Nowa linia powlekająca w należącej do UPM Raflatac fabryce w Nowej Wsi (Polska) to dowód na znaczenie tego zakładu jako europejskiego centrum produkcji wysokonakładowych etykiet samoprzylepnych. Inwestycja zakończona w pierwszym kwartale br. pomoże w realizacji celu, jakim jest zabezpieczenie długoterminowego i racjonalnego kosztowo wzrostu na tym ważnym, prężnym i rozwojowym segmencie rynkowym.
„Europejski rynek etykiet rozwija się, a inwestycje w Nowej Wsi odpowiadają na wzrost zapotrzebowania na foliowe materiały etykietowe, które obecnie wyprzedziło już popyt na papier” - podkreśla Jussi Oksanen, wiceprezes działu Film & Special Business w regionie EMEA.
„Zapotrzebowanie jest napędzane głównie przez kraje centralnej, południowej i wschodniej Europy, dlatego zakład ma korzystne logistycznie położenie, blisko kluczowych rynków o dużym zapotrzebowaniu na etykiety. Jest również dobrze usytuowany geograficznie, by zaopatrywać całą Europę.”
Linia powlekająca o szerokości 2 metrów gwarantuje dużą elastyczność oraz wydajność materiałową w zakresie cięcia wzdłużnego z roli zgodnie z potrzebami klientów. Za wzrost zapotrzebowania na produkowane w wysokich nakładach etykiety z foliowym materiałem wierzchnim odpowiadają segmenty wykorzystujące etykiety samoprzylepne: spożywczy, środków czystości i higieny osobistej oraz napojów. Wynika on po części z cech etykiet, takich jak odporność na wilgoć, elastyczność i przezroczystość, które są pożądane dla końcowej funkcjonalności produktu, jego wzornictwa oraz prezencji. W porównaniu z etykietami papierowymi cechuje je lepsza trwałość, stabilność oraz odporność na wilgoć.
Również zmiany demograficzne, podobne do tych w USA oraz niektórych regionów Azji, zwiększają popyt. Mniejsze gospodarstwa domowe oraz mniej liczne rodziny oznaczają, że produkty w rodzaju świeżej i gotowej żywności są dostępne w coraz mniejszych opakowaniach z tworzyw sztucznych i woreczkach – a to oznacza większą liczbę opakowań na półkach i zapotrzebowanie na więcej etykiet.
„W UPM Raflatac stawiamy sobie cel osiągnięcia pozycji europejskiego lidera w produkcji folii w dużych nakładach” - dodaje Oksanen. „Strategiczna inwestycja wzmacnia naszą pozycję na rynku foliowych materiałów etykietowych - który wyraźnie rośnie – zapewniając nam większe moce produkcyjne, wyjątkową jakość oraz szybką drogę na rynek, oraz otwiera nowe szanse przed nami i naszymi klientami.”
Na podstawie informacji UPM Raflatac opracował TK