Konsumenci wybierają papier i tekturę
29 Jun 2020 12:12

Dwa główne badania dotyczące sektora opakowań doprowadziły do ​​podobnych wniosków: przyszłość opakowań w odniesieniu do marek i konsumentów jest ściśle związana z recyklingiem i zrównoważonym rozwojem.

W styczniu tego roku firma Smurfit Kappa wspólnie z „Financial Times” przeprowadziła badanie na temat stosunku do opakowań. Ankietę przeprowadzono na próbie 1500 konsumentów i 200 liderów biznesu. W raporcie „Zrównoważony rozwój kształtuje krajobraz biznesowy” stwierdzono, że dla 72% firm zrównoważony rozwój stał się trwałym trendem, a 83% przedsiębiorstw uważa, że ​​jest to tendencja, którą warto i należy wykorzystywać w biznesie.

Według ankietowanych zrównoważony rozwój ma zasadnicze znaczenie zarówno dla sektora badań i rozwoju (27%), jak i dla rozwoju nowych produktów (33%). Zdaniem 63% badanych jest to inwestycja długoterminowa, której nie należy uważać za koszt prowadzonej działalności. Jednak przedstawiciele firm przyznają, że znaczenie wyżej wymienionych pojęć nie zawsze jest jasne. Według raportu 42% firm ma trudności z precyzyjnym zdefiniowaniem  terminu „zrównoważony rozwój”, a 41% ma problemy ze znalezieniem trwałych rozwiązań gwarantujących działanie, które byłoby z nim zgodne.

Istnieją dowody, że konsumenci chcą kupować z myślą o zrównoważonym rozwoju; 42% twierdzi, że często nabywa produkt, ponieważ jest zapakowany w opakowanie wielokrotnego użytku, a kolejne 13% zapewnia, że zrobiło to więcej niż jeden raz.

Te same główne trendy można zidentyfikować w drugim raporcie dotyczącym europejskich preferencji związanych z opakowaniami, przygotowanym przez agencję Two Sides. W tym badaniu odpowiedzi udzieliło 1000 konsumentów z Wielkiej Brytanii oraz 5900 z dziewięciu innych krajów europejskich. Pytania dotyczyły stosunku ankietowanych do opakowań.

Respondenci stwierdzili, że opakowania papierowe i tekturowe wprost kojarzą się z recyklingiem; aż 62% oceniło, że są wręcz „lepsze dla środowiska”. Dwie trzecie ankietowanych chce, aby produkty zamówione online były dostarczane w opakowaniach opartych na materiałach innych niż tworzywa sztuczne, a 73% oczekuje, że opakowanie będzie idealnie dopasowane rozmiarem do formatu wysyłanego produktu.

Poproszono konsumentów o porównanie papieru i tektury, szkła, metalu i plastiku jako materiałów opakowaniowych. W prawie każdej kategorii papier i tektura wskazywane były jako najlepsze: pod względem recyklingu, mniejszej masy, kosztów, właściwości lepszych dla środowiska, łatwości przechowywania, wygody, przekazywania informacji o produkcie oraz bezpieczeństwa i łatwości użytkowania.

Szkło uznano za najlepszy materiał wielokrotnego użytku – najlepszy zarówno do ochrony, jak i prezentowania wizerunku marki, wyglądu oraz stylu. Natomiast metal wskazano jako najmocniejszy materiał opakowaniowy. Plastik nie znalazł się na pierwszym miejscu w żadnej z badanych kategorii.

Nic dziwnego, że 70% konsumentów zgodziło się ze stwierdzeniem: „aktywnie podejmuję kroki w celu ograniczenia korzystania z opakowań z tworzyw sztucznych”, aż 46% badanych zadeklarowało, że kupuje więcej w supermarketach, które usuwają plastik z opakowań. W Wielkiej Brytanii sieć Waitrose zajęła pierwsze miejsce przed Sainsburys, na następnych miejscach uplasowały się Tesco i Morrisons. Żadna z sieci nie uzyskała jednak więcej niż 3,5 z możliwych 5 punktów ogółem.

Jonathan Tame, dyrektor zarządzający Two Sides, agencji, która prowadzi regularne badania konsumenckie i ankiety na całym świecie, podsumował: „Nasze badanie pokazuje, że konsumenci w całej Europie doceniają zalety opakowań papierowych i ich pozytywny wpływ na środowisko ”.

Na podstawie Print Business opracowała BZ