decydentów, aby wsłuchać się w głos konsumentów, którzy dokonują wyborów opartych na zrównoważonym rozwoju i wymagają więcej od marek. Członkowie Pro Carton pozostają zaangażowani w promowanie zrównoważonych rozwiązań opakowaniowych opartych na włóknach, które spełniają zarówno cele środowiskowe, jak i oczekiwania konsumentów.

Opracowano na podstawie informacji Pro Carton

 

Info o cookies. Na zarządzanych przez nas stronach wykorzystujemy pliki cookies (tzw. ciasteczka) czytaj więcej o cookies akceptujesz?