Etykiety na celowniku międzynarodowego badania UNEP
20 May 2020 12:55

Globalne badanie dotyczące recyklingu i zrównoważonego rozwoju etykiet stosowanych na opakowaniach z tworzyw sztucznych, przeprowadzone przez UNEP (Program Narodów Zjednoczonych ds. Ochrony Środowiska), Consumers International oraz sieć One Planet, wykazało, że zaledwie 17% przebadanych etykiet zawierało komplet informacji dotyczących recyklingu i umożliwiało konsumentom podejmowanie w pełni świadomych decyzji zakupowych.

Eksperci biorący udział w badaniu uznali, że 20% spośród ocenianych 30 globalnych marek nie zasługuje na pozytywną ocenę w tym zakresie. W przypadku 17% oceny były jednoznacznie pozytywne, pozostałe 63% otrzymało oceny mieszane lub neutralne.

Autorzy raportu na podstawie wyników badania opracowali zalecaną listę pięciu działań, których celem jest zaangażowanie biznesu, legislatorów oraz podmiotów stanowiących standardy w usprawnienie procesów etykietowania w taki sposób, by stały się „łatwym wyborem dla konsumentów”. Na liście znalazły się następujące zalecenia:

- Przedsiębiorstwa powinny postępować zgodnie z Wytycznymi dotyczącymi Dostarczania Informacji nt. Zrównoważonego Rozwoju Produktów (Guidelines for Providing Product Sustainability Information) przy dzieleniu się informacjami o swych opakowaniach z tworzyw sztucznych;

- Należy zachować globalną zgodność przy tworzeniu definicji dotyczących zawartości i ponownego użytku opakowań lub produktów jednorazowego użytku;

- Definicje i wymagania techniczne zawarte w standardach dotyczących recyklingu, kompostowalności i biodegradacji powinny lepiej odzwierciedlać realne warunki i bardziej skupiać się na dostępności i możliwości zrozumienia przez konsumentów;

- Stosowanie symbolu trzech zielonych strzałek powinno być ograniczone wyłącznie do produktów, które nadają się do ponownego recyklingu;

- Należy wdrożyć specjalne etykiety o charakterze informującym i weryfikującym oraz wprowadzić prawne obostrzenia ich stosowania.

Jak przekonują autorzy badania, obecnie przekazywane informacje są często niejasne, powodując zmieszanie i nieufność konsumentów. W dokumencie wskazują oni na brak standaryzacji i odpowiedzialności firm za błędy oraz twierdzą, że mają one tendencję do tworzenia własnych marek i znaczeń bez potwierdzania ich zewnętrznymi certyfikatami. Ich zdaniem globalne, wieloaspektowe podejście z udziałem wielu zainteresowanych stron jest jedynym sposobem na poradzenie sobie z kryzysem na taką skalę.

Helena Leurent, dyrektor generalna organizacji Consumers International, komentuje: „W miarę jak świat przekształca się po koronawirusie, musimy skoncentrować się na przebudowie naszej gospodarki, ale w taki sposób, by realizować Cele Zrównoważonego Rozwoju. Mamy niepowtarzalną okazję, by zmienić i przebudować systemy tak, by działały na rzecz ludzi, firm i planety. Dla przyspieszenia wdrażania zrównoważonych rozwiązań najpoważniejszych globalnych wyzwań musimy zgromadzić zaangażowanych, innowacyjnych i ambitnych ludzi do pracy we wszystkich obszarach infrastruktury związanej z tworzywami sztucznymi.”

„Rośnie świadomość konsumentów dotycząca wpływu tworzyw na środowisko, a mimo to informacje umieszczane na opakowaniach z tworzyw sztucznych nie zawsze są jasne i użyteczne. Pięć globalnych zaleceń działania ma wesprzeć biznes, prawodawców i twórców standardów w umożliwianiu konsumentom podejmowania decyzji przyjaznych dla środowiska.”

Na podstawie informacji Packaging Europe opracował TK