Koronawirus otwiera oczy konsumentów na zagrożenia środowiska
8 Dec 2021 12:00

Od czasu pandemii koronawirusa i korzystnych efektów, jakie globalny lockdown odcisnął na naturalnym środowisku, tysiące Brytyjczyków zmieniło swoje postępowanie na skutek rosnących obaw o zmiany klimatu – wynika z nowych badań przeprowadzonych przez Perspectus Global na zlecenie organizacji Pro Carton – europejskiego stowarzyszenia producentów kartonu i tektury. W praktyce ponad połowa (53%) ankietowanych brytyjskich konsumentów przyznaje się do większej troski o środowisko od czasu wybuchu pandemii.

Badanie zostało przeprowadzone wśród 7.051 mieszkańców Austrii, krajów Beneluksu, Francji, Hiszpanii, Niemiec, Polski, Turcji, Włoch i Wysp Brytyjskich rok po wykryciu pierwszych przypadków koronawirusa w chińskim Wuhan. Spośród 1.023 brytyjskich dorosłych, którzy wzięli udział w ankiecie, 61% przyznało, że oddają do recyklingu więcej odpadów niż w poprzednich latach. Dodatkowo niespełna połowa (43%) konsumentów podjęło działania zmierzające do ograniczenia zużycia wody.

Konsumenci mają świadomość, że wpływ na środowisko naturalne mają również opakowania, dlatego wielu z nich od początku pandemii zmieniło sposób robienia zakupów. Ponad połowa konsumentów w Wielkiej Brytanii (54%) stwierdziła, że wpływ opakowania na środowisko oddziałuje na ich decyzje zakupowe; przeciwne zdanie wyraziło 18%.

Po wybuchu pandemii 35% konsumentów przyznaje się do częstszego kupowania produktów, które są pakowane w opakowania przyjazne dla środowiska. W praktyce większość (75%) twierdzi, że zdecydowaliby się na wybór opakowań z tektury/kartonu zamiast z plastiku. Ich zdaniem po zakończeniu pandemii jednym z największych wyzwań współczesnego świata będzie powstrzymanie zmian klimatu.

Winfried Muehling, dyrektor generalny Pro Carton, powiedział: To badanie zostało przeprowadzone w wyjątkowo interesującym momencie, gdy konsumenci jasno ujrzeli, jak korzystny efekt na środowisko może mieć globalny lockdown oraz ograniczenie ludzkiej aktywności. I choć to świetnie, że wracamy do normalności, te kwestie odciskają się i będą odciskać na zachowaniach ludzi i ich obawach o środowisko.

Badanie jasno pokazuje, że konsumenci szukają sposobów, by żyć w bardziej zrównoważony sposób, co dotyczy również ich decyzji zakupowych. Z tego powodu nie wątpię, że tektura stanie się najchętniej wybieranym materiałem opakowaniowym, bo jest odnawialna, nadaje się do recyklingu i biodegradacji oraz ma oczywiste zalety w dziele ochrony naszej planety dla przyszłych pokoleń.

Opracowano na podstawie informacji stowarzyszenia Pro Carton