Ikoniczna butelka coca-coli ma już 100 lat
28 Oct 2015 10:42

Niewiele opakowań zyskało przez dekady status „ikonicznych” i zrosło się z produktem tak bardzo, jak charakterystyczna butelka coca-coli. W listopadzie 2015 r. mija dokładnie 100 lat od jej powstania.

„Konturowa” butelka coca-coli została zaprojektowana w firmie Root Glass Company w 1915 r. i pokazana 16 listopada na konkursie ogłoszonym przez Coca-Colę, która poszukiwała szklanego opakowania o niebanalnym kształcie. W tamtym czasie butelki z napojami gazowanymi wyglądały niemal identycznie; producent coca-coli poszukiwał opakowania, które będzie na tyle odmienne, by dało się odróżnić od produktów konkurencji nawet w ciemności.

Projektując charakterystyczną, smukłą butelkę Root Glass Company szukała źródła inspiracji w składnikach coli; ostatecznie jednak karbowany kontur opakowania przypomina charakterystyczną fakturę strąków ziaren kakaowca, z których produkowana jest czekolada.

Coca-Cola wykorzystała projekt butelki w 1916 r., choć oryginalny prototyp nigdy nie trafił do produkcji z uwagi na zły rozkład jego masy i wynikającą z tego niestabilność. Ostatecznie do sklepów trafiła butelka o szerszej podstawie i „odchudzonym” kształcie. Jej wygląd stał się przez kolejne dekady tak charakterystyczny i niepowtarzalny, że w 1961 r. amerykański Urząd Patentowy nadał jej status znaku towarowego.

W związku z jubileuszem przez cały rok w 130 krajach świata firma prowadzi globalną, multimedialną kampanię reklamową z wykorzystaniem Internetu, telewizji oraz reklam outdoorowych. Wystawa „The Coca-Cola Bottle. An American Icon at 100” odwiedzi kilkanaście krajów na całym świecie. Firma przygotowała też serię 14 reklam telewizyjnych i internetowych, które można oglądać na stronie internetowej marki oraz w serwisie YouTubie.

Na podstawie informacji prasowych opracował TK