Koncern Coca-Cola zapowiedział uruchomienie europejskich prób niedawno zapowiedzianego, pierwszego w historii prototypu butelki z papieru. Rozwiązanie zostało opracowane w ramach współpracy naukowców z Laboratoriów Badawczo-Rozwojowych Coca-Cola w Brukseli oraz firmy The Paper Bottle Company (Paboco).
Technologia opracowana przez Paboco pozwala na stworzenie nadających się do recyklingu butelek wykonanych ze zrównoważonych surowców, które potrafią wytrzymać kontakt z płynami, dwutlenkiem węgla oraz tlenem i tym samym będą nadawać się do zapakowania produktów płynnych (m.in. gazowane i niegazowane napoje, kremy kosmetyczne i inne).
Najnowszy projekt składa się z papierowej skorupy z nadającą się do odzysku plastikową wyściółką oraz nakrętki wykonanej z 100% recyklowalnego PET. Ostatecznym celem firmy jest jednak stworzenie butelki, która może być poddawana recyklingowi w papierowych strumieniach odzysku.
Próby, które ogłosiliśmy, to kamień milowy w naszym dążeniu do stworzenia papierowej butelki – powiedziała Daniela Zahariea, dyrektor ds. technicznego łańcucha dostaw i innowacji w Coca-Cola Europe.
Ludzie oczekują, że Coca-Cola stworzy i wprowadzi na rynek nowe, innowacyjne i zrównoważone rodzaje opakowań. Właśnie dlatego zawiązaliśmy partnerstwo z ekspertami takimi jak Paboco, otwarcie eksperymentując i wykonując ten pierwszy rynkowy test. To element realizacji naszego zobowiązania World Without Waste (Świat Bez Odpadów).
Test ma odbyć się w drugiej połowie bieżącego roku z wykorzystaniem firmowego napoju roślinnego AdeZ, który trafi do 2 tys. konsumentów na Węgrzech w ramach współpracy z Kifli.hu – jednym z najszybciej rozwijających się w tym kraju internetowych sieci sklepów spożywczych.
Stijn Frannssen, kierownik ds. badań i rozwoju w zakresie innowacji opakowaniowych w Coca-Cola dodaje: Ten test dostarczy nam nieocenioną wiedzę i informacje zwrotne. Przekonamy się, jak prototyp papierowej butelki zachowuje się w roli opakowania i co konsumenci myślą i czują na jego temat.
To dla nas ekscytujący krok do przodu, który oznacza, że wyszliśmy z laboratorium i weszliśmy do realnego świata. Tym samym po raz pierwszy konsumenci będą faktycznie pili jeden z naszych produktów z potencjalnie nowego rodzaju opakowań papierowych.
Prototyp to kolejny krok na drodze realizacji przez Coca-Cola jej globalnej wizji, jaką jest osiągnięcie „Świata Bez Odpadów”, w ramach której firma zobowiązała się, że do 2030 r. wszystkie opakowania jej produktów będą zbierane oraz poddawane recyklingowi lub ponownie wykorzystywane.
Opracowano na podstawie informacji firmy Coca-Cola