Maszyny w zakładach petrochemicznych muszą być niezawodne i wytrzymałe – inaczej w przypadku awarii eksploatatorzy mogą ponieść milionowe straty. BEUMER Group dostarcza kompletne linie pakujące – od workowania po pakowanie. Dostawca systemu poinformował na targach ACHEMA we Frankfurcie o nowej, modułowej konstrukcji swoich maszyn oraz o większym udziale rozwiązań łączonych w sieć i cyfryzacji. Rafael Imberg, ekspert firmy BEUMER, wyjaśnia, jak użytkownicy mogą na tym skorzystać.
Na końcu łańcucha procesowego znajduje się linia pakująca. Jeśli linia nie pracuje i jest to spowodowane awarią maszyny, często trzeba wyłączyć również inne systemy, takie jak wytłaczarki” – mówi Rafael Imberg, szef sprzedaży w obszarze petrochemii w BEUMER Group (na zdjęciu). Każda godzina zatrzymania produkcji może kosztować firmę ponad 100 tys. euro, dziennie kwota może przekroczyć kilka milionów. Ponadto trzeba liczyć się z kosztami usunięcia problemu, na które składają się materiały eksploatacyjne, części zamienne i konserwacja. Nie mówiąc już o utraconych możliwościach biznesowych i nadszarpniętym zaufaniu klientów. W przemyśle petrochemicznym coraz większe znaczenie ma solidna i niezawodna praca maszyn – przekonuj Imberg. Dlatego zmieniliśmy konstrukcję naszych systemów pakowania i postawiliśmy na rozwiązania modułowe.
Kompletne linie pakujące w ofercie
Dostawca kompleksowych usług w zakresie linii pakujących zaprezentował na targach ACHEMA 2022 we Frankfurcie nad Menem na stoisku o powierzchni 125 metrów kwadratowych rozwiązanie BEUMER fillpac FFS. System formuje worki z prefabrykowanej rurowej folii PE i ostrożnie je napełnia. Następnie automatycznie je zgrzewa. W ten sposób maszyna może osiągnąć wydajność do 2800 worków na godzinę. Na targach zainstalowaliśmy maszynę na platformie mobilnej – relacjonuje Imberg. Chcemy pokazać odwiedzającym, zwłaszcza operatorom korzystającym z kilku silosów, jak mogą elastycznie i wydajnie napełniać swoje produkty.
Po zgrzaniu worki są bezpiecznie układane na palecie do transportu. Tutaj szczególnie sprawdza się rozwiązanie BEUMER paletpac. System można dostosować do różnych wymagań przemysłu chemicznego. Osiąga przepustowość do 3200 worków na godzinę. Na potrzeby pakowania końcowego dostawca systemu ma w swoim asortymencie wysokowydajny system pakowania BEUMER stretch hood. Folia stretch dopasowuje się do każdego stosu. Jest bardzo rozciągliwa i wzmacnia ułożenie owijanego materiału na palecie przez poziome i pionowe siły sprężystości. Proces ten zapewnia wysoki poziom stabilności ładunku.
Modułowy znaczy prostszy
Wszystkie zaprojektowane serie są solidne. Dzięki modułowej konstrukcji w systemach instalowano te same lub podobne komponenty i moduły, a tam, gdzie było to możliwe, zastosowano tę samą konstrukcję – opisuje Imberg. Zmniejsza to liczbę części zamiennych, skraca czas ich dostawy i ułatwia konserwację wykonywaną przez personel po stronie klienta. Wszystkie serie w linii pakującej mają ten sam wygląd i podobną zasadę działania. Oznacza to, że pracownicy mogą z łatwością obsługiwać urządzenie BEUMER paletpac, nawet jeśli wcześniej byli zaznajomieni, przykładowo tylko z obsługą urządzenia BEUMER stretch hood. Ponadto personel szybciej zapoznaje się z różnymi maszynami.
Modułowa konstrukcja zapewnia mnóstwo korzyści. Jeśli użytkownik potrzebuje większej wydajności, możemy ją później łatwo zwiększyć na maszynach. Wystarczy tylko zastosować system modułowy – wyjaśnia Imberg. Klienci oczekują coraz większej wydajności, a dostawcy coraz mocniej ze sobą konkurują. Nie można tego zignorować. Niezależnie od tego, czy system wymaga modernizacji, czy też naprawy uszkodzeń – nowa konstrukcja zapewnia użytkownikowi znaczną przewagę czasową.
Połączone i inteligentne
W razie potrzeby możemy również połączyć wszystkie maszyny i komponenty ze sterownikiem wyższego poziomu: BG Software Suite – zapewnia Imberg. Dzięki wizualizacji BG Fusion operator ma również do dyspozycji interfejs użytkownika z obsługą sieci do konfiguracji, monitorowania i raportowania. Dzięki modułowi i pulpitom nawigacyjnym wszystkie informacje, które dostawca systemu gromadzi w maszynie za pośrednictwem analizy danych, są wyświetlane w przejrzysty sposób. Dane maszynowe, komunikaty o błędach oraz wskazówki dotyczące eksploatacji i konserwacji są opracowane tak, aby użytkownik mógł z łatwością z nich korzystać – na przykład do celów konserwacji prewencyjnej.
