Heidelberg stawia na chiński rynek
8 Dec 2020 12:12

Rynek opakowaniowy stale się rozwija: jak wynika z raportu Smithers Pira z 2019 r. zatytułowanego „Przyszłość Globalnego Opakowalnictwa do 2024 r.” całkowita wartość globalnej produkcji opakowań w 2019 r. wyniosła blisko 920 mld dolarów i w perspektywie najbliższych czterech lat powinna rosnąć w średniorocznym tempie 2,8%, by przekroczyć granicę 1 tryliona. Badanie dotyczyło całkowitej podaży opakowań z materiałów tekturowych, folii giętkich, tworzyw, metalowych i szklanych.

   W 2018 r. pod tym względem dominowała Azja (ok. 40% całkowitej konsumpcji opakowań), wyprzedzając Amerykę Północną (22%) i Europę Zachodnią (20%). Największym konsumentem opakowań są Chiny (ponad 200 mld dolarów) i – jak wynika z cytowanego raportu – pozostaną nim do 2024 r. (5% przyrost). Dzieje się tak ze względu na wzrost realnych zarobków rozwijającej się klasy średniej, przyrost populacji, większe uprzemysłowienie oraz dalszą ekspansję e-handlu.

Firma Heidelberger Druckmaschinen AG (Heidelberg) koncentruje swoją uwagę na tym perspektywicznym rynku. Oferta niemieckiego koncernu idealnie pasuje do rynku druku pudełek składanych wzrastającego na całym świecie, ale w Chinach w szczególności. Chiński rynek, tak ważny dla nas, jest jedynym, na który popyt w trakcie pandemii powrócił najszybciej i w skali najbardziej zbliżonej do ubiegłorocznego – podkreśla dyrektor generalny Heidelberga Rainer Hundsdörfer. Ale długoterminowe perspektywy są równie korzystne. Chiny to nadal najszybciej rozwijający się rynek na świecie. Około 50% udział w tym rynku stawia nas na czele i zamierzamy wzmacniać swoją silną pozycję jeszcze bardziej. Dlatego będziemy nadal rozwijać nasze możliwości produkcyjne w Szanghaju oraz zwiększać konkurencyjność wszędzie tam, gdzie wartość dodana jest większa. Oprócz prowadzenia lokalnej produkcji, Heidelberg China będzie świadczył usługi serwisowe dzięki silnemu zespołowi sprzedaży i serwisu (…).

Ponad 108 tys. uczestników online'owego Dnia Opakowań w PMC Shanghai

Pandemia koronawirusa przyspieszyła proces przechodzenia na cyfrowe środki komunikacji oraz organizacji imprez o bardziej lokalnym charakterze. Dla przykładu pod koniec września Heidelberg China zorganizował hybrydowy (odbywający się zarówno w realnym, jak i internetowym środowisku) Dzień Opakowań. Jego celem było zaprezentowanie drukarniom opakowań składanych ogromnego potencjału wytwórczego, jaki zapewnia korzystanie z wydajnych maszyn i zoptymalizowanych procesów. To odpowiedź na trendy panujące na chińskim rynku druku opakowań, takie jak spadająca wysokość nakładów oraz rosnący popyt na uszlachetnienia. Z myślą o tym celu Heidelberg zaprezentował swoje wszechstronne portfolio rozwiązań dla całego procesu produkcji.

Na miejscu w Print Media Center (PMC) w Szanghaju 65 klientów zyskało możliwość obejrzenia na żywo druku czterech różnych prac w trakcie ponad 10 pokazów na 9-kolorowej maszynie Speedmaster CD-10. Jednocześnie za pośrednictwem dwóch chińskich platform komunikacyjnych w wydarzeniu mogło uczestniczyć aż 108 tys. zarejestrowanych gości.

Będziemy jeszcze więcej inwestować na rynku Wielkich Chin w nowe koncepcje, platformy i aplikacje, ale również w lokalne wydarzenia dla zagwarantowania jeszcze bardziej bezpośredniego kontaktu z klientem – powiedział Benny Huang, dyrektor generalny Heidelberg Greater China. Dzień Opakowań pozwolił nam pokazać nasze innowacje online i offline w efektywny sposób i natychmiast połączyć się z naszymi klientami. Nie mogliśmy liczyć na lepsze wyniki: blisko 20 nawiązanych rozmów sprzedażowych na nasze maszyny arkuszowe o łącznej wartości blisko 12 mln euro, spośród których trzy zapytania zostały złożone przez Internet.

