Podczas inauguracji tegorocznego Europejskiego Forum Etykiet we włoskim Baveno organizacja FINAT zaprezentowała zwycięzców konkursu #LABELicious 2022. Jego trzecia edycja potwierdziła swój potencjał wzmacniania kontaktów między przyszłymi talentami branży etykietowej i aktywnymi profesjonalistami na tym polu. Uczestnicy konferencji wielokrotnie poruszali temat rozwoju przyszłych kadr dochodząc do wniosku, że innowacyjny sektor etykiet i opakowań to środowisko pracy, którym może zainteresować się większość – jeśli nie wszystkie – pokolenia wchodzące w najbliższej przyszłości na rynek pracy.
W bieżącym roku młode talenty (w wieku od 18 do 25 lat) otrzymały zadanie zaprojektowania etykiety dla fikcyjnej firmy HUMANDATE. Firma - której nazwa powstała z połączenia słów Human i Mandate - wykorzystuje pełnomocnictwo przekazane przez ludzi i planetę do tworzenia pięknych i wartościowych marek. Ich nową marką jest Genergise, również będąca połączeniem dwóch słów: Generation i Energise. Celem Genergise jest takie wykreowanie produktów zdrowotnych i wellness, by konsumenci w wieku ponad 60 lat mogli poczuć się jak osoby poniżej 30 roku życia. Stworzenie marki i etykiet skierowanych do pokolenia rodziców i dziadków: oto prawdziwe wyzwanie dla młodzieży!
Nagrody za wzornictwo, inteligentne etykiety i zrównoważony rozwój
Oprócz głównego trofeum przyznano osobne nagrody za najlepsze osiągnięcia w dziedzinie wzornictwa, inteligentnego etykietowania i zrównoważonego rozwoju. Jury, w skład którego wchodzili profesjonaliści aktywnie działający w krajowych stowarzyszeniach etykiet w Europie, mediach branżowych oraz (między)narodowych firmach reprezentujących wszystkie szczeble łańcucha wartości branży etykietowej, wybrało następujących trzech zwycięzców spośród prawie 100 wypełnionych zgłoszeń:
Wzornictwo: Gwen Calvo Suárez (Hiszpania)
Inteligentne etykiety: Jorge Casterad (Hiszpania)
Zrównoważony rozwój: Alessandro Tomaghelli (Włochy)
Krótkie prezentacje zwycięskich zgłoszeń można obejrzeć na stronie www.labelicious.eu lub klikając tutaj.
Jorge Casterad otrzymał również główną nagrodę w konkursie. A oto, jak jego zwycięski projekt komentowali członkowie jury: „Innowacja najwyższej próby”, „Sprytny minimalistyczny projekt i innowacyjny pomysł wykorzystania tuszu termicznego do sprawdzania stanu skóry”.
Wszyscy trzej zwycięzcy otrzymali możliwość uczestnictwa w Forum, po czym wrócili do domu z trofeami i nagrodami. Całej trójce podobał się program konferencji oraz przyjazna atmosfera panująca w jej trakcie. Jak stwierdził jeden z nich: „Nie mogę się doczekać momentu wkroczenia do branży po ukończeniu studiów!”.
Nowi pracownicy wyzwaniem dla branży
W miarę rozwoju branży etykietowej rośnie zapotrzebowanie na młodych specjalistów posiadających zarówno tradycyjne umiejętności graficzne, jak i nowe umiejętności cyfrowe. W poprzednich edycjach raportu rynkowego RADAR FINAT respondenci reprezentujący europejskich producentów etykiet umieszczali przyszłe wyzwania związane z zapewnieniem siły roboczej w pierwszej piątce swoich priorytetów.
Jak to ujął prezes FINAT Philippe Voet: Stowarzyszenia branżowe takie jak FINAT budują most pomiędzy przeszłością a przyszłością poprzez wspólne stawianie czoła bieżącym wyzwaniom. Wraz z pogorszeniem się strukturalnej sytuacji druku komercyjnego rynek młodych profesjonalistów w obszarze druku i etykiet, którzy ukończyli specjalistyczne szkoły i uniwersytety, znacznie się skurczył. A wraz z rozwojem sektora technologii cyfrowej zaostrzyła się rywalizacja o talenty. Z drugiej strony sektor etykiet, dzięki dziedzictwu rodzinnej przedsiębiorczości, innowacjom i szybkiej cyfryzacji, ma wiele do zaoferowania kolejnym pokoleniom. Celem naszej kampanii #LABELicious jest zbudowanie łączności z sektorem edukacji w całej Europie, aby wykorzystać tę pulę talentów.
Konkurs #LABELicious (#L) w 2023
O znaczeniu inicjatywy #LABELicious najlepiej świadczy jej poparcie przez partnerów branżowych i sponsorów. FINAT planuje zintensyfikować projekt, aby zbudować jeszcze silniejsze relacje między uczniami, sieciami edukacyjnymi i firmami z branży. Edycja 2023 zostanie ogłoszona tuż przed końcem lata, aby umożliwić szkołom w całej Europie włączenie jej do swoich programów nauczania.
Opracowano na podstawie informacji FINAT
Na zdjęciu: (od lewej do prawej) Gwen Calvo Suárez, Jorge Casterad, Alessandro Tomaghelli, uczestnicy konkursu #LABELicious 2022