Pełna kontrola potencjalnych awarii
I tu pytanie brzmi: jak zaplanować konserwację, aby wykluczyć nagłe przestoje? Na przykład klient chce, aby zmiana przeznaczona na konserwację odbywała się raz w miesiącu. Oznacza to, że celowo wyłącza maszyny, by mieć pewność, że dzięki temu będą później działały bez zarzutu. W przypadku nieplanowanej awarii nie zawsze dysponuje niezbędnymi narzędziami lub personelem do naprawy systemu.
Analizę danych można wykorzystywać także do wydłużenia żywotności komponentów. Nasi klienci wciąż pytają, kiedy dany element, na przykład silnik, wymaga wymiany – mówi Imberg. Po 10 tys. godzin pracy? Rzadko możemy udzielić ogólnej odpowiedzi. Takie rzeczy zależą od warunków środowiskowych. Jak jest ustawiona maszyna, jak jest konserwowana.
Jeśli możliwe jest na przykład monitorowanie silników, czujników i cylindrów podczas pracy oraz elektroniczna identyfikacja słabych punktów, można zaplanować wymianę w optymalnym czasie. Na przykład, jeśli silnik nadmiernie się nagrzeje, technicy serwisowi mogą na tej podstawie wywnioskować jego stan. Dzięki tym informacjom można uniknąć nagłej awarii, ponieważ oprogramowanie alarmuje w odpowiednim czasie.
Połączenie w sieć – od silosu do magazynu
Zakres dostawy oferowany przez dostawcę systemu zaczyna się u klienta pod silosem. Produkt wpada do worka, który jest paletyzowany, a cały stos jest przykrywany folią stretch. System zarządzania magazynem (Warehouse-Management-System – WMS) BEUMER Group również da się podłączyć za pomocą oprogramowania BEUMER. Dzięki temu można przyporządkować towary do składowania, na przykład za pomocą kodu kreskowego, RFID lub kodu QR. Wózki widłowe wyposażone w czytniki „wiedzą”, gdzie przetransportować palety i przekazują informacje o przechowywaniu do systemu. Dzięki naszemu oprogramowaniu możemy połączyć w sieć cały system, od silosu po magazyn – mówi Imberg. Naszym celem jest zminimalizowanie interfejsów i możliwość zaoferowania klientowi wszystkiego w jednym miejscu.
Branża petrochemiczna jest nadal branżą konserwatywną i mimo wysokiego poziomu bezpieczeństwa danych niechętnie reaguje na cyfryzację. Oczywiście omawiamy tę możliwość z użytkownikami – informuje Imberg. I zauważamy, że zainteresowanie rośnie.
Łatwiejsza praca dzięki inteligencji
Jeśli chodzi o obsługę i konserwację, chcemy odciążyć naszych klientów pod względem jak największej liczby zadań, słowo kluczowe to Smart Factory – wyjaśnia Imberg. Intensywnie nad tym pracujemy. W zależności od lokalizacji poziom wiedzy personelu może się znacznie różnić. Ponadto coraz więcej pracowników w krajach nowo uprzemysłowionych nie chce podejmować się powtarzalnych zadań. W rezultacie dostępnych jest coraz mniej pracowników. Dzięki naszemu oprogramowaniu BG Fusion możemy efektywnie wspierać klientów i ułatwiać im pracę. Ale temat nie jest jeszcze wyczerpany – mówi Imberg. W BEUMER Group wykorzystujemy swoje doświadczenie i osiągnięcia z obszarów biznesowych Airport i Logistics, takie jak inteligentne koncepcje usług i wizualizacji, i sprawdzamy, czy możemy je zastosować w przypadku rozwiązań opakowaniowych.
Serwis z BEUMER Smart Glasses
Ale co w przypadku, jeśli wystąpi usterka lub maszyna ulegnie awarii? Aby wesprzeć operatorów i zapobiec dłuższym przestojom, wysyłamy do klienta naszych techników zlokalizowanych na całym świecie – wyjaśnia Imberg. W tym celu Dział Obsługi Klienta oferuje infolinię, która jest dostępna przez całą dobę, każdego dnia w roku. Jednak szybkie opisanie złożonego problemu często nie jest możliwe przez telefon. Na potrzeby takich przypadków BEUMER Group opracowała przyszłościowy produkt, jakim jest rozwiązanie BEUMER Smart Glasses: Używamy go, aby zajrzeć technikowi serwisowemu przez ramię i wspólnie z nim rozwiązywać problemy za pomocą obrazu i dźwięku – opisuje Imberg. Dzięki okularom Smart Glasses klient szybko przesyła obraz do eksperta firmy BEUMER, który od razu przesyła obraz z powrotem. Cyfrowe rozwiązanie ogranicza czasochłonne przejazdy i wysokie koszty dodatkowe. Następny poziom zdalnej diagnostyki – kiedyś telefon, dziś głos i obraz – mówi Imberg.
Do projektów typu greenfield i brownfield
BEUMER Group opracowuje rozwiązania nie tylko do projektów typu green field, lecz również do projektów typu brown field. To ważne, ponieważ dostawca systemu ma pod swoimi skrzydłami wiele systemów, które zainstalowano na całym świecie. Klienci często decydują się na modernizację po latach. Zwykle to nieuniknione ze względu na sytuację w zakresie części zamiennych lub zmian procesu. Technicy firmy BEUMER nie tylko wymieniają komponenty, lecz także zwiększają wydajność za pomocą oprogramowania.
Opracowano na podstawie informacji firmy BEUMER Group