Czołowi chińscy drukarze opakowań ufają rozwiązaniom Heidelberga

W 2020 r. Sichuan Kuanzhai Printing (Kuanzhai), jedna z głównych drukarni produkującej opakowania na wyroby tytoniowe, zwiększyła swoje moce wytwórcze dzięki otworzeniu nowej fabryki w Suining. Częścią inwestycji jest montaż dwóch maszyn Speedmaster CX 102 z 23 zespołami do druku (łącznie) przez Heidelberg China. Pierwsza z nich powinna zostać zainstalowana do końca bieżącego roku.

Dla Kuanzhai to pierwszy kontrakt podpisany z Heidelbergiem. Tym, co zainteresowało firmę niemiecką ofertą była innowacyjność i technologiczne zaawansowanie tegorocznej generacji modelu CX 102 z koncepcją Push to Stop. Powinno to podnieść wydajność do poziomu, na którym fabryka z Suining będzie w stanie produkować rocznie ponad 1 mln opakowań.

Innym przykładem jest Shenzhen Jinjia Group, która współpracuje z Heidelbergiem od ponad 20 lat. Jinjia to jedna z największych drukarni opakowaniowych w Chinach, która produkuje pudełka na potrzeby ekskluzywnych marek z sektorów tytoniowego, alkoholowego i kosmetycznego. Aby zaspokoić ich wysokie oczekiwania odnośnie jakości, w latach 2017 i 2019 firma zainstalowała dwie maszyny Speedmaster CD 102-6+L zbudowane w fabryce Heidelberga w Szanghaju.

 

Drukarnia Xian Jun Long z Shenzhen zainstalowała w bieżącym roku nowego Speedmastera CD 102-9+L z 9999. zespołem drukującym wyprodukowanym przez fabrykę Heidelberg Szanghaj. Xian Jun Long to czołowa drukarnia opakowaniowa w Chinach, specjalizująca się w produkcji pudełek na alkohole, papierosy i dobra luksusowe. Współpraca między Xian Jun Long i Heidelbergiem trwa 20 lat, a jedną z zainstalowanych przed laty maszyn był 999. wyprodukowany w Szanghaju Speedmaster CD 102. Xian Jun Long zainstaluje w najbliższym czasie dwa kolejne Speedmastery CD 102-8+L.

Heidelberg rozwija fabrykę w Szanghaju i wzmacnia współpracę z Masterwork

Fabryka Heidelberg Shanghai spełnia wszelkie standardy nowoczesności i od niedawna posiada halę produkcyjną o powierzchni 45.000 m2, co czyni ją jedną z największych drukarni w Chinach pod względem metrażu. Obecnie nie dostrzegamy już negatywnego wpływu Covid-19 na wykorzystanie możliwości fabryki – wyjaśnia Achim Mergenthaler, szef zakładu. Wdrożone przez nas środki ostrożności pozwoliły nam, jako jednej z pierwszych fabryk w Chinach, ponownie podjąć pracę w połowie lutego. Do końca lutego z pełną parą zaczęły docierać do nas również części od naszych dostawców. W lutym i marcu mieliśmy już ustalone konkretne daty dostawy maszyn, które dostarczyliśmy na czas. Od tego czasu stopniowo wracamy do niezakłóconej pracy oraz normalnego życia w Szanghaju.

Bestsellerem zakładu jest Speedmaster CD 102; 60-70% tych maszyn trafia do sektora opakowaniowego. Rozwijaliśmy się tu z roku na rok - zaczęliśmy w 2018 r. od dostawy pierwszego Speedmastera CD 102-7+L, rok później Speedmastera CD 102-8+L, a w tym roku Speedmastera CD 102-9+L, który został dostarczony do drukarni Xian Jun Long w Shenzhen. Od 2018 r. do dzisiaj wyprodukowano i sprzedano ponad 80 maszyn drukujących serii Speedmaster CD 102 – mówi Achim Mergenthaler.

Heidelberg współpracuje z Masterwork (MK) z Tianjin przy produkcji maszyn do wykańczania po druku opakowań. MK to największy w regionie azjatyckim producent wycinarek, wytłaczarek oraz maszyn do złocenia na gorąco. Na potrzeby rynku opakowań opracował kilka nowych wycinarek i składarko-sklejarek, których ponad 500 egzemplarzy Heidelberg sprzedał na całym świecie. Portfolio jest nieustannie rozwijane zgodnie z oczekiwaniami konsumentów.

Kooperacja obu firm została wzmocniona w 2019 r., gdy MK Masterwork został długoletnim, strategicznym akcjonariuszem Heidelberga, z ok. 8,5% udziałem. Pozwoli to firmie Heidelberg jeszcze bardziej umacniać swoją pozycje na lokalnym rynku wspólnie z MK.

Na podstawie informacji Heidelberga opracował TK