FINAT prezentuje 11. analizę rynkową FINAT RADAR
18 Jul 2019 11:03

Najnowsza, wydawana co pół roku analiza rynkowa FINAT RADAR potwierdza informacje z zaprezentowanego w ubiegłym miesiącu raportu, który wskazał na spadek popytu na materiały do produkcji etykiet samoprzylepnych w 2018 r.

Ubiegłoroczne zużycie tych materiałów w Europie oscylowało w granicach 7,5 mld m2, czyli o 1,4% więcej niż w 2017 r. Tym samym wyniki 2018 r. potwierdziły oznaki spowolnienia, które stały się widoczne w 2017 r., gdy rynek wzrósł o 4,7%, czyli mniej od ponad 5% rocznego tempa rozwoju, który był regularnie notowany od 2011 r., czyli końca ostatniej recesji.

Niejednoznaczna sytuacja

Po raz pierwszy od początku dekady tempo wzrostu popytu na materiały etykietowe w Europie nie pozwala mówić o wyraźnym sukcesie branży etykietowej. O ile czołowe rynki – niemiecki i francuski – zanotowały skromny wzrost poniż 0,5%, kilka krajów Unii Europejskiej z południa i wschodu kontynentu nadal może pochwalić się wzrostami wykraczającymi poza średnią, od 2,5% do 4%, a Rosja i Ukraina nawet przekraczające 6%. Dla kontrastu w Wielkiej Brytanii i Turcji nastąpił spadek popytu (odpowiednio o ponad 1% i 4,5%), przy czym na Wyspach Brytyjskich na przełomie 2018/19 r., zapewne z uwagi na niepewność tamtejszych przedsiębiorców co do skutków Brexitu, zaczął ponownie rosnąć.

Więcej na ten temat w sierpniowym numerze "Opakowania".

Na podstawie informacji FINAT opracował TK